Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilket lands lovgivning gjelder for danskebåtene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var på en av våre mange danskebåter i helgen, og kom til å tenke på noe:

 

Hvilket lands lover regulerer forholdene på StenaLine, ColorLine og DFDS? Alle seiler mellom Norge og Danmark, men StenaLine er vel svensk?

De tingene jeg tenker på er lovreguleringer som fyll, røyking o.l. (Tenker ikke på de opplagte lovbruddene (som straffes i alle land), som vold, voldtekt, skadeverk o.l.)

 

Jeg vet ikke om noen av båtene befinner seg i internasjonalt farvann, men så lenge båten ligger til kai i Oslo er den vel underlagt norske regler uansett? Tenker da spesielt på røykeloven, og skjenkelovgivningen. Det virker ikke som om det er noen restriksjoner i forhold til å sjenke tydelig berusede mennesker.

Edit: Ser at Stena forbyr røyking med untak av i gitte soner, noe som tydelig ikke håndheves.

 

Noen innspill/svar på dette?

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... Båten er fortsatt i norsk farvann (et land eier / disponerer farvannet inntil x antall km ut fra kysten), men det er likevel internasjonale konvensjoner som gjelder, så langt jeg vet.

 

Men det er jo vanlig at de holder seg sånn omtrent til lovgivningen i landet de reiser til/fra. Ellers hadde de kunnet fått et dårlig rykte, uønskede passasjergrupper eller ingen passasjerer i det hele tatt. Dette justerer seg vel ganske av seg selv i forhold til hva passasjerene forventer, etter hva de er vant til.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det lovene i landet båten er registertert som gjelder, men når landet ligger til land i f.eks Norge, så er det norges lover som gjelder.

 

Jeg tror det er en regel som sier at når båten er en halvtime fra land så regnes det som internasjonalt farvann (eller i alle fall at den ikke er "i norge" lenger) - Derfor pleier taxfree å åpne 30 min etter avgang...

Lenke til kommentar
Er det det, altså? Er båten i internasjonalt farvann? Tax-freebutikken åpner jo før man når Drøbak.

 

I tillegg er den jo nær land store deler av turen...

Nei det er ikke noen praksis på båtene at man må være i internasjonalt farvann for å kunne kjøpe tax-free. Kanskje er de offisielle reglene slik, men i praksis har det ingen betydning om man åpner for tax-free med en gang man har lagt fra kai, da det ikke er mulig for noen personer å ta med seg sine tax-free varer tilbake ut av skipet innen det ankommer neste havn.

Jeg vil si vanlig praksis er å begynne å selge tax-free i det øyeblikk båten legger fra kaia. Man merker det ved at halvliteren plutselig faller litt i pris.

Selve tax-free butikkene drøyer de sikkert litt pga. praktiske hensyn.

Når det gjelder skjenking av overstadig berusete folk så er vel dette en lov de helt klart bryter. Fra tid til tid foretaes det kontroller på dette med påfølgende trusler om "misting av lisens" dersom forholdene ikke bedrer seg. Forholdene bedrer seg sikkert så i en liten periode, for så å falle tilbake til vanlig praksis etter en stund. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenker særlig på de to punktene som gjelder røyking og sjenkingen av berusede mennesker.

 

Særlig StenaLine hevder det er røykeforbud over hele båten, med tre unntak. Dette håndheves kun i forhold til røyking på lugarene, der det er brannalarmer.

 

Det er også MANGE mennesker som får handle alkohol, selv om de er så fulle at de knapt kan stå. Dette er jo ikke bare ulovlig etter norsk lov, men også umoralsk ;)

Lenke til kommentar

Folk bør få drikke så mye de vil, men det er umoralsk av en profesjonell betjening(eller andre) å hjelpe dem med det når de er overstadig beruset.

Om personen feks. drikker seg ihjel kan servitør måtte stå ansvarlig og bli straffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...