Gå til innhold

Spørsmål angående Coax/digital utgang på z-5500

Anbefalte innlegg

Hei

har lest litt på nettet nå og mange mener at det blir mye bedre lyd med en slik optical eller coax kabel fra z5500 til pcen, i steden for den vanlige analoge kabelen...

jeg bruker et x-fi xtreme gamer lydkort, og lurer på om jeg vil merke noe forskjell.. er nokk nødt til og kjøpe en slik http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343036, om jeg skal bruke coax..

Har ikke så veldig peiling på det her, men vil egentlig bare ha svar på om det er vært det.. syns det låter bra allerede, men ja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd begge delene selv, riktig nok ikke med ditt lydkort.

Ble kanskje litt klarere lyd, men ikke så mye bedre at jeg som i ditt tilfelle betale 600 kroner for det..

Jeg har spdif ut på hovedkortet mitt..

Kos deg med lyden du allerede har :)

Endret av Bardis
Lenke til kommentar

Jeg hadde dette settet før, på Audigy 2(som jeg fortsatt har), og jeg kunne ikke høre forskjell på digital og analog overføring. Ikke for å rakke ned på anlegget, men det har ikke god nok lyd til at man kan høre forskjell. Lyd prosessoren i lydkortet er bedre enn den i anlegget, rett og slett.

Lenke til kommentar

Det spørs kva kvalitet det er på lydkortet du har i dag.

Eg brukte eit integrert lydkort i utgangspunktet, men det laga ein god del støy som det ikkje er noko å gjere med. Kjøpte difor eit lydkort og prøvde både digital og analog, merka ikkje noko forskjell.

Ved å bruke ein digital utgang lar du lydkortet (som det i praksis er), eller DAC-en (digital analog converter) i Logitech-anlegget ta seg avkonverteringa. Om lyden blir betre eller dårlegare på den måten er avhengig av kvaliteten på lydkortet i PC-en. Om du i det heile tatt høyrer forskjell ved å bruke eit dyrare lydkort med betre konvertering veit eg ikkje, men på det anlegget ville eg ikkje spandert så mykje på lydkortet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg sammenligner det anlegget jeg har nå, og Z-5500, som jeg hadde før, så er det nye anlegget bedre, selv når det er koblet til analogt, noe som tyder på at Z-5500 ikke fikk fram det beste fra lydkortet.

Til å begynne med hadde jeg en effektforsterker koblet rett på lydkortet, og da hadde jeg MYE bedre lyd enn med Z-5500. Mitt nåværende anlegg kan ikke sammenlignes med Z-5500 en gang, egentlig.

Lenke til kommentar

Det jeg prøvde å få fram, på en litt tungvinn og rotete måte, var at Audigy har bedre lydkvalitet enn Z-5500, altså er det ingenting å hente på å koble det til digitalt med det luydkortet, anlegget spiller bare ikke bedre enn det gjør, rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...