Gå til innhold

Oppskalere i PS3/Xbox 360 eller Receiver?

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei

vet ikke helt hvor jeg skal poste men prøver meg her..

skal jeg sette Xboxen og PS3 på 720p og bruke receiveren til oppskalering til 1080p?

eller sette boxen og PS3 på 1080p og receiveren på 1080p?

må legge til at det er snakk om en Onkyo TX-SR875 som har en helt syk video chip til oppskalering..

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker SELVSAGT oppskaleringen i forsterkeren.

Sett dine konsoller i 720p, (med mindre spillet i seg selv er FULL HD), og la forsterkeren ta seg av oppskaleringen.

Klart chip-en i forsterkeren gjør mange ganger bedre jobb en konsollen.

Og at det blir problemer med onlinespilling?

Tviler jeg litt på. Kanskje på en ultrabillig forsterker, men ellers skal du ikke merke noe.

For selv om konsollen, eller forsterkeren skal konvertere, så skjer det ikke senere på en så dyr forsterker enn i konsollen selv. Så det vil du ikke merke noe til.

Det er nemlig ikke slik at konsollen nødvendigvis konverterer raskere en en chip i en dyr forsterker. Så når det skal oppkonverteres lar du sterkeste ledd ta seg av den jobben.

I ditt tilfelle, den fete forsterkeren din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

da sattser jeg på det, er ikke mange spill idag som er 1080p unsett.

så jeg setter konsollene på 720p og ampen på 1080p

Lenke til kommentar

Jeg bruker Xbox360 til å oppskalere til 1080p og lar signalet gå upåvirket gjenom receiver rett til en full hd tv.

Har testet å la receiver oppskalere men kunne ikke se noen forskjell.

Men for å slippe unna med minst mulig skalering gjør jeg som beskrevet over.

Men jeg er på ingen måte overbevist om at PS3 og Xbox360 har et dårligere skalerings-chip/evne enn en moderne receiver opp til kr 20k.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

mulig men tenker at da må jo 360 og Ps3 jobbe hardere og kanskje få litt dårligere performance, men hvis man kjører boxene på 720p og så oppskalerer i receiver, så kan boxene slappe av litt eller. har egenltig ikke det noe og si?

Lenke til kommentar
mulig men tenker at da må jo 360 og Ps3 jobbe hardere og kanskje få litt dårligere performance, men hvis man kjører boxene på 720p og så oppskalerer i receiver, så kan boxene slappe av litt eller. har egenltig ikke det noe og si?

Antageligvis så må konsollen skalere en gang uansett? Jeg vet ikke hva den egentlige oppløsningen på spill er??

Så hvis du lar konsollene skalere en gang rett til 1080p, så blir det bare en skalering - hvis du har en tv/projektor som kan vise 1:1 pixelmapping på 1080 panel da.

Men det er uansett ikke noen avgjørende forskjeller ute og går - uansett hvordan man gjør det.

Skalering tror jeg ikke påvirker annen "performance" i konsollen.

Men det er jo bare å teste :)

Uansett så ser det helt fantastisk ut å kjøre xbox360 på en 42" full hd plasma :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

nå har jo ampen min en Silicon Optix: HQV Reon-VX,

noe jeg tror er råere til oppskalering enn xbox/PS3 er..

denne chipen pleier og sitte i grise dyre amper og annet snadder..

Lenke til kommentar

Er det ikke litt tungvint å måtte skru over til 1080p når du skal spille spill som støtter dette eller se på Blu-ray? Eller var det noe jeg ikke fikk med meg nå? Jeg ser ikke helt hvorfor en receiver skal oppskalere spill bedre en masina som faktisk produserer signalene. Hva ytelse angår se blir det gjerne opp til utviklerne å fikse sånt. Prøv å gjør en samenligning av TV-, konsoll- og receiverskalering. Om du ikke merker forskjell er det vel ikke så nøye?

Lenke til kommentar
nå har jo ampen min en Silicon Optix: HQV Reon-VX,

noe jeg tror er råere til oppskalering enn xbox/PS3 er..

denne chipen pleier og sitte i grise dyre amper og annet snadder..

Det må nok tas hensyn til hele signalgangen i receiveren og ikke bare selve chipen. Selv tror jeg grafikkdelen i både PS3 og Xbox360 ikke står tilbake for en receiver opp til 20k.

Dette ligner litt på det samme som bruk av dac'er i cd-spillere, det viser seg at signalgang, strømforsyning og annet teller som regel mye mer enn selve dacen.....

Men som sagt - kjør en test selv?

Oppskalerer Onkyoen hdmi signaler?

Hvis ikke - så er det ikke så mye å lure på synes jeg....

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig i denne tråden å få med seg at NIrD sin forsterker er en habil sak.

Det er tross alt en forsterker som gjør jobben bedre enn en de fleste vanlige "hjemmeforsterkere".

Så det vil ikke i alle brukere sine tilfeller være forsterkeren som gjør det best. Men jeg stiller mine store tvil til at PS3 eller Xbox360 gjør oppskaleringsjobben bedre enn chip-en i NIrD sin forsterker.

Lenke til kommentar

Kjør skaleringen i forsterkeren du. Har akkurat samme selv og den gjør en bedre jobb enn både PS3 og X360 der jeg har testet i hvert fall.

Og til de som ikke vet det så er Reon-chippen i den forsterkeren regnet som det friskeste som finnes på markedet i prisklassen som normale mennesker kan tenke på. Denne chippen var inntil forrige høst kun tilgjengelige i dedikerte hardware-skalerere som kostet 15-20tusen og oppover...

Chippen er ene og alene laget for dette formålet og er med all sannsynlighet hestehoder foran chippene som sitter i PS3 og i hvert fall X360(Chippen til X360 er tilnærmet en nødløsning). Spillekonsollene(Spes PS3) kan nok med tiden oppnå samme kvalitet via software-skalering, men sist jeg testet hadde ingen av dem nubbesjans mot Reon-chippen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...