Gå til innhold

Ny stille PC til under 5K, alle komponenter unntatt gfx kort.

Anbefalte innlegg

Hei,

holder på sette sammen en ny PC og vil gjerne ha litt råd/tips. Har ett Geforce 8800GT 512mb i den gamle PC-en som jeg tenkte jeg skulle bruke. Har også skjerm/tastatur/mus så det trengs heller ikke.

Det jeg trenger er derfor Kabinett, HD (SATA), DVD brenner (SATA), HK, RAM (4GB) og CPU.

Har satt opp følgende oppsett;

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=66389

Maskinen kommer nok ikke til å bli klokket noe vesentlig så legger ikke stor vekt om HK/CPU/minne kan klokke bra eller ikke. Det viktigste for meg er en stabil og støysvak PC.

Maskinen kommer til å kjøre Windows Vista Ultimate (har fra før av) og brukes til noe gaming. Er greit om den kan dra nyere spill men behøver ikke å være på høyeste settings.

Håper noen har tid til å kommentere/komme med noen gode forslag.

-Cefwyn-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste komponentene burde sitte fint sammen der, har ikke så mye å utsette på det. Når du tenker på støy har jeg hørt både gode og dårlige ting om antec sonata. For det første å jeg bemerke at det finnes eldre versjoner, fra 1 tril 3, hvor sistnevnte er ny av i fjor høst. Jeg vet ikke hvor i hierarkiet kabinettet du har valgt befinner seg, men det bør du kanskje dobbelsjekke så du ikke kjøper en gammel versjon av sonata'en.

Må også bemerke at hvis du skal kjøpe vifter til å skape flyt gjennom kabinettet, hold deg til så store vifter som mulig. 92 mm er en unødvendig sær størrelse i forhold til 120mm. Nexus og Noctua er anbefalte valg der. Jeg anbefaler helst å skafffe et ordentlig kabinett og få det hjem i stua først før du undersøker hvordan du skal løse det med resten av viftene.

Du har heller ikke valgt CPU-kjøl, som er viktig. Ta en titt på anmeldelsene på frostytech og gjør et godt valg.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for tilbakemelding.

Kabinettet har jeg i utgangspunktet valgt fordi den har en god 550W modulær strømforsyning (som skulle være mer enn nok til mitt bruk?), har støydempingsmatter ferdig montert og har gummioppheng til HD for å forhindre vibrasjon. Tester av kabinettet og PSU gir den veldig god kritikk. Den er sånn sett bygd på Sonata serien men er mer påkostet (veier f.eks 3kg mer enn Sonata III som er samme størrelse).

Dette er også grunnen til 92mm vifter (da det er en 120mm vifte i bakkant og plass til 2x 92mm vifter i forkant for ekstra kjøling). Til en pris av 1100,- så virker det som ett god kabinett/PSU løsning. Takk for tipset angående viftemerker. Er endel år siden jeg bygde PC sist så har ikke helt hengt med i hva som er gode produkter.

Hvis noen har kabinettet og vil dele noen erfaringer med det så hadde det vært topp.

Skal titte litt på Frostytech angående CPU vifte :-)

-Cefwyn-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...