Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokke q9650 ( Maximus Extreme )

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med dette. Har relativt lite erfaring med overklokking, men har fått CPUen opp på 383mhz*10=3.85ghz, med RAMen på 1533mhz. Vcore er 1.45 i bios, 1.408 i Windows idle og 1.36 under load, alt er stabilt og temperaturen ligger på 65 grader på hver kjerne under 100% load( ifølge RealTemp, som jeg har blitt fortalt er det eneste programmet som måler temperaturen rett for 45mm CPUer).

Jeg er forsåvidt fornøyd med den totale overklokken, men jeg skulle gjerne heller hatt FSBen høyere. Problemet er at etter som jeg øker FSBen( og tar ned multiplieren for å beholde samme klokkefrekvens totalt sett ) så blir PCen rett og slett enormt ustabil. Jeg kan få den opp til rundt 450 og komme meg inn i Windows hvis jeg er heldig, men så snart den kommer under load så krasjer det. Tar jeg den opp til 475 så kommer jeg ikke engang til Post; dette samme hva frekvens og timings jeg har på RAMen, selv hvis den er underklokket.

Jeg har prøvt å forsiktig øke andre voltage greier, som FSB Termination osv, men dette ser ikke ut til å gjøre store forskjellen.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok. hvike ram brikker har du. ser du skriver at du kjører ram på 1533mhz ved klokk på 3,85ghz. det er no litt høy ram frekvens hvis du ikkje har 1600 mhz brikker. kan vær timingsene på minnebrikkene som stopper deg.

grunnen til at eg trudde du hadde asus p5kc er at det kortet har jeg og det blir en hårreisende vcore drop ved load...eg har pressa det siste ut av min E6850 3,0 @3,879 ghz ved 1,7 volt og har 1,52 v load med blyant modden' ser du e på god vei til å få bra vcore drop du og. det kan og være grunnen til at det stopper da strømmen blir ustabil

jeg har alle de ekstra voltene i bios på fult uten om dram volt....

har du gitt northbridge ekstra strøm? det må du nemlig siden det er nb som styrer frekvenser ol.

et tips kan og være å sette pcie express frekvency fra auto til å låse den på 100 mhz

du kan selvfølgelig og øke vcore volten, men på eget ansvar. det er nemlig sånn at når man har en høy klokk og skal klokke enda litt til så må man øke vcore mye mer enn ved mindre klokk. hos meg for å få stabil klokk på fra 3,6 til 3,8 så måtte eg øke vcore fra 1,5 til 1,7 for de stakkars 200 mhz ekstra.

Lenke til kommentar

Har 1333mhz DDR3, men selv underklokket så gjør det ikke noe forskjell når jeg prøver få FSBen høyere. Northbridgen er øket en del, ligger vel på rundt 1.60. Har merket det med Vcoren ja, hadde tidligere CPUen på 3.6ghz, måtte gå opp fra rundt 1.30 eller noe i Bios til 1.45 for å få 3.85ghz stabilt.

Etter å ha sett litt rundt på nettet så kan det dog virke som om dette ikke har så mye for seg. Ser ikke ut som det er mange som kjører med høy FSB på 9650.

Lenke til kommentar

enig med at det ikkje har noe for seg...er ikkje alle cpu-er som rett og slett lar seg klokke til uante høyder som feks Q6600 2,4ghz som lett lar seg klokke til over 4 ghz for ikkje å snakke om celeron 420 1,6 ghz til nesten 4 ghz

men det er greit å finne maksklokk og for de som liker det så kjører de maksklokken på cpu og skjermkort i 3dmark06. e jo veldig kjekt å se ka du klarer å skvise ut av score på pc-en din og evt sammenligne med andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...