Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

IP-adressekonflikt. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei. Får denne meldingen nå..

"Windows - Systemfeil. Det finnes en IP-adressekonflikt med en annen datamaskin på nettverket"

Er det noen som vet hva den kommer av? Har hatt problemer med at nettet bare forsvinner i det siste og ingen på nettverket får logga på i det siste også.

Takk for evt. svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som at noen andre på nettverket har samme IP som deg.

Dette forekommer typsik på nett hvor pcene har statisk ip-adresse og noen tråkker hverandre på føttene og velger samme ip. Prøv å endre ip-adressen din til noe annet om du bruker statisk ip. For å finne ut hva som er ledig kan du prøvd å pinge adressen først. Hvis du ikke får respons er den ledig, ihevrtfall for øyeblikket.

gå på startmenyen, velg run/kjør

skriv cmd

du får opp et vindu, her skriver du: ping 192.168.0.56

192.168.0.56 byttes selvsagt ut med aderssen du vil bytte til.

edit:Jeg vet ikke hvor mye du kan, men pingingen er bare for å sjekke om adressen er ledig, du må i tillegg gå inn og endre IPen selv.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg kan veldig lite.

Når jeg skreiv inn "ping 192.168.0.56" fikk jeg:

"Ping statistikker for 192.168.0.56:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 0, tapt = 4 <100% tap>,"

Edit: Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Har jeg fått noe beskjed om IPen er ledig eller ikke nå?

Endret av Tullut
Lenke til kommentar
Jeg kan veldig lite.

Når jeg skreiv inn "ping 192.168.0.56" fikk jeg:

"Ping statistikker for 192.168.0.56:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 0, tapt = 4 <100% tap>,"

Jupp, det er helt grei å kunne veldig lite og helt greit å spørre, visste ikke helt hvilket nivå jeg skulle legge forkalringen på tidligere.

Hvilket nett er det du har problemer på? Er det på skolen eller hjemme?

Om du går på kontrollpanelet og velger nettverkstilkoblinger finner du de ulike nettverkstilbkolignene du har. Det kan være en eller flere alt etter hva maskinen din er utstyrt med. Finn den som heter lokal nettverkstilkobling eller local area connection om du har engelsk.

Dobbeltklikk på denne. Du får da opp et lite vindu. På toppen har du general og supprot/støtte. Velger du støtte får du et bilde som ser noe slikt ut:

post-31177-1208176922_thumb.jpg

Om du kan fortelle oss hva som står i dette vinduet vil det kunne hjelpe.

Du kan også prøve deg med en "reparer", men har en mistanke om at det ikke vil hjelpe.

Lenke til kommentar

- Hva er det som deler ut IP-adresser i nettverket ditt? (En router? en egen server?)

- Hvilke andre enheter er knyttet til nettverket? Datamaskiner, spillkonsoll, Dreambox... etc?

Enten er det (som nevnt) flere enheter som deler ut IP-adresser (DHCP) - og dermed blir en adresse levert ut av begge kilder

ELLER

En enhet på nettverket ditt er satt opp med statisk (fast) IP-adresse, men denne adressen leveres tilfeldigvis også ut av DHCP-serveren.

Derfor må du besvare de 2 første punktene her, slik at vi kan eliminere oss frem til hva som skaper IP-konflikten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...