Gå til innhold

problemer med Q6600 på Gigabyte P35 DS3R

Anbefalte innlegg

heisann!

jeg sliter litt med ustabilitet på pcen.

I vanlig bruk så funker den greit, problemet kommer når cpu`en belastes mye. Etter å ha rendret 3D i 10 sekunder, så henger den seg. Korte rendringer går bra. Jeg trodde det var driverproblemer relatert til 3d-programmet som var problemet, helt til jeg prøvde 3DMark 2006. Da henger den seg som regel et stykke ut i cpu-test nr 2. I begge tilfeller klarer den seg bra en liten stund.

Pcen er ikke klokket opp, og det er god luftgjennomstrømming i kabinettet. Jeg har også satt på en ganske heftig kjøler (Zalman 9500 eller no sånt), nettopp for å være sikker på å unngå ustabilitet om pcen må jobbe på 100% i mange timer.

Det rare er at jeg tidligere har latt cpu`en gå et par timer på en sånn tortur-test i forbindelse med noen andre problemer jeg hadde, uten at den da hang seg opp. Temperaturen var da helt kurant (rundt 50 grader på full load). Minnet ble da også kjørt 10 timer i memtest86. Jeg har ikke gjort noen fysiske forandringer i pcen etter dette.

BIOS-innstillinger er sjekket, det er heller ingen "spenstige" innstillinger i bruk.

Som dere skjønner, så er dette litt av et mysterium. Jeg har lurt på om HK setter spenningen til cpu`en feil, og at den dermed henger seg opp, men når jeg satt den til 1,36 V så hang den seg bare enda raskere. Jeg har ikke oppdatert BIOS, men jeg har siste revisjon av HK, som er et Gigabyte P35 DS3R.

Er det noen som har vært borti dette tidligere, eller kan hjelpe meg? Takker veldig for svar!

EDIT: PSU er en Tagan 800W, som er MYE mer enn nok, hehe.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut av det. Det krevdes en oppdatering til aller siste BIOS. I følge Gigabyte, så skal ikke siste BIOS ha noe å si på stabilitet og cpu-kompatibilitet, men den hadde det allikevel.

Jeg søkte litt rundt, og det viste seg at flere hadde problemer med BIOS F10, kombinert med Q6600 og fire minnebrikker. De samme hadde også tatt memtest86 osv. slik som jeg, uten å få noen feil.

Så alle dere som har F10, oppdater til F11 hvis dere har problemer!

Lenke til kommentar

merkelig...

har samme hovedkort og kjører F10 bios og har q6600 med 8Gb ram:)

spilt endel Assassin's Creed de siste dagene og ingen tegn til ustabilitet...

men får vel skaffe meg update da siden du sa det var en F11 :p

må legge til at jeg har Vista Ultimate 64bit med SP1

Lenke til kommentar

Slike problemer er vanskelige å si hva skyldes ... men det var ihvertfall fellestrekkene våre. Spilling går fint, det har jeg gjort uten problemer. Problemet har kun dukket opp når jeg har kjørt oppgaver som har krevd 100% last av alle kjerner kontinuerlig over lengre tid. Det ser også ut til å være flere omstendigheter, siden jeg ikke har klart å framprovosere problemet i stressprogrammer som prime95 og OCCT. Det er så langt KUN i 3dsmax og 3dmark problemet har oppstått, men der oppstod det til gjengjeld i hvert eneste tilfelle.

(EDIT: kanskje den henger seg på alle applikasjoner som har "3D" i navnet ... :hmm: )

Men etter en del søking, så fant jeg ut at F10 var en BIOS med en smule mer potensiale til å lage problemer. F11 virker 100% hos meg. Men vær obs, ikke oppdater BIOS hvis du ikke har behov for det. Før F11 kom ut, så gikk folk tilbake til F9. Man kan altså dra på seg problemer ved å oppdatere unødvendig. (Slik de som flasha fra F9 til F10 muligens gjorde)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...