Gå til innhold

Dualboot: Restartes hvis jeg velger feil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrev CHKDSK /P, fant en feil, brukte /R, og maskina fikk stå i en halvtime for å reparere feilen(e).

Skrev CHKDSK /P igjen, og nå skal disken være ok.

Dette var visst ikke problemet, ingenting er endret, maskina vil fortsatt ikke fyre opp Windows. :\

Uffda! halvtime for å reparere feilene...

Det var nettopp det jeg var redd for. Systemet var skadet allerede.

Jeg får vondt i magen, når skammelig verktøy som det du har i Linux og ellers andre som manipulerer partitioner får lov å komme ut til brukere på denne måten.

Som regel, blir man slik

post-90860-1208306382_thumb.jpg

før man finner løsningen (om det i det hele tatt er mulig selvfølgelig)

For min del:(linux) valgte du veiledet installasjon, eller?

ellers lykke til...noe godt kommer alltid med å feisøke.

Lenke til kommentar

Fenderebest: Ja, menyen er annerledes når jeg har trykket F8, enn når jeg ikke gjør det, så noe annen meny blir det i alle fall. "Slå av automatisk omstart" kom vekk (?) etter at partisjonen ble reparert med CHKDSK /R. Eller så gjør jeg feil, noe jeg har litt vanskelig for å tro.

Wiberos: Tror jeg valgte veiledet installasjon, men er ikke sikker. Gjorde dette for noen måneder siden, husker hvertfall jeg endra størrelsen jeg skulle ha på Linux-partisjonen. Spørst om dette er mulig i veiledet installasjon, eller bare i manuell installasjon?

Hehe, tja, om ikke nøyaktig lik ham på bildet, så blir jeg hvertfall oppgitt og irritert :roll:

1. Er det noe i BIOS som kan endres på slik at maskina ikke restartes med en gang blåskjermen kommer, eller må dette gjøres via Windows?

2. En annen ting: Nå får jeg ikke lengre opp skjermen med oppstartsalternativene med Ubuntu, Ubuntu recovery, MemTest og Windows XP. Windows starter nå automatisk. Jeg har en Live-CD med Ubuntu på, hva velger jeg her for å reparere dette?

Leif

Endret av BorN
Lenke til kommentar

svar på 2:

start ubuntu fra livecd, og åpne en terminal.

Skriv følgende

grub
root (hd0,2)
setup (hd0)
quit

Når du så rebooter skal grub være installert.

Er forresten usikker på om du er root når du kjører livecd, så om du får feilmeldinger prøver du sudo forann grub i første linje

Lenke til kommentar
svar på 2:

start ubuntu fra livecd, og åpne en terminal.

Skriv følgende

(.....)
(.....)

## ## End Default Options ##

title		Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root		(hd0,2)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=17e8fab5-699c-4a56-bc27-6f6d8fa7f8c7 ro quiet splash
initrd		/boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title		Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root		(hd0,2)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=17e8fab5-699c-4a56-bc27-6f6d8fa7f8c7 ro single
initrd		/boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title		Ubuntu 7.10, memtest86+
root		(hd0,2)
kernel		/boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title		Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title		Microsoft Windows XP Home Edition
root		(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1

kan det vare at Windows XP ikke er (hd0,0) som er problemet? Hvordan sjekker jeg i safall dette? :)

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert på Linux betyr ikke hd0,0 bare at den forventer at Windows finnes på Harddisk 0 på Partisjon 0?

Partisjonstabellen ligger jo I MBR så om det hadde vært dette som hadde vært problemet hadde du neppe kommet så langt med lastingen av Windows om ikke dette hadde vært korrekt.

Lenke til kommentar
Er litt usikker men om du bruker /CRASHDEBUG bryteren på den aktive Windows partisjonen i boot.ini tror jeg systemet skal fryse ved blåskjerm og vente på at du kobler til kjerne-feilsøkeren med en serie-port.

Na ser boot.ini slik ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /usepmtimer
/CRASHDEBUG

Blir dette riktig?

Uten å være noen ekspert på Linux betyr ikke hd0,0 bare at den forventer at Windows finnes på Harddisk 0 på Partisjon 0?

Partisjonstabellen ligger jo I MBR så om det hadde vært dette som hadde vært problemet hadde du neppe kommet så langt med lastingen av Windows om ikke dette hadde vært korrekt.

Okay, du har nok rett angaende det der. da glemmer vi akkurat det :)
Lenke til kommentar

Nei---må sikkert ha kjernefeilsøkeren tilkoblet. dessverre kan jeg ikke se at jeg finner noen boot brytere som deaktiverer automatisk omstart. Da er det eneste alternative måten å komme seg inn i registeret og få endret det derfra.

Dette lagres innunder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl\

Deretter er det en nøkkel som heter AutoReboot---denne må da settes til 0.

Lenke til kommentar

"Registeret" er delt opp i flere filer som kalles for Hi.

Den delen av du er på jakt etter kalles System-hiet og lagres under C:\WINDOWS\system32\config\ og heter bare SYSTEM.

Det er litt trøblete å redigere registeret når maskinen ikke fungerer, det man må gjøre er faktisk å kopiere ut filen til en annen Windows maskin for deretter å åpne register-hiet gjennom regedit derfra og redigere den der.

Dog finnes det en del programvare som tillater at du redigerer registeret direkte. Blant annet ERD-commander har denne funksjonaliteten...dog er ikke dette gratis.

Lenke til kommentar

Har kopiert C:\WINDOWS\system32\SYSTEM fra min maskin (herfra tiltalt som maskin nummer 1) til en bærbar maskin nummer 2.

1. Hvordan kan jeg endre system-fila fra maskin #1 via regedit/registerredigering når system-fila til maskin #2 er i bruk? Hvis jeg erstatter den nye system-fil #1 (fra min pc) med system-fil #2, så risikerer jeg å få systemet i maskin #2 ustabilt? Registeret brukes vel av Windows, ikke bare under oppstart.

2.Er det trygt å endre hvor og hvilken system-fil som skal brukes via

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\hivelist" ?

3.Går det ann å operere med *.reg-filer i linux? Sikkert ikke. Hadde vært enklest å brukt en *.reg-fil med dette:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl]
"[b]AutoReboot"=dword:00000000[/b]
"CrashDumpEnabled"=dword:00000003
"DumpFile"=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,\
 74,00,25,00,5c,00,4d,00,45,00,4d,00,4f,00,52,00,59,00,2e,00,44,00,4d,00,50,\
 00,00,00
"LogEvent"=dword:00000001
"MinidumpDir"=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,\
 00,74,00,25,00,5c,00,4d,00,69,00,6e,00,69,00,64,00,75,00,6d,00,70,00,00,00
"Overwrite"=dword:00000001
"SendAlert"=dword:00000001

og fått Windows til å kjørt den i maskin #1 (og fått informasjonen overskrevet AutoReboot=1). Er dette mulig i gjenopprettingskonsollen (fra Windows XP-CDen ved oppstart)?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Du verden, dere er utrettelige, så bra!

System fila di kan du behandle slik:

Åpne regedit.

-enkelt klikk (bare for å markere) HKEY_LOCAL_MASKIN

-klikk på Fil (overst på meny) velg…. last inn struktur

Finne fram der du har system fila du har kopiert fra pasientend og velg ..Åpne

-i Nøkkelnavn felt skrive …BorN…og klikk OK.

Nå kan du expandrere HKEY_LOCAL_MACHINE\BorN og redigere som mye du vil. (hehe, ikke spør han på bilde #post 24, om hjelp, han er ferdig allerede, :cry: )

Når du er ferdig

-klikk på Fil igjen og velg Fjern struktur.

Thats it.

Lenke til kommentar

Jeez, enkelt!

Jeg importerte strukturen og kalte den BorN, og pasientens (maskin 1) system-fil ser ut til å mangle mappa 'CurrentControlSet'. Er dette bad, eller kan jeg bare bruke mappa som er der, ControlSet001 i stedet? Regner med det.

post-77163-1208451571_thumb.jpg

"BorN" er mappestrukturen fra pasienten, "SYSTEM" er den på den friske.

Når du er ferdig

-klikk på Fil igjen og velg Fjern struktur.

ikke eksportere eller lagre eller noe, bare Fjern struktur?

Ignorer det over, på blåskjermen står det følgende:

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig installerte

harddiskstasjoner eller drivere for hardiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen

er riktig konfigurert og avsluttet.

Kjør CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjon, og start

datamaskinen på nytt.

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x0000007B (0XF894C63C,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Ja det er bare å fjerne strukturen, du har allerede lagret med å editere.

Du kan etter fjerning, laster inn igjen og kontrollere.

Når det gjelder controlset osv. Ikke glemme at du prøvdte deg på en repair installasjon, som så vidt jeg har forstått er ikke fullført. Du har ikke logget inn enda.

Så after all, du må tilbake å fullføre noe som er ikke riktig ferdig enda.

Deretter ble en chkdsk med 1/2 time reparesjon...som vi aner ikke omfanget. Men prøve all du kan på veien dit.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...