Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

flekker på tv


adg

Anbefalte innlegg

Har en lcd-tv som er 2 år og 2 mnd. Den siste tiden har det dukket opp to relativt store mørke flekker midt på skjermen. Disse syns spesielt godt når det er bilde av noe lyst på skjermen.

 

Jeg mener at dette er en reklamasjonsfeil som selger burde dekke. Kan også opplyse om at tv'n ikke er flytta på over et år..

 

Har jeg rett i at butikken skal fikse dette gratis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om døde pixler? Hvis så så er det ikke alltid at det er snakk om en mangel på et produkt hvis det er pixel feil.

Det er satt en standard for hvor mange pixler innenfor ett gitt område som må være døde for at det skal være en mangel.

Lenke til kommentar
Er det snakk om døde pixler? Hvis så så er det ikke alltid at det er snakk om en mangel på et produkt hvis det er pixel feil.

Det er satt en standard for hvor mange pixler innenfor ett gitt område som må være døde for at det skal være en mangel.

 

"Relativt store mørke flekker" er nok ikke dead pixels. Dessuten hjelper det lite hva bransjen måtte mene, dersom plasseringen av eventuelle døde pixels utgjør en vesentlig mangel på varen i forhold til det som kan tolkes i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Er det snakk om døde pixler? Hvis så så er det ikke alltid at det er snakk om en mangel på et produkt hvis det er pixel feil.

Det er satt en standard for hvor mange pixler innenfor ett gitt område som må være døde for at det skal være en mangel.

 

"Relativt store mørke flekker" er nok ikke dead pixels. Dessuten hjelper det lite hva bransjen måtte mene, dersom plasseringen av eventuelle døde pixels utgjør en vesentlig mangel på varen i forhold til det som kan tolkes i forbrukerkjøpsloven.

 

Vel det er en international standard som er satt, noe som igjen sier noe om hva kunden har til grunn å forvente seg av produktet. Når kunden må forvente seg at det kan oppstå døde pixler så er ikke det en mangel.

 

Men hvis det ikke er døde pixler som er problemet i denne saken så er jeg enig i at det er en mangel.

Lenke til kommentar

Nettbutikker bruker DHL/UPS/Tollpost Globe til frakt av tver over 37", så at du må ned på posten og sende den som pakkepost tilbake til nettsjappa tviler jeg på :).

 

Derimot ber de deg ofte ringe verkstedet og booke service selv.

 

Spesiellt om de har gråimportert tven....

Lenke til kommentar

Mange av de store merkene sender teknikker hjem til deg. Fikser de ikke problemet der og da tar de med seg varen inn på service.

 

Veldig viktig er det som Alastor sier. Mange aktører på markedet, spesielt nettbutikker, parallellimporterer varer fra utlandet. Da mister du ofte denne servicen. Samsung yter for eksempel ingen "null døde piksler"-garanti, hjemmeservice eller henting av defekt vare for produkter som er parallellimportert. Det er ofte en grunn til at en TV koster 9499 kr hos NetShop eller Komplett, mens den koster 11 999 kroner hos Expert eller Siba.

 

Kamerat av meg skulle kjøpe en slik Samsung, og jeg sendte derfor en mail til NetShop for å finne ut om deres produkt var nordisk. Nå har det gått over en uke uten svar, så jeg kan vel tippe hva det er. Han la da heller igjen 12 000 kroner et annet sted. Tok ikke sjansen på å bruke 9500 kroner på en TV for så å oppdage at han må leve med en grønn piksel midt på skjermen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...