Gå til innhold

Forslag til kjølig serverprosessor

durabit

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i planer om å oppgradere min trofaste sliter. Det er en dual-xeon 2.8 GHZ server i et Lian-Li cube kabinett med 10 disker (PCI-X og raid5). Den brukes som privat fil/web-server og står i en bod med kun en åpen ventil som ventilasjon. Det er også en jobbserver (ny xeon quad prosessor) og en brannmur (2GHZ) i samme boden. Det blir veldig varmt om sommeren og døra må stå åpen mot gangen. Støyer gjør det også da strømforsyningen, en Enermax 600 Watter, har en støyende vifte. Det er den største støykilden i boden når temperaturen går opp. De andre viftene i Lian-Li kabinettet er heller rolige. Med mindre varmeutvikling så bør støyen også gå ned.

Jeg ønsker å skifte ut xeon-prosessorene med en 45 nm "kald" prosessor. Jeg trenger forslag til nytt oppsett hovedkort og prosessor. Jeg har sett på èn løsning til nå: Asus P5E WS Professional og Intel E8500. I følge denne linken ser E8200 og E8500 ut til å bruke utrolig lite strøm, både idle og under load. Noen andre oppsett jeg bør vurdere?

Endret av durabit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett på Xeon 3210 f.eks? Den bør vel ligge på noen og tredve grader idle, og 40-50 med full load på alle kjerner med en standard CPU vifte.

Du kan jo også klokke den ned litt, så får du den enda "kaldere".

Det er ikke 45nm, men den blir ikke veldig varm så lenge du ikke belaster den 100% i mange timer da...

Lenke til kommentar
Har du sett på Xeon 3210 f.eks? Den bør vel ligge på noen og tredve grader idle, og 40-50 med full load på alle kjerner med en standard CPU vifte.

Du kan jo også klokke den ned litt, så får du den enda "kaldere".

Det er ikke 45nm, men den blir ikke veldig varm så lenge du ikke belaster den 100% i mange timer da...

Godt tips. Ser forresten at Intel kommer med en del nye prosessorer i 3xxx serien, nå med 45 nm teknologi. Da blir de vel enda kaldere. Mulig en Xeon X3350 kan være en god match med det Supermicro hovedkortet jeg linket til over.

Endret av durabit
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Da har følgende utstyr blitt innkjøpt:

-Asus P5Q WS, workstation hovedkort med PCI-X

-Intel Xeon X3220

-Corsair TwinX 6400 DDR2, 4x2GB

-Noctua NH-U9B kjøler

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal sette opp harddiskene til dette systemet for å få best ytelse og redundans. Jeg har en gammel god 3Ware kontroller, 7506 8 porter, som jeg hittil har brukt i raid5 (med 200 GB disker). En ide er å bruke 4 av disse IDE-diskene i raid10 til OS (linux) på PCI-sloten, evt. 2 disker i raid1 på hovedkortets SATA-porter. For lagring har jeg tenkt på å bruke et slikt kort til å bruke i PCI-X sloten. Siden jeg kjører linux våger jeg på å sette opp et software raid5.

Er det noen som har noen andre forslag til oppsett. IDE-disker er på vei ut men det er kjedelig å "kaste" den gode gamle 3Ware kontrolleren.

Lenger fram tid kommer jeg nok til å investere i en nyere hardware kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...