Galexon Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Har drevet research på NCAPs egne sider, og funnet ut at Skoda Fabia 2000 mod scorer 4/5 stjerner i NCAP-testen. Dette er da bra? Ikke er den så veldig dyr heller. Er man heldig finner man et eksemplar til rundt 40-50.000 kr. Begynner å få mer og mer sansen for europeiske biler. Det virket på meg som at Skoda Fabia 2000 er en bil i samme klasse som Renault Modus som var i tidligere nevnte crash-test. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Spør du meg er ikke NCAP det viktigste, det som teller er hvor godt bilene gjør det under reelle forhold. Har linket til Folksams tester ovenfor her, anbefaler at du tar en titt på disse i stedet: http://folksam.se/testergodarad/bilen/valj...hursakerarbilen Hverken Opel Omega eller Renault Megane gjør det særlig bra her. Derimot kan biler som Saab 9000, Audi 100, Toyota Camry og Mitsubishi Carisma være noe for deg. Alle disse får kommentaren "bra säkkerhet" fra Folksam, noe som tyder på at de har kommet godt fra ulykker ute på virkelige veier. NCAP handler jo i stor grad om å gjøre det best mulig under kjente forhold, og dermed er det lett for bilprodusenter å tilpasse seg disse for å få best mulig karakterer. Det er klart at en bil med fem stjerner er sikrere enn en med to, men likevel gir ikke NCAP det fulle og hele svaret. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Skoda er nok ikke et dårlig valg, i alle fall ikke litt nyere modeller. Kan nevne at Skoda er det mest driftsikkre merke under VAG. Det vil si bedre driftsikkerhet enn Audi, VW og Seat. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ja, Fabia ville jeg nok vurdert hvis jeg skulle kjøpe førstebil. Tight, moderne og lettkjørt. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Faktisk scorer Renault Laguna bedre enn Fabia ifølge Folksam. I tillegg er Honda Accord 94-98 et bra valg, ifølge samme side. Endret 14. april 2008 av galexon Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Slik det er nå, står det mellom Renault Laguna, Skoda Fabia og Honda Accord 95+. Men det er over 6 måneder til jeg fyller 18, og oppimot 9 måneder til jeg eventuelt kjøper meg en bil. Så mye kan endre seg på denne tiden. Endret 14. april 2008 av galexon Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Av disse ville jeg droppet Lagunaen pga høy feilrate, og Accord fordi den er litt gammel, så da sitter du igjen med Fabia. Passiv sikkerhet er uansett forhåpentligvis høyst teoretisk.. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Det er hvertfall sikkert at jeg må spare opp en del penger til både bil og omregistrering. Tenker mest på Mitsubishi Galant eller Skoda Fabia. Vi får se hva fremtiden bringer:P Galant er jo en råstilig bil, med sin bad-eye look og sine streetcar-liknende former. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Trenger du også god plass til bagasje? Da bør du se på Chrysler Voyager mod.96+, sikker bil og den er svært behagelig og kjøre. Endret 15. april 2008 av Andy Dufresne Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 På hvilken skala er Voyager sikker? 2 Ncap-stjerner i '99. Dessuten er den dyr, trang, har dårlige seter og elendig driftsikkerhet. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 På hvilken skala er Voyager sikker? 2 Ncap-stjerner i '99. Dessuten er den dyr, trang, har dårlige seter og elendig driftsikkerhet. Tja... muligens fordi den havnet på topp i folksam sin rapport, alså på nr.1 uansett klasse. Så at den fekk bare 2 stjerner hos Ncap betyr svært lite, da den krasjer mot sin egen vekt. Noe som ikke er tilfelle i virkeligheten. Den er helt utrolig bra priset i forhold til hva du får. Trang??? Har du sitte i en Voyager?? Baksetene er muligens litt trange på kombinert biler men forsetene er supre. Jeg har kjørt over 100.000 km i en voyager og forsetene er de beste jeg har sittet i. (baksetene suger i kombi verianten). Når det gjelder driftsikkerhet så har den hatt sine problemer men disse var oftest av mindre karakter. Og når du kjøper en bil som er godt brukt er alle småfeilene luket ut. Men så klart det er en eldre bil. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) På hvilken skala er Voyager sikker? 2 Ncap-stjerner i '99. Dessuten er den dyr, trang, har dårlige seter og elendig driftsikkerhet. Ikke vær så slavisk fan av resultatene til NCAP. De tester tross alt bare bilene mot sin egen vekt, og da kan dette slå uheldig ut hvis man har en tung bil da disse møter mye større motstand enn f.eks. en Fabia. Hvis du ser på statistikkene til Folksam med data basert på ekte ulykker så er faktisk Chrysler Voyager den sikreste bilen i sin klasse. Fabia får bare middels karakter. Og da snakker vi om en bil som befinner seg et stykke under hva gjelder vekt og størrelse. Så det er vesentlig dårligere. Endret 15. april 2008 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Chrysleren er ein forholdsvis sikker bil, men med tanke på driftsikkerheita er den så som så, du kan vere heldig, men du kan og vere svært så uheldig. Det er samtidig en forferdelig stygg bil synst eg, men utsjånad er kanskje ikkje førsteprioritet Endret 16. april 2008 av blaster88 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 På hvilken skala er Voyager sikker? 