Gå til innhold

Terninger å sjanser

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde en liten oppgave i ste, som jeg ble veldig usikker på nå. Oppgaven var som følgende:

Du har 3 terninger. Hvor stor er sjansen for å 3 like tall på samme kast?

Jeg regnet det ut sånn: Du har 100 % sjanse for å få et tall på 1. kastet.

Så har du 16.6% sjanse for å få det samme tallet på 2. kastet. Da har du 16.6 % sjanse for å få 2 like.

Så på det 3. kastet, har du også 16.6 % sjanse for å få det samme tallet igjen, så hvis vi ser på de sjansene for å få alle på samme kast, blir det 16.6 % av 100, som er 16.6, så 16.6% av 16.6 som er 2.7

Noen som kan si om jeg har rett eller feil, og eventuelt vise meg hvordan jeg egentlig skal regne det ut? :)

Endret av arcanum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte slik: tre terninger gir totalt 63 = 216 kombinasjoner, og av disse er det 6 kombinasjoner der alle tre terninger viser samme tall (alle 1, alle 2 etc.). Sannsynligheten for å få en av disse er 6/216 · 100 % ~= 2,8 %.

Lenke til kommentar

Det er 1/6 sannsynlighet for å få ett bestemt tall på terningen. Og siden det er uavhengige hendelser, er det bare å gange sammen sannsylighetene. Altså (1/6)^3 = 1/216 sannsynlighet for at alle tre terningene har ett bestemt tall. Siden det er 6 kombinasjoner ganger vi med 6, og får at sannsyligheten er 1/36.

Kort oppsumert: (1/6)^3 * 6 = 1/36 = 2,78%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...