wiberos Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Kan du boote i Linux? som er på disken? Lenke til kommentar
BorN Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Ja det er bare å fjerne strukturen, du har allerede lagret med å editere.Du kan etter fjerning, laster inn igjen og kontrollere. Når det gjelder controlset osv. Ikke glemme at du prøvdte deg på en repair installasjon, som så vidt jeg har forstått er ikke fullført. Du har ikke logget inn enda. Så after all, du må tilbake å fullføre noe som er ikke riktig ferdig enda. Deretter ble en chkdsk med 1/2 time reparesjon...som vi aner ikke omfanget. Men prøve all du kan på veien dit. Du mener jeg skal prove a fullfore dette? Da ma vi logge inn pa Windows, som nettopp er problemet. Kan du boote i Linux? som er på disken?Jepp. Er palogget der akkurat na.*laste ned sprakpakke* Endret 17. april 2008 av BorN Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) og valte "reparere Windows" da jeg kom til neste vindu. Den blå installasjonsskjermen kom da opp, og slettet systemfiler, og installerte mer eller mindre Windows på nytt. Jeg har tolket feil her da. Jeg tolket det slik,at du aldri klarte å logge deg inn, og at dermed du burde gjenta det. Chkdsk fant sted etter det. Er litt i tvil om status quo nå jeg.. Endret 17. april 2008 av wiberos Lenke til kommentar
BorN Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Chkdsk reparerte partisjonen ja, og den fikk holde pa til den ble ferdig, ca. en halvtime. Men jeg har ikke fatt logget inn i Windows nei, da den klikker rett etter at den gar inn i loading-skjermen. Edit: Altsa reparerte jeg Windows forst, etterfulgt av CHKDSK som fullforte. /edit Lurer pa hva jeg skal gjore na ja, annet enn a soke febrilsk etter tallene som vist i blaskjermen. Problemet er bootingen av harddisken/partisjonen (?). Hvis jeg bruker Windows-CDen til a installere HELE Windows pa nytt - blir da partisjonen som Windows er installert pa, formatert? Endret 17. april 2008 av BorN Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) 7B er INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE Hvilken type disk er dette? SATA eller god gammeldags ATA? Du kunne prøve å kopiere følgende systemfiler inn fra Windows CD-en inn til c:\windows\system32\drivers\ disk.sys classpnp.sys ftdisk.sys partmgr.sys fat.sys eller ntfs.sys Dette skal være alt som trengs for at en god gammeldags ATA disk skal fungerere i XP. Kjør også FIXBOOT etterpå. Endret 17. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
BorN Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Har ATA og NTFS. Gjorde dette, men har sikkert gjort noe galt... Kjorte ikke FIXBOOT, men tok en CHKDSK til for a sjekke. CHKDSK /p avslorte at Windows-partisjonen var skadet (igjen!), sa jeg tok en reparasjon, igjen. Dette tok mer eller mindre like lang tid som forrige gang. Etter reparasjonen, sjekket jeg med CHKDSK /p igjen, og disken skal vare normal na. Kopierte "disk.sy_" "classpnp.sy_" "ftdisk.sy_" "partmgr.sy_" "ntfs.sy_" fra Win-CD til skrivebordet, gjorde om navnene fra *.sy_ til *.sys, tok backup av filene i c:\windows\system32\drivers\, flyttet og erstattet de nye filene med de gamle. Restartet PCen, uten noe annet resultat enn min gode venn Feilmelding. Kommentarer? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Hvorfor kjørte du ikke FIXBOOT? Ellers kan du jo prøve å kjøre CHKDSK fra NTFS dos professional...den er noe mer "solid" enn den på Windows XP CD-en. Hvorfor kjørte du ikke CHKDSK /R forresten...den reparer jo feil i filsystemet i tillegg? Endret 17. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Er det bare BorN eller "BorNed to be wild"? Men jeg tror at vi går tilbake til post 16. Partitioner på disken er quotet og de viser at: -partition 2 er en "extended area" -partition nr 5 er en Ntfs partition i den extended area, dog logisk stasjon, og som ligger fysisk før partition nr 3, etter info fra disken. -Er det noen nr 4 partition noe sted? Har du kommentar til den merkelig nummereringen? Kan du bekrefte at partitioner på disken er som presentert? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Partisjon 1-4 er standard partisjoner. En eller flere av de kan være extended area, og nummereringen av logiske partisjoner starter på nr. 5. Det er altså et helt normalt oppsett. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 (endret) 1. Hvorfor kjørte du ikke FIXBOOT? Ellers kan du jo prøve å kjøre CHKDSK fra NTFS dos professional...den er noe mer "solid" enn den på Windows XP CD-en. 2. Hvorfor kjørte du ikke CHKDSK /R forresten...den reparer jo feil i filsystemet i tillegg? 1. Fordi jeg restarta maskina og gjorde alt dette halvtimen foer du redigerte innlegget ditt 2. Jeg kjoerte CHKDSK /P (for a sjekke om det var noen feil) etterfulgt av CHKDSK /R. Sporsmal: Gar Ubuntu Operativssytemvelger vekk hvis jeg kjorer FIXBOOT? Er det bare BorN eller "BorNed to be wild"? Men jeg tror at vi går tilbake til post 16. Partitioner på disken er quotet og de viser at: -partition 2 er en "extended area" -partition nr 5 er en Ntfs partition i den extended area, dog logisk stasjon, og som ligger fysisk før partition nr 3, etter info fra disken. -Er det noen nr 4 partition noe sted? Har du kommentar til den merkelig nummereringen? Kan du bekrefte at partitioner på disken er som presentert? Bekreftelse, erfaringer jeg har: sda1 er Windows-partisjonen C: sda2 vet jeg ikke hvilken funksjon har, men den var feilaktig oppsatt som F:-disken i /etc/fstab. Sda2 na kommentert/ignorert bort, og sda5 star na oppsatt som disk F.(som er den egentlige NTFS-partisjonen F:. Denne endringen loeste mounting-problemet mitt. sda3 er Linux-partisjonen sda4 (partisjon nummer 4) finnes hverken i mappa /dev/ eller i /etc/fstab, som er litt mystisk. Dette har jeg lurt pa. sda5 er som sagt NTFS-partisjonen med stasjonbokstav F: i Windows. sda6 er en swap-disk som ikke funker/ikke er riktig satt opp. Hva er en extended area? Noen forskjell mellom extended og en eventuelt "normal" disk? Jeg vet dessverre ikke hvorfor sda5/NTFS-stasjon F: er innblandet i noe slikt. Skal ta en alvorsprat med ham nar han blir frisk. Mulig teori: Jeg kan ha trykt "tilbake" under Ubuntu-installasjonen, for sa a velge andre alternativer, kanskje det har blitt noe tull da. Men dette gjelder foer i menyene fOr selve installasjonen av Ubuntu startet. Etc/stab slik den ser ut na: # /etc/fstab: static file system information. # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # /dev/sda3 ** Root ** UUID=17e8fab5-699c-4a56-bc27-6f6d8fa7f8c7 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 # /dev/sda6 ** Swap-location ** # UUID=4aef1587-dc27-4918-9f17-b4c06ac6cab8 /dev/swap swap sw 0 0 # Removable media /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec 0 0 /dev/scd1 /media/cdrom1 udf,iso9660 user,noauto,exec 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec 0 0 # Windows partisjoner, disk = Partisjon C, Disk2 = Partisjon F /dev/sda1 /media/disk ntfs user,auto,exec,rw 0 0 /dev/sda5 /media/disk2 ntfs user,auto,exec,rw 0 0 # *Erstattet av sda5 over* /dev/sda2 /media/disk2 ext3 user,auto,exec,rw 0 0 Redigert Partisjon 1-4 er standard partisjoner. En eller flere av de kan være extended area, og nummereringen av logiske partisjoner starter på nr. 5. Det er altså et helt normalt oppsett. Hmm... Da kan vi vel ta utgangspunkt i den blA feilmeldinga: Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen. Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende: Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for hardiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet. Kjør CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjon, og start datamaskinen på nytt. Teknisk informasjon: *** STOP: 0x0000007B (0XF894C63C,0xC0000034,0x00000000,0x00000000) "Utfør virussjekk på datamaskinen" * Check, det var ikke virus som var Arsaken (dog 0,00000001 prosent sjanse for at jeg tar feil) "Fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for hardiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet." - Er dette noe A ta tak i? "Kjør CHKDSK /F" * Check Men det er nok STOP-meldinga pa slutten som er viktigst, der 7B betyr INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (?) Jeg bor finne andre mAter a endre pa hvordan harddisken booter og hvilke filer den loader. Samt sjekke andre filer for feil, og/eller erstatte dem med friske filer. Forslag? Endret 18. april 2008 av BorN Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Vel det som er først og fremst er viktig er at NTLDR ikke takler Mulitipartisjonsvolumer. Skal du starte opp Windows skikkelig må det være fra en Windows partisjon som har et eget Harddiskvolum med en egen partisjon. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Vel, Windows har en egen partisjon, partisjon C:, men det finnes ogsa andre filer der, altsa har den ikke sitt eget harddiskvolum? Du mener jeg bOr starte opp Windows fra en egen partisjon der Windows, og bare Windows, er installert? Det forrige innlegget mitt ble Redigert. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Hehe nei ble bare forvirret over alle disse partisjonene dine så lenge du har et eget harddisk volum feks c:\ og dette har KUN en partisjon så skal det fungere som såkalt System Volume. FIXBOOT skriver forresten over bootsektoren på harddisken (Bootsektoren er definert som den første sektoren som den aktive partisjonen i MBR linker til) Det e feks bootsektoren som forteller hvordan partisjonen er bygd opp og hvilket filsystem det bruker. System volumet er forresten definert som det Volumet som holder Windows sine Boot-filer. Mens Boot volumet er definert som det volumet som holder Windows sine System-filer. Endret 18. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
BorN Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Okay, C: er med meg både System- og Boot-volum. Bør jeg teste FIXBOOT, når jeg allerede har ødelagt (og reparert) oppstart av Ubuntu da jeg skrev FIXMBR? Som spurt før: Blir ALT på C:-stasjonen formatert og slettet hvis jeg velger å installere Windows på nytt, eller gjelder dette bare for Windows' systemfiler? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvilken partisjon er satt som aktiv forresten? Formaterer du et volum blir alle filer som ligger på det volumet fjernet. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 "satt som aktiv" ? I gjenopprettingskonsollen vises i alle fall C:\Windows\ som systemroot. Og C: er Windows-partisjonen. Ja, alt blir selvsagt slettet hvis jeg formaterer et volum, men er formatering nødvendig ved reinstallasjon av WIndows? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Partisjon 1-4 er standard partisjoner. En eller flere av de kan være extended area, og nummereringen av logiske partisjoner starter på nr. 5. Det er altså et helt normalt oppsett. Ok det var fint Hos han er det also sda1 en primær ntfs partition, sda2 en extended med sda5(ntfs,logisk) og sda6(swap linux) i seg og den siste partition i disken er den sda3 ext3(linux). Sda4 eksisterer ikke. Hvis det var ledig plass på disken og etter sda3, kunne vi da opprette en primær partition, som sda4, MEN ikke en extended til som du antyder her En eller flere av de kan være extended area . Men det er mulig at du mener det samme , bare formulert litt feil. Vi kan ha max 4 partitioner per disk, herav 3 primære og 1 extended Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) For BorN På grunn av alt det som har kommet fram til nå, og det faktum at chkdsk prøver alltid å reparere, gir antydning til at (slik jeg forstår det) partition er ustabilt, samtidig som er ikke lett å få oversikt over alt det du har på disken din, via postene her. Jeg ønsket derfor å etable et system hvor Windows partition og WinXP mbr code, kunne holdes avskilt av Grub og Linux, med tanke på det med å reparere den Windows uten noe problemer. Jeg hadde en disk på 80GB. Installerte WinXP, med å partitionere (under installasjon slik: 1 primær på 10GB, resten upartitionert.) Etter fulført installering, partitionerte resten slik: partition nr 2 = 10GB som primær. Partition nr 3=30GB som primær, resten upartitionert. Så installerte Vista på den partition nr 3. Reboot og jeg kan velge mellom XP og Vista. Restarte maskinen med