2 Ncap-stjerner i '99. Dessuten er den dyr, trang, har dårlige seter og elendig driftsikkerhet. Tja... muligens fordi den havnet på topp i folksam sin rapport, alså på nr.1 uansett klasse. Så at den fekk bare 2 stjerner hos Ncap betyr svært lite, da den krasjer mot sin egen vekt. Noe som ikke er tilfelle i virkeligheten. Den er helt utrolig bra priset i forhold til hva du får. Trang??? Har du sitte i en Voyager?? Baksetene er muligens litt trange på kombinert biler men forsetene er supre. Jeg har kjørt over 100.000 km i en voyager og forsetene er de beste jeg har sittet i. (baksetene suger i kombi verianten). Når det gjelder driftsikkerhet så har den hatt sine problemer men disse var oftest av mindre karakter. Og når du kjøper en bil som er godt brukt er alle småfeilene luket ut. Men så klart det er en eldre bil. Jeg har kjørt 30.000 km i en '98 og det er de verste milene jeg har kjørt. Man sitter vagla opp på et flatt sete uten sidestøtte (og setevarme for den saks skyld), sluromat-kassa trenger time-out og planleggingsmøte hver gang den skal gjøre jobben sin (og i tillegg er det ikke mange som kommer utenom girkassebytte). Bilen er nesten to meter høy, men likevel konstruert sånn at man slår hue i kanten over døra når man skal sette seg inn. De fleste av disse er solgt som kombi i Norge, med et ubrukelig baksete dersom passasjerene har bein. Men det er klart - tung bil med myk fjæring gjør jo at man duver avgårde forholdsvis mykt i eget tempo. Og store og gode speil - det skal den ha. Og god plass til bagasje. Sånn sett er den jo rommelig og praktisk. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg har kjørt 30.000 km i en '98 og det er de verste milene jeg har kjørt. Man sitter vagla opp på et flatt sete uten sidestøtte (og setevarme for den saks skyld), sluromat-kassa trenger time-out og planleggingsmøte hver gang den skal gjøre jobben sin (og i tillegg er det ikke mange som kommer utenom girkassebytte). Bilen er nesten to meter høy, men likevel konstruert sånn at man slår hue i kanten over døra når man skal sette seg inn.De fleste av disse er solgt som kombi i Norge, med et ubrukelig baksete dersom passasjerene har bein. Men det er klart - tung bil med myk fjæring gjør jo at man duver avgårde forholdsvis mykt i eget tempo. Og store og gode speil - det skal den ha. Og god plass til bagasje. Sånn sett er den jo rommelig og praktisk. Sidestøtten på setene er ikke bra det skal jeg være enig i, men det var ikke et problem for meg da bilen ikke er noe sportsbil. Den vil ikke kjøres sportslig da klager den. Men det den er god til er og sluke mil, det er tross alt en cruiser. Og du sitter høy har god oversikt, har armlene og en blir ikke sliten i ryggen. Nå kjenner ikke jeg til automat kassen på denne så det kan være den ikke er så bra, men som manuell(diesel) føltes den svært frisk til bilens tyngde. Det med og slå hodet i kanten når man skal sette seg inn var nytt for meg, :!: jeg er 180 høy mulig det er være for høyere personer? Men vi har forskjellig smak, og bra er det ellers hadde bilparken fort blitt veldig kjedelig. Endret 16. april 2008 av Andy Dufresne Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 sluromat-kassa trenger time-out og planleggingsmøte hver gang den skal gjøre jobben sin (og i tillegg er det ikke mange som kommer utenom girkassebytte). Nå er Chrysler langt ifra mitt favorittmerke. Men det er jo ikke rart det går med noen girkasser når folk flest smeller bilene rett i revers og drive uten å stoppe bilen skikkelig først. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 sluromat-kassa trenger time-out og planleggingsmøte hver gang den skal gjøre jobben sin (og i tillegg er det ikke mange som kommer utenom girkassebytte). Nå er Chrysler langt ifra mitt favorittmerke. Men det er jo ikke rart det går med noen girkasser når folk flest smeller bilene rett i revers og drive uten å stoppe bilen skikkelig først. Nei, det er klart. Men det ville jo være rart hvis det var flere chrysler-sjåfører enn sjåfører av andre merker som hadde en sånn uforsiktig håndtering som vane. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Renault Megane ble best i Golf klassen på sin tid ja. Den er jo skitbillig også, hvertfall i innkjøp. Man kan bli noen kroner fattigere etterhvert. Lenke til kommentar
maxell Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Jeg har kjørt 30.000 km i en '98 og det er de verste milene jeg har kjørt. Man sitter vagla opp på et flatt sete uten sidestøtte (og setevarme for den saks skyld), sluromat-kassa trenger time-out og planleggingsmøte hver gang den skal gjøre jobben sin (og i tillegg er det ikke mange som kommer utenom girkassebytte). Bilen er nesten to meter høy, men likevel konstruert sånn at man slår hue i kanten over døra når man skal sette seg inn.De fleste av disse er solgt som kombi i Norge, med et ubrukelig baksete dersom passasjerene har bein. Men det er klart - tung bil med myk fjæring gjør jo at man duver avgårde forholdsvis mykt i eget tempo. Og store og gode speil - det skal den ha. Og god plass til bagasje. Sånn sett er den jo rommelig og praktisk. Den sluromatkassen som du nevner unngår man enkelt ved å gå for en 2,5TD. Og da det her en snakk om en såpass gammel bil, så er det ingen fortolling ved omregistrering til personbil i stedet for kombi, da er det bare å fjerne kombiutrustningen bak, og flytte baksetene litt lenger bak om det er benplass til voksne som er problemet. Et bytte av sofaen bak er å foretrekke i lengden, da de som står i kombien er uten justeringer i det hele tatt. Og hvis man i tillegg unngår å kjøpe en 96-97 modell (pga motor utstyrt med mildt sagt upålitelig registerkjede)så får man veldig mye bil for pengene, men om dette er bilen som er et godt førstegangskjøp for en på 18 er jeg mere usikker på. Og som flere andre påpeker, så er ikke EuroNCAP himmelen på jord, både folksam og EuroNCAPs amerikanske bror har et helt annet syn på sikkerheten i Chrysler Voyager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå