Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil: Sikkerhet først

Anbefalte innlegg

Blir 18 år i desember, og tenkte å spare til en bil på nyåret neste år.

Tenker å bruke mellom 20 og 40.000 kr.

Er det noen spesielle modeller som er spesielt sikre, og som har god standard tross i alder?

Tenkte på en 90+ mod Opel (Astra eller Vectra).

Et kriterie er airbag.

Håper jeg har gjort meg forstått! På forhånd takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse

Er dette noe du vet ut fra erfaring?

Hvordan er den generelle kvaliteten på Renaults biler? Tenker da på

ulykkes- og skadestatistikk? Dersom du vet noe om dette?

Jeg er helt grønn angående dette. Har som alle andre hørt at asiatiske biler er bra,

fordi asiatene er perfeksjonister. Men har liksom aldri hørt mye fra europeiske merker.

Har en kamerat som er helt frelst av Opel, så det nytter ikke å spørre ham om Opel.

Han vil jo selvsagt si at Opel er kjempekvalitet og kjempesikkert:P

Endret av galexon
Er dette noe du vet ut fra erfaring?

Hvordan er den generelle kvaliteten på Renaults biler? Tenker da på

ulykkes- og skadestatistikk? Dersom du vet noe om dette?

Jeg er helt grønn angående dette. Har som alle andre hørt at asiatiske biler er bra,

fordi asiatene er perfeksjonister. Men har liksom aldri hørt mye fra europeiske merker.

Har en kamerat som er helt frelst av Opel, så det nytter ikke å spørre ham om Opel.

Han vil jo selvsagt si at Opel er kjempekvalitet og kjempesikkert:P

Renault ligger vel rett under gjennomsnittet på driftsikkerheit vil eg tru. DU må rekne med å skru litt, men ikkje enorme mengder.

Asiatisk er driftsikkert, men til gjengjeld sug ofte kollisjonssikkerheita...

Opel har hatt litt rustproblem og eg har hørt mange som må skru mykje på Opel, men det er gode biler å kjøre.

Denne er sikker :)

Nyere utgaver av Megane har gjort det meget bra i NCAP-testene. Gjelder det denne også?

Det er forøvrig mange måter å vurdere en bils sikkerhet på: En gammel fransk statistikk konkluderte med at Renault 4 var den sikreste bilen. Hvorfor? Fordi den sjelden var innblandet i dødsulykker. Den hadde sikkert sin andel av småbulker, men siden den aldri innbød til å kjøre fort og gikk mye korte turer i bytrafikk, var det større sannsynlighet for å dø i større, raskere, dyrere biler. Dette er verdt å ha i bakhodet. Sikkerhet er ikke bare airbags og deformasjonssoner, men i høyeste grad også hvordan bilen, og aller mest sjåføren unngår ulykker.

Det skjedde mye med sikkerhet i løpet av 90-tallet, så kjøp en modell som ble lansert så seint som mulig. (Det er bedre å kjøpe en '97-modell av noe som ble lansert i '97 enn en '98-modell av noe som kom i '93). Litt generalisering, men noe å styre etter.

Dernest: Det kan jo være lurt å huske på at en ting som er bedre enn alle airbagger, stålbjelker og esc-systemer tilsammen er han som sitter inni og holder seg fast i rattet. Om man har med seg hue og tar det ansvaret man skal er det like trygt å kjøre pappeske som å kjøre Laguna. Det er et mikroskopisk antall av hendelser hvert år som _ikke_ skyldes en kombinasjon av for høy fart etter forholdene og uoppmerksomhet. Og uflaks kan man ha overalt.

Nyere utgaver av Megane har gjort det meget bra i NCAP-testene. Gjelder det denne også?

Det er forøvrig mange måter å vurdere en bils sikkerhet på: En gammel fransk statistikk konkluderte med at Renault 4 var den sikreste bilen. Hvorfor? Fordi den sjelden var innblandet i dødsulykker. Den hadde sikkert sin andel av småbulker, men siden den aldri innbød til å kjøre fort og gikk mye korte turer i bytrafikk, var det større sannsynlighet for å dø i større, raskere, dyrere biler. Dette er verdt å ha i bakhodet. Sikkerhet er ikke bare airbags og deformasjonssoner, men i høyeste grad også hvordan bilen, og aller mest sjåføren unngår ulykker.

Jeg vet ikke når det kommer til faktiske ulykker, men den er en av få biler før 2000 med 4 stjerner i EuroNCAP. Link

Jeg vet ikke når det kommer til faktiske ulykker, men den er en av få biler før 2000 med 4 stjerner i EuroNCAP. Link

Det er bra. På den annen side, den han spurte etter ser ut til å være omtrent like god, his han har råd til en ni år gammel eller nyere. **** på Astra 1999.

Uten å ha skjekket prisene, antar jeg at Megane er et godt tips: Tyske biler er litt mer etterspurte enn franske, og man får gjerne en nyere bil for samme pris om man velger fransk eller annet "ukurant". Og det er viktig om man vil ha med seg utviklinga i passiv sikkerhet.

Saab 9000 er en relativt sikker bil. Gode restulater i ulykkesundersøkelser underbygger min påstand. En pen modell fra etter faceliften (er mye penere da, samt har noen tekniske forbedringer) burde du kunne få for oppunder 40.000.

I tillegg er dette meget slitesterke biler, som samtidig er veldig god å kjøre. :)

"Sikkerhet først" Forventer du å kresje?

Skaff deg en stor SUV og sett på rollcage (rullebur på norsk??) så er du ganske sikker.

EDIT: Posten min hørtes litt useriøs ut når jeg leste den, men den er vel kansje det...

Forventer ikke å kræsje, men man vet aldri når det skjer, og da er det lurt med en bil som har visse fordeler.

Selv om jeg selv kjører fint, kan andre forårsake ulykker hvor jeg blir innblandet. Dette er det samme som å bruke hjelm når man kjører mc, eller at man bruker vernemaske når man spiller paintball. Sjansen for å treffes i øyet er ikke så stor, men den er der, og det er derfor like så greit å gjøre noe for å minske sjansen for at man råker utfor en alvorlig ulykke. Bedre føre var, er det visst noe som heter.

Har lite lyst til å bli en del av statistikken over antall drepte i trafikken.

Endret av galexon

Husk på at det hjelper lite med airbag hvis du uansett får hele fronten gjennom kupéen ved en kollisjon. Som sagt tidligere skjedde det mye på slutten av 90-tallet hva angår sikkerhet.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1850130

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1821306

Sikker og praktisk bil som også tar deg frem, samtidig som den er relativt ny. Gunstig forsikring og god bil å kjøre er det også. Sett på noen alufelger, og den blir litt tøffere.

image307mz7.th.jpg

Den første Meganen får karakteren "undvik" av Folksam: http://folksam.se/testergodarad/bilen/valj...hursakerarbilen

Laguna derimot gjør det godt, men den er jo ikke akkurat kjent som en feilfri bil ellers.

Endret av Magnum p.i.
Husk på at det hjelper lite med airbag hvis du uansett får hele fronten gjennom kupéen ved en kollisjon. Som sagt tidligere skjedde det mye på slutten av 90-tallet hva angår sikkerhet.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1850130

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1821306

Sikker og praktisk bil som også tar deg frem, samtidig som den er relativt ny. Gunstig forsikring og god bil å kjøre er det også. Sett på noen alufelger, og den blir litt tøffere.

image307mz7.th.jpg

Ser grei ut den, i og med at jeg ikke bryr meg stort om utseende. Men fåes denne også med passasjerseter bak?

Har sett litt på Opel Omega 1995+, og synes også disse ser brukbare ut. Slik jeg har forstått det, er det vel positivt med lang front?

Ser grei ut den, i og med at jeg ikke bryr meg stort om utseende. Men fåes denne også med passasjerseter bak?

Har sett litt på Opel Omega 1995+, og synes også disse ser brukbare ut. Slik jeg har forstått det, er det vel positivt med lang front?

Skal du ha den med bakseter så koster det i overkant av 30.000 hvis du skal sette de inn selv, ellers så koster personbilutgaven over 100.000.

Du kan jo selv se i videoen det er linket til litt lenger oppe, med Volvoen med lang front mot modusen med kort front. Hjelper ikke med lang front når den kommer inn i kupéen ved en krasj, og knuser personene i førersetet.

Angående airbag så er det verdt å huske at uten bilbelte har den liten beskyttelseseffekt.

Har et lite eksempel på dette. To tsjekkere på jobben kjørte i vinter av veien i en 90-talls Corolla og kolliderte med et tre, i ikke så veldig stor hastighet, men nok til at airbagen utløste seg. Hun som kjørte hadde belte og fikk ikke en skramme. Hun som satt på derimot hadde ikke på beltet, så når hun ikke ble holdt tilbake av beltet, fikk hun airbagen i mageregionen og kjørte hodet i frontruta så den knuste, og havnet dermed på sjukehuset. Dette var i lav fart. Hadde ikke airbagen løst seg ut hadde hun nok sluppet unna med noen blåmerker.

Endret av >Jonas<

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...