Unbutu 7.10. Valgte å installere, partitionerte siste delen av disken , valgte ext3, valgte den som "/" (uten swap, hadde ikke flere partitioner til det, valgte å installere opplasteren* i den linux partition. Etter fullført installasjon, rebootet maskinen. Den booter som forventet rett i Vista boot meny, og jeg valgte da WinXP. Ingen antydning at Linux eksisterte. Så brukte jeg dskprobe.exe å undersøke om opplasteren var plassert på riktig sted. Jepp...bootsector på den partition nr 4 var der. Jeg kopierte den sector og lagret som linux.dos. kopierte linux.dos i min system partition. Editerte boot.ini file med C:\linux.dos= "Linux de Lux for BorN" i tillegg til den opprinnelig config. Og restartet maskin Nå kunne jeg velge om å starte i XP, Vista og Linux De Lux for BorN. Valget Linux De Lux for Born fører videre til Linux, logge inn osv, MEN og tilbake til Vistas loader. Dvs jeg kunne først velge Linux, men allikevel kunne gå tilbake. Det her nevnes som alternativ til deg, med utgangspunkt at til nå, mye går galt, du kommer ikke videre, men samtidig ønsker å oppreholde det du har. Dvs de andre partitioner. Det betyr at du kan rense med å bruke en diskeditor alle de de første 63 sectorene på Disken MEN IKKE alt i partitions tabellen, kun den første XP installasjon. Deretter installerer du Windows, og hvor kun XP code er skrevet i mbr. Vil den da klare å bli installert? Deretter må vi få hjelp når det gjelder å installere Grub opplasteren i Linux partition, og om det er mulig. Jeg har ikke testet videre, men normalt burde egentlig være mulig at hvis jeg forandrer den active partition på disken fra den første partition til Linux partition, at da vil boote rett i grub. Det samme som å merke den Linux som \boot fra med å boote i LinuxCD og bruke partverktøy der kanskje? edit*: gjelder detaljen om å installere opplasteren i linux partition,dvs.XP MBR code på sector0 forandres ikke. Jeg hadde som nevnt totalt 4 partitioner når jeg var i ferd med å installere Linux sda1,2,3,4., og hvor sda4 var merket som "/" For å installere lasteren til der jeg ønsket dvs. sda4, måtte jeg under Avansert, der hvor opplasteren nevnes, forandre den default value som var (hd0) til (hd0,3). 3 hevniser da til sda4. Endret 18. april 2008 av wiberos Lenke til kommentar
BorN Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Slik jeg tolker det nå, foreslår du: - å partisjonere disken i 2 deler (har ikke Vista), en til WinXP og en til Linux. - å ordne en boot-loader som følger Windows' boot.ini-fil. Og en slags kombinasjon mellom Grub og boot.ini? Hvilket formål har dette? - å slette bare den eller de delene av harddisken som inneholder Windows' systemfiler, slik at jeg slipper å formatere hele disken? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Slik jeg tolker det nå, foreslår du:- å partisjonere disken i 2 deler (har ikke Vista), en til WinXP og en til Linux. - å ordne en boot-loader som følger Windows' boot.ini-fil. Og en slags kombinasjon mellom Grub og boot.ini? Hvilket formål har dette? - å slette bare den eller de delene av harddisken som inneholder Windows' systemfiler, slik at jeg slipper å formatere hele disken? At jeg installerte Vista i tillegg var bare for å gjøre det mer (jævlig) kan du si. Det er NTLDR som laster inn Grub, med å bruke boot.ini info. Nei du skal ikke slette noe annet enn den C:`\ partition. Du skal sitte igjen med den ntfs den swap og linux partitioner. Men du må rense mbr for all grub code + alle sectorene fram til og med 63. Skal lage en bilde og poster tilbake Slik ser du bedre hva det gjelder. Hvis du fjerner alt i Farge vil disken bli, uten MBR code, og partiton nr 1 bli borte. Men ikke de andre. Så når du starter med XP vil en Ny code skrives, så snart du velger å opprette en partition i det upartitionert område. Men du kan velge å fjerne bare den MBR code, ikke den C:\ partition, la den være slik, men du må formatere før du installere. Det er sector 0 du nå ser. Alle de andre fram til og med 63 kan renses (fylles med null) Endret 18. april 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå