Gå til innhold

Hjelp til og finne halogen pære med over 4000k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel ikke det svaret du vil ha, men det kan være en tanke.

 

Hva med å bruke color correcting gels (sånn som brukes på blitser) ?

Flashgels.co.uk

 

Det går an å ta kontakt med personen bak siden og få større 'ark'.

Det blir nok for varm å plassere det på selve glasset, så du må i så fall belage deg på å lage til en holder som holder gel'en et lite stykke unna lyset. Det burde være en smal sak å få dette til på en skapelig måte som gjør at du også vi få fleksibiliteten til å bytte gel til forskjellige farger osv.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Dette er vel ikke det svaret du vil ha, men det kan være en tanke.

 

Hva med å bruke color correcting gels (sånn som brukes på blitser) ?

Flashgels.co.uk

 

Det går an å ta kontakt med personen bak siden og få større 'ark'.

Det blir nok for varm å plassere det på selve glasset, så du må i så fall belage deg på å lage til en holder som holder gel'en et lite stykke unna lyset. Det burde være en smal sak å få dette til på en skapelig måte som gjør at du også vi få fleksibiliteten til å bytte gel til forskjellige farger osv.

 

Mvh,

Beej80

Det kan nok bli en reserveløsning vis jeg ikke finner pærer. Men haken her er at halogenlampen utløser så mye varme, at dette papiret må være langt ifra lampen, og da trenger jeg store mengder.

Lenke til kommentar
Du mente sikkert K for Kelvin og ikke k for kilo.

 

Steg en er å finne navnet på pæra også bruker du google. hvis du ikke finner det da så sjekker du butikker som selger utstyr som den lampa brukes til.

For de som ikke forsto det, ja.

Heller ikke K som i tusen

Lenke til kommentar

Halogenrør ja, det hjelper litt. Du vil få problemer med å komme langt over de vanlige 3200 K hvis du ikke skulle finne rør med blått filter.

 

For eksempel så vil wolfram som glødetråden er laget av smelte lenge før 4000 K. Nå er ikke wolfram et ideellt sort legeme men det illustrerer problemet godt nok. Ved 5600 K så nærmer man seg kokepunket for wolfram.

 

Det finnes 5000 K halogenpærer med filter til biler så det er mulig det finnes for halogenrør også. Jeg er ikke helt sikker på om farvebalansene i de lampene er god nok til å ta bilder i uten problemer.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Vi fikk kjøpt halogen lysrør med 4500k fra osram på en lokal lampesjappe i Amsterdam, men har ikke lykkes i å finne denne typen lysrør igjen. Kan sende en mail til Prolys å høre om det er på markedet.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om du skal benytte kun fast lys, eller lampen i kombinasjon med blits.

Hvis det er slik at det kun er lys fra lampen som benyttes, så er det jo egentlig ikke så farlig om det er 3200K eller 4500K.

Nå skal ikke jeg påstå å være en guru på lys, men det er etter min erfaring ikke bare kelvin som avgjør om lys er egnet. Det sier ikke noe om fargesammensetningen, som kan være ganske vanskelig å gjøre noe med (kreve mye jobbing i photoshop). Ser en på f.eks. lysrør, kan du finne flere forskjellige på f.eks. 6000k og de gir tildels ganske så forskjellig fargesammensetning. Et rør kan se nesten hvitt ut, et annet temmelig blått og et tredje helle litt mot fiolett. Hvordan selve røret ser ut når du ser på det når det lyser er ikke så interessant kanskje, men hvordan røret påvirker fargene på det som belyses er relevant. Den totale fargebalansen målt opp mot dagslys er vel så viktig som at røret er på 5000k eller 6000k.

Vil tro at kameraet faktisk lettere vil la seg lure av høykelvinrør/pærer med dårlig fargebalanse enn en slik pære med lav k, da det vel i kameraet er tatt høyde for fargebalanse i vanlige lyspærer på valg for det. Mulig jeg uttrykker meg uklart, men støtter opp innlegget til C-angel her. Ska det kjøpes inn pære/rør med høy kelvin bør en forsikre seg om at den er laget spesielt for å gjengi farger korrekt.

Endret av Eyefitness
Lenke til kommentar

Det skal brukes som fast lys ja, men har sett store forskjeller på halogen lysrør, om det ikke ble helt utelysaktig så ble det mye mer blårer og nøytralt

 

Det skal brukes som fast lys ja, men har sett store forskjeller på halogen lysrør, om det ikke ble helt utelysaktig så ble det mye mer blårer og nøytralt

Lenke til kommentar

Som sakt. Hvis du kun skal benytte fastlyset som lyskilde så er ikke fagetemperaturen vesentlig. Et eventuelt blåstikk, gulstikk ell. korrigerer du bare ved og justerer hvitbalansen på kameraet, enten manuelt eller ved hjelp av gråkort, hvit ark.

Utfordringen her ligger hvis du benytter andre lyskilder samtidig, som f.eks blits kombinert med fastlyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...