JiGGe Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Mange av de jeg kjenner har tenkt til å ta Medier og Kommunikasjon for å rett å slett ha et litt "slækt" på videregående. Folk som får godt over 5 i snitt søker på medier og kommunikasjon bare for morro. De gjør det for å få studiekompetanse men de er ikke interissert i MK egentlig. Mange skal gå en helt annen vei etter videregående. Dette irriterer meg litt, da jeg sliter veldig med å komme inn på MK. Mange er veldig interissert i MK mens mange gjør det bare for å slappe av. Når jeg konkurerer med mange some har 5'ere og som ikke gidder å gå på studiespesialisering. De kommer rett inn og tar plassen til fremtidige grafiskdesignere, fotografer osv. Derfor syntes jeg at det burde være opptaksprøve til Medier og Kommunikasjon. Regner med at det er andre her inne som er i samme situasjon som meg. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Regner med at det er andre her inne som er i samme situasjon som meg. Ops, kanskje feil det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvis du har et mål, må du regne med å måtte jobbe for å oppnå det. Hvorfor folk vil gå på medier og kommunikasjon har ingenting å si. Så lenge de har lyst til å gå der, og er flinkere elever enn du har vist deg å være, så er det bare rettferdig at de får plassen din Lenke til kommentar
turbz Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 ja livet er vel surt, alltid de flinke som får det som de vil. Synes ikke du vi burde innføre det samme på legestudiet? Den som er mest interessert vinner Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Hvorfor er det opptaksprøve på musikk dans og drama? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Det er det ikke. Endret 19. april 2008 av gonjimann Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Mange av de jeg kjenner har tenkt til å ta Medier og Kommunikasjon for å rett å slett ha et litt "slækt" på videregående. Folk som får godt over 5 i snitt søker på medier og kommunikasjon bare for morro. De gjør det for å få studiekompetanse men de er ikke interissert i MK egentlig. Mange skal gå en helt annen vei etter videregående. Er helt enig med deg. Har flere venner som har vært i samme situasjon som du er i. En av de klarte faktisk å komme seg inn på MK og av klassen hans på 15 var det 3stk(!) som fortsatte å studere noe som hadde med MK å gjøre etter VGS. Jeg har også møtt mange kreative og flinke, som både var flinke når det kom til fotografering og web-design, men som ikke kom inn pga for lav karakter i naturfag eller krl. Så ja, de kunne godt ha innført en opptaksprøve e.l. sammen med karakter for å bestemme hvem som kom inn. De som kommer inn, men ikke har noen interesse for faget "stjeler" (legg merke til hermetegn) en sjanse for de som faktisk er interessert, men ikke har like gode karakterer. Å sammenligne det med legestudie blir feil, ettersom du faktisk har en mulighet for å få en jobb som krever utdannelse, mens trådstarter snakker om de som tar MK for å få en lettere versjon av studiespesialisering. Lenke til kommentar
............... Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hvordan skal man måle hvem som har interesse for faget og hvem som ikke har det? Man kan ikke gå etter ferdigheter, de fleste jeg kjenner som går der startet med null kompetanse innenfor media, noen som ikke kunne så mye data engang. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hva er vitsen med opptaksprøve? Jeg trodde man skulle lære noe på skolen, og det er ikke noe krav at du skal kunne kunne noe som du skal lære på den linja du vil starte på. Kommer du ikke inn på MK når du søker, skader det ikke å kontakte skolen første skoledag, og spørre om du kan få en eventuell plass hvis det er noen som ikke møter opp. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Det er det ikke. Det er da det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Det praktiseres forskjellig. De fleste steder er det ikke det, men noen har prøvespilling, hvor du kan få et visst antall ekstrapoeng (øke "snittet" ditt). Men noen opptaksprøve er det ikke, du kan komme inn selv om du gjør det dårlig på prøvespillingen, om du har veldig godt snitt fra før. Forøvrig, medier og kommunikasjon og musikk, dans og drama kan ikke sammenlignes. Musikk, dans og drama er en utøvende linje, de skal lære praktiske spilleferdigheter. Medier og kommunikasjon er noe helt annet, og det har ingen hensikt med en opptaksprøve. Det en kunne hatt er noe à la det du har på fotojournalistlinjen på HiO og lignende studier, at du sender inn en portfolio med "mediearbeid" (foto, video, aviser o.l.) og får ekstrapoeng ut fra dette. men en opptaksprøve blir helt feil. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Beklager da mener jeg at det burde være muligheter for å levere en porfolio av hva du har gjort for å evt. få større sjangs til å komme inn på MK. Lenke til kommentar
Dødskalkunen Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg er faktisk i samme situasjon som deg. Vet om mange som skal inn på media bare for å ta det med ro de to neste årene, men som overhodet ikke brenner for faget. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Syns du heller burde satse på å gjøre det bedre på skolen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Da får dere faenmeg vise at dere brenner for faget, ved å ta dere i nakken og jobbe på skolen! Hvilken grunn de har til å gå media får da være opp til dem, de har like mye rett til å gå der som dere har. Har du lyst til å gå en linje, så søker du der. Om du da er flinkere på skolen enn en annen fyr som har lyst til å gå der, så får du plassen, selv om han har mer lyst enn deg til å gå der. Noe annet ville være teit. Slutt å klage, og begynn å jobbe mer på skolen! Lenke til kommentar
EVH Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg gikk medier og kommunikasjon pga. sterk interesse for faget. Har fortsatt med dette etter videregående, og har fått latterlig mye jobber kun pga. denne videregående utdannelsen. Vil sterkt anbefale den studielinja dersom du har interesse for faget. Når det gjelder opptaksprøver, er jeg igrunn enig.. Men sånne ting finnes det hundrevis av eksempler på. Ta f.eks medisin, hvor det i min mening burde vært intervju og motivasjonsbrev.. Og at nynorsk karakter teller like mye som kjemikarakter henger vel heller ikke helt på grep. Er nok ikke så mye å gjøre med.. Men er enig med deg, og skjønner frustrasjonen. Lenke til kommentar
punkdgirl_16 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei, jeg går medier og kommunikasjon. Jeg gikk allmenn på langhaugen med hele 4,5 i snitt. Jeg skiftet til helse og sosial et halvt år senere og sank med karakteter til 3,4. Idag går jeg på media og har 4,8 i snitt. Siden en av de i media klassen sluttet, var grunnen jeg kom inn. Det er sikkert få som har gode karakterer og ikke liker media - DET er jo GØYT (til grader). For å gjøre sukksse inne media, bør en være kreativ, engasjert og våken ikke minst. Være god enten det er visuelt, på tekst eller diskusjon. Alt dette Lærer man på media - Det fine med media er at man kan utføre det hjemme og. hvis en ser på læreplaner eller annet finnes det måter du kan lære dette hjemme - det eneste er at programvaren (adobe pakken*), og media utstyret ikke er tilgjengelig for folk som ikke går på linjen. Dumt en ikke får praktisere praktisk, men kunnskapen av å lære alt ette manual som for eksempel photoshop er genialt til å ta med videre uansett hvilken linje du er på. Poenget er at klassen skal variere i klassen med karakterer. Enda en liten sak er at det finnes andre skoler med medier og kommunikasjon.SElv om den skolen som er 10 min å gå ifra deg eller noe - finnes det skoler i hele Norge - takk Norge for det. Ikke alltid en kommer inn der man vil, det beste er å søke. Jeg har fortsatt lyst idag å komme inn på ambulanse linjen - men tar heller det i militæret. BEST TO APPLY ,NOT ONCE BUT TWICE or more . Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Klart det er surt at latsabber får en skoleplass som de "sløser" bort. Men de latsabbene er oftest de med lave karakterer, og de kommer som regel ikke inn der det er konkuranse. Opptaksprøve er noe jeg er i mot, det er ikke for ingen ting at det kalles skole, undervisning og læring. Når det gjelder de som får over 5 i snitt "bare på morro". Du får ikke en 5-er ved å sitte på MSN. Du får 5 for å vise at du kan noe. At de ikke har interesse for faget har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Det er nok av folk som går studiespesialiserende uten å ha interesse for fagene der. Skal de nektes adgang?. Når det gjelder opptaksprøver, er jeg igrunn enig.. Men sånne ting finnes det hundrevis av eksempler på. Ta f.eks medisin, hvor det i min mening burde vært intervju og motivasjonsbrev.. Og at nynorsk karakter teller like mye som kjemikarakter henger vel heller ikke helt på grep. Nå er ikke nynorsk et eget fag på vgs så vidt jeg vet, men en del av hele norskundervisningen. Uansett, så er det viktig at man behersker det i et slikt yrke. Hvis du noen gang har lest en journal så kommer du til å skjønne det. Dog ser jeg hvor du vil. Heldigvis er det slik med medesinutdanningen i Norge at nåløyet er så lite at man nesten er nødt til å gode karakter i alle fag for å komme inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå