Gå til innhold

Studere i utlandet, når man skulle hatt førstegangstjeneste?

blured

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal på sesjon i slutten av denne måneden, og lurer litt på hva jeg skal gjøre.

Greia er at jeg har planlagt å studere ihvertfall ett år i utlandet, fra sommerferien etter VGS (det blir sommeren 09) Det jeg er usikker på er om jeg slipper hele militæret om jeg studerer i utlandet når jeg egentlig skulle hatt førstegangstjenesten min?

Det jeg da følgelig også er usikker på er om jeg skal være så positiv som mulig på sesjon og gjøre det bra der (det er da forebeholdt at man slipper tjeneste, ved å studere i utlandet) Eller om jeg blir nødt til å gjøre meg kategorisert som ikke væredyktig (noe som vil bli stående på meg resten av livet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Militæret er ikke engang som det var før.. om du rett og slett sier på sesjon at du helst vil slippe førstegangstjeneste, så kan det hende du får det, evnt samfunnstjeneste..

Du slipper førstegangstjeneste ved bevist skoleplass :)

EDIT: Du får den utsatt, du blir innkalt igjen seinere.. men om du da går på skole/jobber, så slipper du..

Endret av Lsass
Lenke til kommentar

Førstegangstjenesten kan jeg slippe unna uten noe problem. Poenget er at jeg ikke vil ha det stående på papirene mine i senere tid. Derfor lurte jeg på om det å studere i utlandet vil føre til at man slipper det, noe det tydeligvis gjør? (kommet til å studere i fem år etter at jeg har vært i utlandet også, så det er ikke akkurat et problem.)

Lenke til kommentar

Du får utsettelse om du studerer, men blir du kalt inn, dvs skal du inn før du har gått 3 måneder på høyere utdannelse, så må du inn der og da, så da må du fryse skoleplassen.

Jobb gir -ikke- fritaksgrunn, så det er godt mulig du må inn når du er ferdig med studiene.

Lenke til kommentar

Du får 99% sikkert utsettelse pga skolegang.

Bor du 5 år i utlandet slipper du førstegangstjeneste.

Jeg fikk utsettelse 2 ganger for skolegang i Norge, deretter ble jeg kalt inn midt i skolegangen, gikk til legen og fikk utsettelse grunnet medisinske grunner (bare finn på noe).

Deretter fikk jeg fritak året etter.

Lenke til kommentar
Du får utsettelse om du studerer, men blir du kalt inn, dvs skal du inn før du har gått 3 måneder på høyere utdannelse, så må du inn der og da, så da må du fryse skoleplassen.

Hmm, ser ut til at jeg må gjøre meg ikke vernedyktig da (Om det ikke er egne regler for utlandet angående det å bli kalt inn, selv om man skal inn før 3 måneder er gått av studiene.)

(Om jeg kommer med legeerklæring for ryggprolaps på sesjon, så er det tilstrekkelig. Eller?)

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut til at jeg må gjøre meg ikke vernedyktig da (Om det ikke er egne regler for utlandet angående det å bli kalt inn, selv om man skal inn før 3 måneder er gått av studiene.)

(Om jeg kommer med legeerklæring for ryggprolaps på sesjon, så er det tilstrekkelig. Eller?)

Om legen samtidig erklærer deg ikke tjenestedyktig , så ja. Er kun midlertidig dog. Neste år må du inn igjen.

Lenke til kommentar

Om legen samtidig erklærer deg ikke tjenestedyktig , så ja. Er kun midlertidig dog. Neste år må du inn igjen.

Det kommer an på hva slags historie du serverer for legen. Det er forskjell på udyktig (UD) og midlertidig udyktig (MUD). Blir du erklært tjenesteudyktig, vil du aldri bli innkalt. Er du derimot midlertidig tjenesteudyktig, pga et forbigående sykdomstilfelle eller inntil du har gjennomført en operasjon eller lignende, vil du bli innkalt etter den perioden legen har vurdert deg som midlertidig tjenesteudyktig.

Minner om at det iht Militær Straffelov § 36 er en strafferamme på to års fengsel for på falsk grunnlag å oppgi at man lider av en sykdom eller legemsfeil (herunder mentale lidelser) i den hensikt å unndra seg militærtjeneste.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Hvis du ikke blir tjenestedyktig kan du likevel få siviltjeneste. :)

Nei :) Den vurdering som gjøres på sesjon av Forsvaret v/Vernepliktsverket gjøres på vegne av totalforsvaret, herunder også Sivilforsvaret og Siviltjenesteadministrasjonen. Sivilforsvaret har ikke en egen sesjonsordning. Dersom man blir vurdert tjenesteudyktig av militær lege, gjelder dette altså også for Sivilforsvaret.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...