Gå til innhold

Dualboot: Restartes hvis jeg velger feil

Anbefalte innlegg

Okay, skjønner.

Ja, jeg trenger i alle fall nok opplysninger om hva jeg skal gjøre og hva som kan gå feil før jeg i det hele tatt gjør noe som helst :)

Edit:

1. Hvordan ser jeg forskjell på hva som er partisjon 1 (Partisjon C:) og resten av harddisken?

2. Er det du som har fargelagt delene på bildet (lyseblå og lilla), eller vises dette i programmet?

Slik ser du bedre hva det gjelder. Hvis du fjerner alt i Farge vil disken bli, uten MBR code, og partiton nr 1 bli borte.

Men ikke de andre. Så når du starter med XP vil en Ny code skrives, så snart du velger å opprette en partition i det upartitionert område.

3. Regner med at en ny kode skrives når jeg da starter opp med WinXP-CD og velger reparer?

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, skjønner.

Ja, jeg trenger i alle fall nok opplysninger om hva jeg skal gjøre og hva som kan gå feil før jeg i det hele tatt gjør noe som helst :)

Det er ikke mye som kan gå galt egentlig.

Du kan rense kun mbr code med en disk editor (du hadde ultimate greie du sant?).

Har du brukt diskeditor før. Du må i såfall boote fra den UBCD og finne en editor som du er komfortabelt ned.

Prøve uten å forandre noe først.

Lenke til kommentar
Okay, skjønner.

[...]

Det er ikke mye som kan gå galt egentlig.

Du kan rense kun mbr code med en disk editor (du hadde ultimate greie du sant?).

Har du brukt diskeditor før. Du må i såfall boote fra den UBCD og finne en editor som du er komfortabelt ned.

Prøve uten å forandre noe først.

Mener du her UltimateBootCD? Har ikke lastet ned denne nei, og heller ikke brukt diskeditor før. Men jeg kan laste ned UB-CD og brenne den til en CD, den er jo nyttig å ha uansett.

Lenke til kommentar
Edit:

1. Hvordan ser jeg forskjell på hva som er partisjon 1 (Partisjon C:) og resten av harddisken?

2. Er det du som har fargelagt delene på bildet (lyseblå og lilla), eller vises dette i programmet?

De siste 4 linjer i sector er linjer hvor partition 1 ,2 3, 4 er å finne.

Derfor kan vi ikke skrive en femte partition, det er ikke plass til det.

Og må derfor bruke da en av de som extended.

post-90860-1208532850_thumb.jpg

Nei det blir ikke automatisk fargelagt. Jeg gjørde det for å vise deg.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Edit:

De siste 4 linjer i sector er linjer hvor partition 1 ,2 3, 4 er å finne.

Derfor kan vi ikke skrive en femte partition, det er ikke plass til det.

Og må derfor bruke da en av de som extended.

post-90860-1208532850_thumb.jpg

Nei det blir ikke automatisk fargelagt. Jeg gjørde det for å vise deg.

Ok jeg tror jeg skjønner.

Fant forresten ut hvordan Windows ser partisjonene. Valgte "innstaller Windows" uten å gå lengre enn at jeg kunne se partisjonene innstallert på maskina. Etter hukommelsen tror jeg de var satt om slik:

C - Partisjon 1: NTFS

D - Partisjon 3: NTFS

G - Partisjon 2: Ukjent

H - Partisjon 4: Ukjent

Mens du er her:

kan du skrive ftp://213.158.245.190 i din browser og se om du kan komme til en winpe folder, for så å laste en iso fra der?

Linken

ftp://213.158.245.190/winpe/ funket, jeg høyreklikka på winpe_x86.iso og valgte "Save target as...". Laster nå ned.

Windows PE erstatter det gamle DOS-miljøet under en Windows-installasjon?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Det er egentlig Vista som du kan laste ned fra ms og lage, men siden den er på 1.2GB fil, tenkte å prøve slik.

Det er det at du kan bruke den for å boote for så å bruke dskprobe.exe som du da har lagret i en usb stick. Dskprobe finner du i din XP plate.

Ikke noe spesielt enn at man kan snakke om samme ting, når man prøver seg slik jeg gjør.

(husker ikke alt nå, men jeg tror at du kan bruke den for å installere XP eventuelt. Dvs at du kan ha pe og xpcd innhold i en USB stick, og dermed installere windows hvis du ikke har CD rom.)På den som du fant har jeg lagt inn imagex.exe.

Dvs at du kan bruke det for å image en windows installasjon, for så å montere image på et annet sted. Eller at du rett og slett har image fra din fungerende XP installasjon, så hvis ting går bananas, montere du tilbake.

Det er gratis verktøy fra MS, og jeg sier ikke Nei takk til det. :)

Der er Windows Aik. Du kan laste ned fra MS.Her

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Altså bruke Windows PE (som er et eget lite operativsystem) som boot, for å endre på partisjonen(e) med dskprobe.exe i harddisken, slik at den allerede installerte Windows kan repareres?

Finner sikkert en USB-pinne et sted her, men DVD-plater (for Windows AiK) har jeg ikke. Usikker på om vi har noen tomme brenne-CD-er her også.

Forøvrig 30 minutter igjen til Windows PE er ferdig lastet ned.

edit

[...]

(husker ikke alt nå, men jeg tror at du kan bruke den for å installere XP eventuelt. Dvs at du kan ha pe og xpcd innhold i en USB stick, og dermed installere windows hvis du ikke har CD rom.)På den som du fant har jeg lagt inn imagex.exe.

Dvs at du kan bruke det for å image en windows installasjon, for så å montere image på et annet sted. Eller at du rett og slett har image fra din fungerende XP installasjon, så hvis ting går bananas, montere du tilbake.

Det er gratis verktøy fra MS, og jeg sier ikke Nei takk til det. :) ...

For å lage images, da regner jeg med å bare kunne lagre dem på disk (f.eks partisjon F) uten å brenne dem ut til CD?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Nei, AIK skal installere på din maskin.

Du bruker da virtuel cd rom for å installere, eller expandere AIK., for så å bruke installer derfra.

Når alt det er installert i din PC (xp pro) så kan man da lage diverse varianter av PE.

Men det er ikke bare pe der. Du har verktøy i aik for å behandle *.wim files.

Mange bruker vlite og det der. Ja men det kan du og gjøre med Aik.

Det er dog verktøy egnet for dem som deploy veldig mye. For at det er helt anneledes enn fra XP.

Nå til din sak.

Jeg nevner det med å rense en del sectorer, mbr code osv, på disken din, på grunn at du har kommet i blind vei. Du vet ikke hvor feilen er.

Så jeg mener ikke at du skal reparere den installasjon du har, men å installere helt på nytt. Ny partition ny formatering for så install.

Og siden du har det pe miljø, så kan du kontrollere før installasjon går i gang, at det er opprettet en C:\ partition og at den er satt active, eller forandre på noe. Ting du ellers kan ikke fult ut gjøre fra en XP plate.

Men få pe i stand først. Når det gjelder usbstick.

Det er pe ram du laster ned. Dvs at du kan skifte cdplate underveis.

Men du kan og plasere en folder med dskprobe inn og brenne i samme plate som pe.

Da må du åpne denne folder og laste inn probe, med å dirigere deg fram fra cmd, som åpner seg som default.

Jepp, du kan lagre image hvor du vil. I en annen partition eller i en externt disk.

Men du må alltid legge image tilbake til en eksisterende partition.

Og du trenger RAM på vel min 300MB helst 512MB når du kjører pe. Har ikke brukt tid for å redusere den basis config som er på den.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okay, nå har problemet med harddisken forverret seg kraftig her. Jeg ga opp hele prosjektet med å prøve å "reparere" Windows, og gikk over til Ubuntu. Nå vil ingenting boote, ikke Grub/Ubuntu heller, på grunn av en eller annen (alvorlig?) feil med harddisken.

Jeg hører lyder fra harddisken jeg antar kommer av at harddisken skur seg av og på. Et klikk når den skrur seg på, noen sekunder med lyden av at disken begynner å snurre, deretter et nytt klikk, og snurrelyden er stoppet. Rince and repeat.

Kort sagt skrur den seg av og på når den egentlig bare skal skru seg på én gang.

Hvis jeg ikke har noen Boot-CD-er i CD-drevet under oppstart, og prøver å boote normalt kommer noe ala denne feilmeldingen opp (med store bosktaver):

CANNOT BOOT FROM DISK, INSERT SYSTEM DISK

Når jeg booter fra Ubuntu Live CD, slutter harddisken å stoppe og starte, og klikkelydene avtar. Det går fint ann å montere Windows-partisjonene i Live-Ubuntu, og jeg får tilgang til dem

Foressten så slettet jeg akkurat en hel del (ikkesystem-)filer i oppstartspartisjonen (for å frigjøre plass), som var noe av det siste jeg gjorde på maskina før jeg skrudde den av. Kanskje det er en bug fra Ubuntu's side, med å håndtere NTFS-partisjoner (og sletting av filer via monterte partisjoner) som er skyld i hele elendigheten? Ikke vet jeg, men jeg tenkte det ville være smart å poste "fremgangen" her :)

Kan alltids prøve forslaget ditt, wiberos, men går dette på Windows Home Edition, og går i det hele tatt ann når harddisken er herpa?

Takker for de som står ved min side, og hjelper en stakkar rundt motgangstider :)

(*Sukk*, på'n igjen)

Lenke til kommentar

Tenkte på det samme. Kanskje jeg skal begynne å vurdeeeere om jeg kaaaanskje skal kjøpe meg en ny PC, etter 5 (eller er det 6?) års trofasthet. Problemet i disse dager er pengemangel. Jeg kan vel med fingern i øret si at jeg har spart en del firesifrede lapper opp gjennom årene med å ikke fornye min gamle kompis.

[/Offtopic]

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Redigert: Problemet beskrevet i innlegg #69 tre plasser over dette innlegget løste visst seg selv ved en restart etter å ha vært bootet via Live-CDen.

Om hovedproblemet:

Fikk en idé, hva om jeg kopierer systemfilene (eller Windows-mappa for den saks skyld) fra en annen PC, og erstatter disse med mine systemfiler (etter å ha tatt backup), vil Windows kanskje fungere normalt da, eller risikerer jeg å ødelegge hele systemet hvis jeg endrer noen systemfiler, og ikke alle?

Kanskje verdt et forsøk hvis jeg tar backup?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Det kan vel alltids være verdt et forsøk, men om jeg var deg ville jeg vurdert å bruke 300kr på en ny harddisk til pcen og gjøre en clean install av både windows og linux der. Høres ut som at det er fare for at disken din kommer til å knele før eller siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry mac, har ikke tenkt å gi meg enda.

Vil prøve en siste ting før jeg kjøper ny harddisk (eller før jeg slår harddisken med en hammer og hiver driten ut vinduet).

Etter å ha tatt en backup, erstattet jeg system og system32-mappene (i C:\WINDOWS\) fra en annen maskin med mine. Dette funka dårlig, har fortsatt samme feilmelding.

Jeg vil prøve å finne ut hvilke systemfiler som lager krøll på maskina, og bytte ut de med systemfiler fra Internett (f.eks harddisk-drivere), eller filer fra en annen PC. Så på microsoft sine sider at grunnen til problemet kan være korupte harddisk-drivere.

Noen som vet hvilke filer (evt. fra C:\WINDOWS\ ) som Windows loader under en normal oppstart, og som det kan være verdt å undersøke?

Mine datamaskin-spesifikasjoner i min profil.

:)

Edit: Linken: Advanced troubleshooting for "Stop 0x0000007B" errors in Windows XP

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Jeg tror wiberos er inne på noe når han mener det har noe med partisjoner å gjøre.

Ser i utskriften din fra fdisk i linux at nummereringen av partisjoner ikke er helt god.

Dvs, du har entryen for extended-partisjonen, så en primær-partisjon til, og deretter de logiske partisjonene.

Jeg vet at Windows sliter med dette. Jeg vet også at det fort oppstår mismatch mellom måten linux og windows tolker partisjonstabellen på i slike "spesielle" tilfeller.

Jeg ville foretatt en full backup av alle partisjonene (f.eks med dd i linux og en annen disk), repartisjonert disken med "riktig" nummerering, og lagt tilbake backup.

Lenke til kommentar

Jeg installerte Ubuntu 8.04 på nytt (med ny partisjonering) etter at jeg posta fdisk -l tidligere i denne tråden.

Derfor får jeg i dag dette når jeg skriver "sudo fdisk -l"

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xad5ead5e

Device Boot	  Start		 End	  Blocks   Id  System
/dev/sda1   *		   1		3824	30716248+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2			3825	   14593	86501992+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5			3825	   13362	76613953+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6		   14501	   14593	  746991   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda7		   13363	   14500	 9140953+  83  Linux

Partition table entries are not in disk order

Og her står det svart på hvitt i nederste linje at det er noe som ikke stemmer med partisjon-rekkefølgen.

Fant denne siden, får prøve å følge denne, se om dette løser problemet. Hvis ikke, får jeg følge ditt råd, Sokkalf^, som jeg også har tenkt på å få gjort lenge, men aldri påbegynt.

Det som gjør det litt vanskelig med backup er at jeg ikke har nok ledig plass til dette på egen maskin. Jeg må derfor kopiere filene til en annen datamaskin. (eller selvfølgelig brenne backup til CD-er/DVDer direkte) Det tar derfor veldig lang tid. Men det tar lang tid uansett, og jeg får heller la den stå på over natten hvis dette blir noe alternativ.

Jeg er takknemlig for hjelpen hittil! Kommentarer?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...