Gå til innhold

En liten glitch i bibelen?

Anbefalte innlegg

Adam og Eva er etter min mening et latterlig eventyr, blir lei meg hver gang jeg hører at noen faktisk tror på det bullshitet. Uannsett hva vi sier om de brystvortene eller ikke, finner de kristene alltid enn ny latterlig måte å tolke det på eller unnskylding å dekke det på. Så la heller dem bare tro på hva dem vil, så kan vi andre heller tro på den mystiske spagetti mannen som sikkert like sannsynlig har eksistert.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan godt hende jeg er helt på jorde nå, men jeg velger å poste tankene mine allikevel. I bibelen står det at Gud skapte Adam først, og lagde så Eva av Adams ene ribbein ellerno i den duren.

Siden Gud skapte mannen først, så skapte han faktisk denne mannen MED brystvorter? Eller var Adam en brystvorte-fri-mann? Idag vet vi jo at grunnen til at menn har brystvorter er fordi i de første ukene så er alle fostre jenter, og vi utvikler brystvorter før Y-kromosonet tar overhånd. Men dette blir jo feil i Adams tilfelle, fordi han lå vel aldri i noens mage? Hvorfor i all verden skulle Gud den allmektige la denne "glitchen" begynne med Adam og Evas første barn?

HAHA du vet jo at bibelen ikke er sann. Dette er som å spørre hvorfor det øyet i ringenes herre er et øye og ikke en tå!

Lenke til kommentar
Hvis vi for ordens skyld kjøper mer moderate kristnes teori om at "dag" kanskje heller bør være "tidsperiode" blir dette fremdeles problematisk. Grønne planter er avhengig av sol for å overleve (fotosyntese). De kunne sikkert overlevd en dag, men ikke en lengre tidsperiode. Kan det være at den som skrev 1.mosebok eller de som har oversatt den har gjort en liten feil? Kan dette bety at det er flere feil i Bibelen? Sjokkerende!

Nei nei nei... planter er ikke avhengige av sol. De er avhengige av lys. Og Gud skapte jo både lys og natt og dag før han skapte sola og månen, så det er ingen problemer der ;)

Hva skal man si til sånt? Utviklingen til universet er godt kjent. Etter Big Bang utvidet universet seg i ca 300 000 år til det ble så kaldt at hydrogenatomer formet seg. Da ble universet gjennomsiktig. Disse atomene klumpet seg sammen, og oppnådde etterhvert noen steder så stor tetthet og dermed temperatur at fusjonering av hydrogen til helium og tyngre stoffer opp til jern fulgte. De aller største stjernene levde bare noen millioner år før de eksploderte i supernovaer som skapte de stoffene vi ser som er tyngre enn jern. Dette klumpet seg sammen igjen og ble nye stjerner. Noen av disse stjernene fikk også dannet planeter og kometer rundt seg. Etter ca 9 mrd år (4.5 mrd år siden) ble vår relativt lille stjerne solen, med tilhørende planeter dannet. Jorden var en varm stein og jernklump i kanskje så mye som 1.5 mrd år før de mest primitive livsformer begynte å vise seg for mer enn 3 mrd år siden. I nesten 2.5 mrd år var det nesten utelukkende primitive livsformer på jorden. For 600 mill år siden startet den kambriske eksplosjonen der vi ser en veldig økning i antall mer avanserte livsformer. (Eksplosjon er litt misvisende siden det varte i over 80 millioner år.) Etterhvert ble dinosaurene de dominerende artene på jorden, før de ble utryddet for 65 millioner år siden. På dette tidspunktet kom pattedyrene til sin rett og formerte seg voldsomt. For 6-7 mill år siden dukket de første hominidene opp. Disse skilte lag i evolusjonen med apene, og for 200 000 år siden dukket de første menneskene opp.

Menneskene levde og fikk unger og døde i 194 000 år før "jorden og himmelen ble skapt av den allmektige gud på 7 dager. øøøh, spar meg.

Det vi ser er at vårt konsept om natt og dag ikke gir noen mening før for 4.5 mrd år siden da jorden ikke fantes før det. Lys hadde eksistert i 9 mrd år da jorden ble til, men ingen planter fantes som kunne benytte seg av dette sollyset.

Tilgi meg for å synes at vitenskapens utgave av skapelsen er hakket mer fantastisk enn bibelens.

Lenke til kommentar
Tilgi meg for å synes at vitenskapens utgave av skapelsen er hakket mer fantastisk enn bibelens

Du er tilgitt :D

Det syntes jeg også! En helt fantastisk utgave av skapelsen som slår bibel historiens fortelling ned i støvlene! Selv MED draps fortellingen de gasser seg med i GT!!!

:D

Lenke til kommentar

Atheism: The belief that there was nothing and nothing happened to nothing and then nothing magically exploded for no reason, creating everything and then a bunch of everything magically rearranged itself for no reason what so ever into self-replicating bits which then turned into dinosaurs.

Makes perfect sense.

Edit: Siden dere ateister er så for at vi skal ha svaret på alt som foregår, kan vel dere kanskje forklare opphavet til big bang? :)

Endret av Knofle
Lenke til kommentar
Atheism: The belief that there was nothing and nothing happened to nothing and then nothing magically exploded for no reason, creating everything and then a bunch of everything magically rearranged itself for no reason what so ever into self-replicating bits which then turned into dinosaurs.

Makes perfect sense.

Edit: Siden dere ateister er så for at vi skal ha svaret på alt som foregår, kan vel dere kanskje forklare opphavet til big bang? :)

ÅJa, det vil jeg svare på: Vi vet det ikke. Men, merkelig nok, det gjør ikke du heller! :D

Men det vil jo ikke si at vi ikke en dag vil få vit det, gjør det vel?

Lenke til kommentar
Nettopp! :D

Og dermed opprettet vi en liten "glitch" i Big Bang -teorien. ;)

Du vet hvordan teorier er oppbygget, sant ja?

Det er bare en liten feil i det du sa, det er ikke ateister som er opptatt av å vite alt... det er vel snarere leieren du tilhører som er opptatt av det... :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er du som sier jeg er opptatt med å vite alt.

Alle TROR. Du TROR det ikke finnes noen gud. Jeg TROR det finnes en gud.

Jeg sa ikke at ateister er opptatt av å vite alt. Jeg sa at ateister er opptatt av at VI skal vite alt.

edit:

leieren du tilhører

Subtil latterliggjøring er koselig. Begynner å bli litt lei av det.

Endret av Knofle
Lenke til kommentar

Ateisme er fravær av tro på en gud. Om en er agnostisk eller ei til om det er en gud det er en sak for seg selv. Smoothie har et fint innlegg om det her.

Har en følelse at du her spiller "god of the gaps", Knofle, alt det vitenkapen til nå står uten en forklaring på kan være hvor gud lurer. Dette er jo et spill som har foregått i århundrer, så du kan vel fortsette å spille.

Det virker rart for meg at mange religiøse har vondt for å si at de ikke vet om den virkelige verden, og på det grunnlag påkaller gud som forklaringskraft, men når man så stiller spørsmål om guds første årsak og evner, så er det plutselig ikke noe problem å anerkjenne sin ignoranse.

Angående subtil latterliggjøring så er vel flis og bjelke nevneverdige stikkord med tanke på innlegg #25.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Makes perfect sense.

Subtil latterliggjøring er koselig, det er sikkert så I lige måde.... :D

Er også lei av det ja. :D

Lenke til kommentar
Nettopp! :D

Og dermed opprettet vi en liten "glitch" i Big Bang -teorien. ;)

Det er mange glitches i flere av de fysiske teoriene vi har. Men all verdens fysikere jobber hardt for å finne svarene. Dette gjøres ved å forandre teoriene til å passe til dataene. Men de fysiske teoriene vi har passer så godt med alle data at det er veldig usannsynlig at vi ikke har avdekket mange av de fundamentale sannhetene om universet.

I tilfellet bibelen prøver kristne (fundamentalister) å få dataene til å passe i bibelen, altså den motsatte strategien. Det er også veldig klart at bibelen ikke har avdekket noen av de fundamentale sannhetene om universet om man fokuserer på hva den sier om verden vi observerer rundt oss.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er vi for at religiøse skal ha svar på alt, er det ikke det som er kjernen i enhver religion? Det gir svar på de vanskelige spørsmålene?

Hvis religion ikke kan gi meg de svar jeg er ute etter må jeg se andre steder. Vitenskapen kan heller ikke gi meg alle svar, men den har hvertfall blitt oppdatert de siste 2000 år og nye utgaver/redigeringer kommer hele tiden. Det gir grunn til litt mer optimisme enn flere tusen år gamle bøker som mest sannsynlig ikke er 100% riktig gjengitt (gale og usikre oversettelser, består av kun utvalgte tekster, osv) og som ikke KAN endres. De er jo tross alt Guds ord og det kan vi vel ikke betvile. Hvorfor skal jeg sette min lit til tekster der man tydeligvis må velge hvilke partier som er sannhet, hvilke som er "overført betydning" og hvilke som bare er historiske fortellinger?

Lenke til kommentar
Hele denne eventyrboka er en enorm stor glitch ja. Fatter ikke at normalt oppegående intelligente mennesker kan tro på dette jallet. Helt utrolig...

Det gjør de vel heller ikke hvis de får valget først i voksen alder og har forutsetninger for å vurdere for og i mot. Religiøs tro er så godt som avhengig av indoktrinering i løpet av et barns oppvekst. Inngrodde trosmønstre, samme hva det går på, står utrolig sterkt når de har sine røtter i barndommen.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at denne religionen står så sterkt i Norge. Akkurat som om den er en sannhet av dimensjoner. Dåp, kirker på hvert gatehjørne, kristendom i skolen, konfirmasjon, foreldre, kors i flagget og ikke minst statskirke. Man kan jo godt si at denne religionen har hatt et godt ballegrep om hele nasjonen siden det gikk en gal mann landet rundt og truet folk til å tro. Jeg må innrømme at jeg har latt meg forlede i min oppvekst til å faktisk tro litt på disse greiene grunnet dette - men heldigvis ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at denne religionen står så sterkt i Norge. Akkurat som om den er en sannhet av dimensjoner. Dåp, kirker på hvert gatehjørne, kristendom i skolen, konfirmasjon, foreldre, kors i flagget og ikke minst statskirke. Man kan jo godt si at denne religionen har hatt et godt ballegrep om hele nasjonen siden det gikk en gal mann landet rundt og truet folk til å tro. Jeg må innrømme at jeg har latt meg forlede i min oppvekst til å faktisk tro litt på disse greiene grunnet dette - men heldigvis ikke nå lengre.

Jeg og trodde på dette da jeg var liten, men kom til sans og samling. Gudskjelov nær sagt. Og jeg lar mine barn få velge hva de vil selv. De vet hva jeg tror eller ikke tror, noe jeg har sagt når de spurte, men jeg har ikke lagt noe press på dem whatsoever med hva de tror eller vil tro på.... Så får vi se :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...