Gå til innhold

Z-5500. Dreie lyden 90° til høyre?

Anbefalte innlegg

Jeg har et z-5500 anlegg som jeg bruker til å se på film/tv, samt musikk fra PC-en. Men høytalerene er satt opp rundt tv'n, så jeg lurte på om det var noen mulighet for å dreie stereolyden på de to fremmerste høytalerne 90° til høyre. Da vil lyden fra FronLeft komme på Front Right, og FrontRight komme på RearRight. Om dette hadde gått ann på noen måte, så vil jeg få normal stereolyd mot der jeg sitter ved PC-en. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEN. Jeg finner ingen mulighet for å sette opp dette ved musikkavspilling i MediaMonkey? Er det bare for filmavspilling dette?

Jeg bruker det bare ifm. filmavspilling (- til å sende digitale AC3/DTS-lydsignaler ubehandlet til receiveren min via SPDIF -), men det skal vel gå an å konfigurere AC3Filter til å "trigge" når det tusler stereosignaler gjennom systemet ditt også ..

Men - dette er ikke noe du setter opp i MediaMonkey; det gjøres i AC3Filter.

Et eller annet sted .... (Last ned manualen ...)

AC3Filter er ikke for de med høydeskrekk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett WMP10 til filmavspilling, og der trengte jeg ikke endre på noe etter at jeg installerte AC3Filter. (Men det var flere ting jeg måtte tukle med i AC3Filter før jeg fikk lyden overført til receiveren ...)

Akkurat hvordan de ulike audio- og video-filtrene blir koblet inn når en fil av et eller annet format blir avspilt, det vet jeg ikke noe om, men når jeg starter en AVI-fil, dukker AC3Filter-ikonet automatisk opp i system-trauet - et sikkert tegn på at AC3Filter er aktivt - og hvis jeg klikker på ikonet, spretter det opp et konfig-panel med flere "tabs". Du skal også kunne starte dette kontrollpanelet (fra Start-menyen) uten å først starte en mediafil.

I dette kontrollpanelet et sted (System?) velger du hva slags audio du vil bruke AC3Filter for. DTS og AC3 er vel default, men det er mulig du selv må krysse av for PCM. Jeg har ikke AC3Filter på den maskinen jeg sitter ved nå, så jeg kan ikke få verifisert det.

Det er mulig at WMP10 og MediaMonkey oppfører seg forskjellig når det gjelder hvordan de overfører lyd til hardware'n, og at det som gjelder for WMP10 ikke gjør det for MediaMonkey. Jeg har aldri laget et oppsett som er lik det du er ute etter, så jeg kan ikke gi deg mer detaljerte opplysninger enn det jeg allerede har gjort.

Lenke til kommentar
Jeg bruker stort sett WMP10 til filmavspilling, og der trengte jeg ikke endre på noe etter at jeg installerte AC3Filter. (Men det var flere ting jeg måtte tukle med i AC3Filter før jeg fikk lyden overført til receiveren ...)

Akkurat hvordan de ulike audio- og video-filtrene blir koblet inn når en fil av et eller annet format blir avspilt, det vet jeg ikke noe om, men når jeg starter en AVI-fil, dukker AC3Filter-ikonet automatisk opp i system-trauet - et sikkert tegn på at AC3Filter er aktivt - og hvis jeg klikker på ikonet, spretter det opp et konfig-panel med flere "tabs". Du skal også kunne starte dette kontrollpanelet (fra Start-menyen) uten å først starte en mediafil.

I dette kontrollpanelet et sted (System?) velger du hva slags audio du vil bruke AC3Filter for. DTS og AC3 er vel default, men det er mulig du selv må krysse av for PCM. Jeg har ikke AC3Filter på den maskinen jeg sitter ved nå, så jeg kan ikke få verifisert det.

Det er mulig at WMP10 og MediaMonkey oppfører seg forskjellig når det gjelder hvordan de overfører lyd til hardware'n, og at det som gjelder for WMP10 ikke gjør det for MediaMonkey. Jeg har aldri laget et oppsett som er lik det du er ute etter, så jeg kan ikke gi deg mer detaljerte opplysninger enn det jeg allerede har gjort.

Fåstår ikke driten eg:P

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Men svaret ligger kanskje i navnet? AC3Filter. Den kan tukle med lyd i ac3 formatet? For min del må all lyd kunne mappes til de høytalerne jeg vil ha.. Om det gjør i en avspiller, eller før lyden kommer dit, det spiller ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Men svaret ligger kanskje i navnet? AC3Filter. Den kan tukle med lyd i ac3 formatet? For min del må all lyd kunne mappes til de høytalerne jeg vil ha.. Om det gjør i en avspiller, eller før lyden kommer dit, det spiller ikke så stor rolle.

AC3Filter takler både stereo (PCM) og flerkanals (AC3 & DTS) lyd.

(PCM = Pulse Code Modulation.)

Artikkelen jeg linket til i post #2 viser hvordan du kan bruke AC3Filter til å "dreie" lydbildet 90 grader (med urviseren), men det har ingen hensikt å gjøre så avanserte grep før du i det hele tatt får lyden fra MediaMonkey gjennom AC3Filter og ut til høyttalerne "ubehandlet".

Jeg er ikke synsk, så jeg kan ikke fortelle deg i detalj hva du skal gjøre.

Og når jeg har valget mellom:

1) jobbe overtid og tjene noen kroner,

2) drikke øl sammen med venner,

3) løse dine lydproblemer,

så er jeg redd du ikke havner øverst på lista.

Men det er jo mulig at dette kan løses uten AC3Filter. Jeg lurer på om jeg ikke har sett noe sånt i noe SoundBlaster-software for mange år siden.

Hva slags lydkort og -software er det du har?

Lenke til kommentar

Noen tilleggsopplysninger:

1) Hos meg starter AC3Filter automatisk når jeg åpner en lyd/videofil i WMP. Det ser jeg ved at AC3Filter-ikonet dukker opp nede i systemtrauet. Der kan jeg klikke på det og få opp et Properties-vindu. Det samme skjer om jeg bruker BSPlayer, men ikke med Nero Showtime, og heller ikke med iTunes. (Jeg testet nå nettopp med en vanlig MP3-fil.)

2) For at AC3Filter-ikonet skal vises i systemtrauet, må denne opsjonen være enablet i det ene Properies-vinduet, dvs. System-tab'en. Det skal være en link til dette i den Program Group som ble installert i Startmenyen. (Etterpå er det som nevnt enklere å få tilgang til Properties ved å høyreklikke når ikonet dukker opp i systemtrauet.)

Kanskje MediaMonkey er som Showtime og sender ut lyden på en annen måte en WMP? I så fall er ikke AC3Filter mye til hjelp - om du ikke er villig til å bytte mediaspiller, da ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå for tiden bruker jeg de integrerte lydkretsene på hovedkortet, men på den forrige PC-en hadde jeg et SoundBlaster Audigy-kort, og det fungerte fint sammen med AC3Filter. Så jeg vil tro at SoundBlaster'n din også gjør det.

Da er det mer usikkert med MediaMonkey (som jeg aldri har brukt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...