r2d290 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hallo. Klassen vår på syv personer tenkte å kjøpe en russebil (type van) til mai 2009. Det virker ikke som at klassen har alt for mye penger, så tenkte jeg kunne legge ut litt. Hva må jeg passe på for at dette skal bli sikkert for meg (renter, og sikkerhet på å få penger tilbake). Er det andre utgifter og viktig info vi bør være klar over i forbindelse med kjøp av russebil, så vi vet at vi ikke blir lurt/svindlet på noen måter? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Drit i renter og sikkerhet. Det er ikke det jeg ville sett alt formye på. Det som heller er viktig er å få tak i en som er litt bilkyndig som kan se på bilen sammen med dere på stedet og si om dette er et bra eller dårlig kjøp, det hjelper også hvis man skal prutte. Hvis feil, dyrt å fikse? Det er det viktigste. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 altså, når jeg snakker om sikkerhet, snakker jeg om internt i klassen... hvis jeg skal legge ut nesten hele bilen, er det greit å ha en form for garanti på at jeg får tilbake pengene fra folk i klassen... derfor jeg spør, så jeg har _mulighet_ til å ta det videre dersom de plutselig nekter å betale... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det holder å få de til å underksrive et gjeldsbrev, altså bekrefte skriftlig at de skylder deg penger, gjerne ha med en betalingsplan og lignende, så har du noe å gå på hvis noen ikke betaler. Med da mulighet til å gå til rettslig inndrivelse (j.f. tvfbl) og gebyrer (inkassoforskriften) dersom de ikke betaler for seg. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 hva med å avtale en pris på alle (f.eks 1500 - 2000 per hode) og at de skal gi dette til deg før bilen kjøpes. Det er alltid noen som ikke beteler, så å legge ut for noen alkoholiserte russ ville jeg neppe gjort. Si at alle skal gi deg x-antall kroner nå, også bruker du potten til å kjøpe bil. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Takk for det kommer tilbake senere hvis det blir flere spm... edit: kan jeg skrive gjeldsbrev selv, eller må jeg ha no vitner/advokater på det? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Takk for det kommer tilbake senere hvis det blir flere spm... edit: kan jeg skrive gjeldsbrev selv, eller må jeg ha no vitner/advokater på det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå