Kenneth Dammyr Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 En av verdens største profesjonelle A/V-messer, NAB, starter denne helga og Canon er tidlig ute med sin lansering av det som skal være oppfølgerene til deres XL H1. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvilke objektiver bruker disse kameraene? Canon EF? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Står på side 2 i artikkelen: http://www.akam.no/artikler/oppfolgere_til_xl-h1/50674/2Leveraging Canon's expertise as a worldwide leader in optics, the XL H1S and XL H1A feature a redesigned Genuine Canon 20x HD Video Zoom Lens equipped with Canon's XL lens mount. The XL lens mount enables users to interchange lenses, such as Canon's optional 6x wide-angle lens, Canon EF photographic lenses, and many other lenses for specialized image capture. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Canon har noen objektiver(3-4) som passer direkte på disse kameraene. For å bruke EF-objektivene som du finner til speilrefleks må du ha en adapter. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Masse knapper, men man finner nok fort ut av galskapen(så lenge de er logisk plassert.) Fint at Canon kommer med forbedringer, som f. eks denne blender-ringen. Kan være nyttig å ha den så tiljengelig som så. Prisen er nok i det høyeste laget for den vanlige bruker, men det finnes jo folk med penger der ute. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Vil ikke si at prisen var høy. Kameraet er jo veldig avansert, og prises deretter. Hva vil neste kamera på prisstigen være? Ser A-versjonen selges uten SD/HD-SDI, Genlock og SMPTE-tidskodefunskjon. SD/HD-SDI vil vel kun være for monitor med støtte for dette, der er jo component-video et alternative. SMPTE-tidskode, er det bare et proff-alternetive til "vanlig" tidskode? Om det ikke er utbredt vil også dette kunne unnværes. Om det ikke er mer presist enn det som vanligvis blir brukt (24 bilder i sekundet kan i enkelte sammenhenger bli i det minste laget, vi SMPTE-tidskode gjøre noe med dette? Eller er det begrenset?). Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Neste kamera på Canon sin "prisstige" er det gamle XL-H1, med andre ord ingen i denne klassen. Men du får jo andre kameraer fra andre produsenter, samt proff-kameraer. Lenke til kommentar
T J Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Som tidligere bruker av XL1 og nå XL2 har jeg venta på dette lenge. XLH1 har har for meg vært priset noe høyt til at jeg har gått til gått til anskaffelse. Så får vi bare vente og se hvor mye Pal-EU/NOR prisen vil bli når den kansje kommer en gang i juli. Har forstått det slik at det meste tillegsutstyr fra mitt XL2 kamera kan brukes på XLH1?? Takk så mye for denne gode nyheten. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Bare canon som sender pressemeldinger til akam eller? I dette segmentet av semiproffkameraer har både Panasonic og Sony like interessante nyheter, om ikke mer... Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Det har de absolutt. Personlig liker jeg tanken på skulderkameraer til en "billig penge", men der er jo ingen tvil om at f. eks Panasonic HVX-200 er et svært spennende kamera. Vision: Ja, det skal gå fint Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Bra kamera, ypperlig bildekvalitet, men hvorfor kan de ikke forbedre søkeren på kameraer i denne prisklassen?! For oss som jobber profesjonelt med tv-produksjon holder ikke dette mål. Å gå fra en proffsøker til en sånn som dette kameraet har, er som å gå fra Ferrari til hoppestokk. Kanskje de gjør det med vilje for å hindre proffbrukere i å gå over på småkameraer? T Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Søkeren er utbyttbar/avtagbar. Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Må innrømme det er flere sider ved ergonomien på Xl kameraene jeg ikke liker i det hele tatt. Canon kunne med fordel lært litt av Jvc og heller brukt proff linser. Da slipper man å vende seg til servokontrollere og at noen av knappene for å styre feks. blender er på kameraet. Sistnevnte er bedret på denne faceliften dog. En skikkelig søker koster mye penger, hvorfor for noen mer kyndige enn meg forklare, men en søker til 30-40k på ett skulderkamera blir dette ofte en liten del av prisen sammen med optikk. Skulle man slengt ved bedre søkere på feks. dette Canon kameraet er jeg redd for at prisen tar det lille steget opp som gjør det litt veldig mye mindre attraktivt for "massene" som det nå i prinsippet når med kvalitet og såkalt brukervennlighet. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Du er nok inne på noe der. Men jeg mener fortsatt at søkeren er ekstremt viktig, blant annet for å kunne se, med krystallklar sikkerhet, om du har fokus. Eksponering er også mye lettere å se i en god søker. Og så ønsker jeg meg bare litt bedre optikk, he he :-) For min del kunne de gjerne doblet prisen, bare sluttresultatet ble bra nok. Lurer forresten på hva slags søkere man kan sette på, og hva de koster? T Endret 17. april 2008 av tkorsvold Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Tror NRK brukte ett Xl-H1 med sikkelig zoom optikk under Lofoten freeride for å komme tett nok innpå folka på ski i fjellsia ut. Bortsett fra at redigeringen til tider var like slapp som komentarene så så bildene teknisk ganske bra ut. Bedre søker er jeg enig, men det gjelder alle kameraer i klassen fra rimlig semiproff opp til, tja, skulderkameraer med sikkelige søkere. For mange vil en liten prisøkning være nok til at dem velger noe annet, dobler man prisen er det fort andre kameraer som er mer interessante enn canon sine. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Noen som vet hva man kan få et XL1s for nå (brukt)? Dette blir alt for dyrt for meg, men til mitt bruk er XL1S godt nok, så kunne vurdert noe sånt. Endret 12. juli 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg