Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hybel eller bo hjemme?

Anbefalte innlegg

Jeg står ovenfor ett litt vanskelig valg her, og det er om jeg skal dra på hybel eller bo hjemme når jeg er ferdig med videregående. Jeg kommer til å studere etter videregående, og jeg bryr meg også fint lite om studiegjeld.

Akkurat nå så pågar det avgjørelser i heimen som kan resultere i at vi flytter fra rekkehus til enebolig. Da jeg er 17 år så gidder ikke jeg å flytte alt drittet ut av rommet mitt hvis jeg alikevel skal dra på hybel om 1 og et halvt år.

Så da lurer jeg på, hva er egentlig det "beste" valget mens man studerer?

Enebolig eller hybel? La oss for all del ikke gjøre dette om til en diskusjon med "økonomisk trygghet" osv. da dette bryr meg fint lite.

Takker :)

* La denne under "Familie og Barn" da jeg ikke fant et mer passende sted å legge den ut på.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å flytte hjemmefra er noe av det beste jeg har opplevd. Er vanskelig å beskrive, men den friheten du har og det faktum at du ikke er i nærheten av foreldre hele tiden har de fleste godt av. Det du må passe på er at du blir kjent med mange når du flytter, ellers resulterer det fort til at du sitter mye inne alene. Jeg vil anbefale at du flytter inn i et hybelkompleks der 3 - 6 deler kjøkken, da det ofte er god arena for sosial sammenkomst. Snakker av personlig erfaring her :)

Mange av vennene mine som fremdeles bor hjemme og studerer i Oslo sitter mye hjemme alene, og det virker litt trist. Du må tenke på at mange av vennene dine sikkert flytter hjemmefra og fra deg, og når du selv flytter hjemmefra får du et ekstra kick til å bli kjent med nye mennesker.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Vel har ikke akkurat så ekstremt mange venner her jeg bor heller akkurat, så det passer vel fint :) Har dog veldig mange bekjente, men det spiller jo liten rolle.

Bor i Oslo, men jeg bryr meg fint lite hvor jeg skal studere. For øyeblikket kjører jeg realfag med matte og fysikk slik at jeg ivertfall skal ha gode muligheter. Basert på hvor jeg velger å bo(har alltid tippet over mot hybel, og gjør det enda mer nå :!: ) så kjører jeg terningkast med hvor jeg skal studere da det asolutt ikke er noe som helst som interesserer meg. Det med studielinje er en annen diskusjon som jeg ikke føler for å ta opp akkurat nå ;)

Vidarho, har du noen hybelkomplekser å anbefale, eller er det bare å kaste terningen der også? Jeg kan med glede velge universitet/høyskole basert på hybelen.

Legger meg nå, men skjekker svar i morra :evil:

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Skal du studere i Oslo har jeg ikke så alt for mye peiling. Det er relativt dyrt, som for eksempel Blindern studenthjem koster ca 5000 i måneden om jeg ikke tar helt feil. Der får du mat (og de skifter sengetøyet ditt!), så det er jo i utgangspunktet greit nok om du liker å spise middag hver dag i en kantine.

Du burde spørre litt rundt, sjekke facebooksiden til det aktuelle universitetet eller høgskole og spørre hvilke studenthjem som er best. I Lillehammer blant annet der jeg har studert et år nå er det veldig store kvalitetsmessige forskjeller men lite i pris. Du vil gjerne ha det som ser bra ut, ligger bra til og koster lite :)

Du får vurdere selv om du vil bo i den den typiske studenthjemklyngen eller i sentrum. Det er veldig avhengig av hva en liker. Kan ofte være litt lenger til butikken når du ikke bor i sentrum, og det er også litt kjipt å måtte ta taxi hjem når du har vært ute på byen.. Uansett

hva du velger her blir det sikkert bra.

Det var vel det jeg hadde på hjertet nå, lykke til :)

Lenke til kommentar

Mange kamerater av meg som går juss osv jobber de på skolen (med skolearbeid) fra 9 - 5 hver dag, og da blir det slitsomt med annet arbeid. Går du studier som jeg går (internasjonale studier års.) har du massevis av tid til arbeid. Er sikker på at jeg kunne jobbet minst 50% ved siden av studiene hvis jeg hadde giddet.

Lenke til kommentar

I og med at du sier det er vanskelig å bestemme seg for om du skal flytte, og pengene ikke er noen faktor, høres det ikke ut som om behovet er så stort. Hvor gode forhold det vil bli i det nye hjemmet vet du best selv. Det er gøy å flytte hjemmefra, godt å være sin egen herre, men nyhetens interesse forsvinner fort selv om det aldri blir aktuelt å dra hjem igjen. Bli hjemme til du virkelig får lyst til å rømme redet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...