Gå til innhold

– Laget for å irritere

Anbefalte innlegg

Hvorfor kunne de ikke integrert antivirus og spyware-fjerner i stedet for å gjøre det verre for brukeren?

Gjorde de det ville helt garantert noen andre klaget. Symantec, Normann... for å nevne noen. Brukerne vil ha ett fullstendig OS, samtidig vil vi ha konkurranse på software. Dersom Windows skulle tilfredstilt absolutt alle spår jeg at OSet ville vært ett sant mareritt. For hver eneste programvaresnutt så skulle det være alternativer og evnt pris for alternativene, nettleser(IE, Opera, Netscape etc etc), notatblokk(notepad, textpad etc etc)... Jo bedre Windows fungerer uten tredjepartprogrammer, jo bedre er det etter min mening(og for de fleste brukerne), det er også filosofien bak OSX? Så får det bli en "take it or leave it" for dem som ønsker seg noe annet. Linux er jo ett fint alternativ for dem som liker å fikle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linux er jo ett fint alternativ for dem som liker å fikle.

Og der var vi i gang igjen! :D

Min erfaring, som Windows- og Linux-bruker, er at det er mye mindre fikling i sistnevnte. Det kommer selvsagt an på hvordan man definerer "fikling", men min opplevelse etter å ha konvertert til Linux er at hverdagen som PC-bruker har blitt mye enklere og involverer mindre manuelt vedlikehold fra min side enn da jeg brukte Windows.

Noen eksempler: virus-problematikken er i praksis borte, oppdateringer av OS og installert programvare er mye mer automatisert, defragmentering av disken er unødvendig, og jeg opplever heller ikke at PC-en går som sirup etter noen måneders bruk.

Lenke til kommentar
Tanken til Microsoft er i dette tilfellet god. Problemet er at det må gå utover forbrukerne for at problemet skal bli løst. Grunnen til dette er fordi det ikke hjelper om Microsoft sier til alle utviklere at de ikke skal lage software som trenger admin rettigheter, det er vi forbrukere som må kreve det. Derfor - UAC.

Som sagt, tanken er god, det er bare synd at det går utover oss forbrukere.

Den vanlige bruker har jo ikke peiling på slikt, hvordan skal de kunne kreve det da? Videre så er det en riktig løsning å kreve autentisering når brukeren gjør noe som krever administratortilgang for å hindre ondsinnet kode i å få administratorrettigheter uten at brukeren vet det. I *nix-OS så har det aldri vært vanlig at vanlige brukere er root, og de siste årene har sudo-løsningen(som ligner endel på UAC) blitt mer og mer vanlig, særlig i brukerrettede OS som Ubuntu, OS X etc. Ser ikke at noen klager der i gården. Teknisk sett så er løsningen til Microsoft riktig. Microsoft har tatt første steget, nå ligger ballen hos utviklerne av programvare.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at Microsoft prøver å få programvarekoderne til å kode annerledes, men henvender seg til sluttbrukerne sine for å få det til, heller enn å lage en holdningskampanje eller på andre måter henvende seg til dem de faktisk prøver å nå.

Det å få sluttbrukerne til å slutte å bruke admin-konto er i grunn en bra ting, men det at de ikke gjør det klarere at det er det UAC er der for så har de i bunn og grunn allerede feilet.

Lenke til kommentar
Mener å ha opplevd det samme under Ubuntu.. Hver gang jeg skal gjøre noe som krever sudo-rettigheter i ubuntu blir jeg bedt om et passord.

Ikke spes plagsomt synes nå jeg :roll:

Problemet med UAC er vel at det kommer opp mer eller mindre på alt som skjer. Innstallere drivere selvfølgelig, programmer, starte programmer, spesielt MS sine egne programmer. Jeg pleier som flere andre å bare skru det rett av.

Olsen:

Sa ikke at vanlige forbrukere har peiling på slikt, forklarte bare enkelt hva tankegangen til MS er. Men enig med deg, vanlige forbrukere skjønner ikke slikt.

Lenke til kommentar
Problemet med UAC er vel at det kommer opp mer eller mindre på alt som skjer. [..]spesielt MS sine egne programmer.

Hvilke programmer er det? Hvis Microsoft vil at programutviklere skal lage programmer som ikke forlanger admin-tilgang, bør de vel foregå med et godt eksempel?

Lenke til kommentar
Det lages altfor mange programmer som krever administrasjonstilgang uten grunn, så på en måte er det jo bra.

Problemet er at det ikke er utvikleren som blir plaget med disse beskjedene, men brukerne. Jeg tviler sterkt på at brukerne klager til utvilkeren av programvaren pga. UAC popper opp. De fleste klager til MS.

Det tek meir tid å få bilen i gang når ein brukar bilbelte, så då er det jo like godt å droppe det, eller..?
De var også mange som syntes det var idiotisk når det ble påbudt med bilbelte :roll:

Dere sammenligner UAC med bilbelte. Mener dere da at bilbelte ble laget for å irritere brukeren? For det er jo det dere sier, selv om dere antakeligvis ikke mener det.

Problemet med UAC er vel at det kommer opp mer eller mindre på alt som skjer. [..]spesielt MS sine egne programmer.

Hvilke programmer er det? Hvis Microsoft vil at programutviklere skal lage programmer som ikke forlanger admin-tilgang, bør de vel foregå med et godt eksempel?

Les artikkelen igjen, og studér spesielt illustrasjonsbildet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med det? At det bare gjelder defragmentering?

Lenke til kommentar

Hva mener du med det? At det bare gjelder defragmentering?

Det gjelder typisk der hvor Windows må inn i områder der det kreves admin-tilgang for og skrive. Alt som dukker opp i bla. Managment Console.

Dette er veldig enkelt og endre. Gå inn i Local Security Policy / Local Policies / Security Options:

User Account Control: Behavior of the elevation prompt for administrators in Admin Approval Mode = Elevate without prompting.

User Account Control: Switch to the secure desktop when prompting for elevation = Disabled.

Aldri slå av UAC. Da vinner alle uttallige virusmakere og andre idioter.

Lenke til kommentar
Det gjelder typisk der hvor Windows må inn i områder der det kreves admin-tilgang for og skrive. Alt som dukker opp i bla. Managment Console.

Dette er veldig enkelt og endre. Gå inn i Local Security Policy / Local Policies / Security Options:

User Account Control: Behavior of the elevation prompt for administrators in Admin Approval Mode = Elevate without prompting.

User Account Control: Switch to the secure desktop when prompting for elevation = Disabled.

Aldri slå av UAC. Da vinner alle uttallige virusmakere og andre idioter.

Så hvis man bruker XP så vinner også "virusmakere og andre idioter"? Man kan fint la være å få virus om man ikke bruker UAC, og spesielt når man eleverer automatisk, så er det ikke så fantastisk mye ekstra sikekrhet kontra å ikke ha det.

AtW

Lenke til kommentar

Trodde ikke Local Security Policy fulgte med Home-versjonene av Windows. Er hvertfall ikke sånn med WinXP - har det blitt endret med Vista? Ellers så er disse innstilingene utilgjengelig for majoriteten av hjemmebrukere.

Lenke til kommentar

Å slå av UAC minner om det å feste sikkerhetsbeltet bak seteryggen i bilen for å slå av den irriterende varsellampen som blinker og piper på dashbordet.

Det er omtrent det samme i Linux. Hver gang jeg skal inn og gjøre systemendringer av gjennomgripende karakter, må jeg oppgi passordet for administrator (root). Det har med brukerrettigheter å gjøre også, i tillegg til sikkerheten. Defragmentering av disken er en type operasjon som bør være opp til administrator å avgjøre om skal kjøres.

Forskjellen på Windows Vistas UAC og måten Linux gjør dette på, er at Linux ikke maser om passord og bekreftelser i unøde. Det er jo fordi den er bygget opp fra bunnen av rundt dette sikkerhetssystemet og derfor har applikasjonsutviklere også laget programmer fra begynnelsen av (1991/93 - ) som lar seg installere og kjøre uten admin-rettigheter.

Windows på sin side har gått glipp av muligheten p.g.a. over to decennier (1985 - 2007) med ukultur, fordi Microsoft ikke gadd eller forsto å gjøre dette riktig fra begynnelsen av. Så de høster det de sår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...