Gå til innhold

Baldur's Gate ,vista spørsmål og noen spoilere


Anbefalte innlegg

Jeg spiller under Core AD&D reglene for jeg vil ha det så nærme ekte rollespill som jeg kan få det. Jeg synes variasjon og personlighet er det viktigste når det gjelder karakterer.

 

Akkurat på det så er Ikke AD&D reglene som er brukt i BG spillene så bra som 3,5 Edition reglene. Sistnevnte gir rom for mye mer variasjon og brukevalg enn det man får se i BG spillene.

 

Baldurs Gate er en knallbra serie og gode spill, ikke pågrunn av regelsystemet men pågrunn av settingen og atmosfæren. BG med 3,5 regler hadde vært så mye bedre. Feks hvis man hadde feats og skills å velge i mellom osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spiller under Core AD&D reglene for jeg vil ha det så nærme ekte rollespill som jeg kan få det. Jeg synes variasjon og personlighet er det viktigste når det gjelder karakterer.

 

Akkurat på det så er Ikke AD&D reglene som er brukt i BG spillene så bra som 3,5 Edition reglene. Sistnevnte gir rom for mye mer variasjon og brukevalg enn det man får se i BG spillene.

 

Baldurs Gate er en knallbra serie og gode spill, ikke pågrunn av regelsystemet men pågrunn av settingen og atmosfæren. BG med 3,5 regler hadde vært så mye bedre. Feks hvis man hadde feats og skills å velge i mellom osv.

Jeg tror ikke jeg behøver å nevne at spillet er en veteran? Jeg skulle f.eks ønske at Baldur's Gate kjørte i Unreal Engine motoren med Isometric View. Forresten, må si meg litt uenig der du nevner hvilke aspekter gjør Baldur's Gate spillene bra. Det er nok ikke kun settingen og atmosfæren (det holder ikke i lengden for å nå toppscore), men så og si alt. Kampsystemet, dialogene, musikken, historien, dette er ett spillserie som jeg og mange andre diehard RPG-fanatikere regner som total perfeksjon på alle områder. Det er naturligvis enkelte ting ved spillet som man kan finne litt irriterende, men når man ser på helheten i spillet, så blir dette fort glemt. :)

Lenke til kommentar
Jeg spiller under Core AD&D reglene for jeg vil ha det så nærme ekte rollespill som jeg kan få det. Jeg synes variasjon og personlighet er det viktigste når det gjelder karakterer.

 

Akkurat på det så er Ikke AD&D reglene som er brukt i BG spillene så bra som 3,5 Edition reglene. Sistnevnte gir rom for mye mer variasjon og brukevalg enn det man får se i BG spillene.

 

Baldurs Gate er en knallbra serie og gode spill, ikke pågrunn av regelsystemet men pågrunn av settingen og atmosfæren. BG med 3,5 regler hadde vært så mye bedre. Feks hvis man hadde feats og skills å velge i mellom osv.

Jeg tror ikke jeg behøver å nevne at spillet er en veteran? Jeg skulle f.eks ønske at Baldur's Gate kjørte i Unreal Engine motoren med Isometric View. Forresten, må si meg litt uenig der du nevner hvilke aspekter gjør Baldur's Gate spillene bra. Det er nok ikke kun settingen og atmosfæren (det holder ikke i lengden for å nå toppscore), men så og si alt. Kampsystemet, dialogene, musikken, historien, dette er ett spillserie som jeg og mange andre diehard RPG-fanatikere regner som total perfeksjon på alle områder. Det er naturligvis enkelte ting ved spillet som man kan finne litt irriterende, men når man ser på helheten i spillet, så blir dette fort glemt. :)

Kunne ikke sagt det bedre selv :)

 

Skal en ha 3.5 regelsettet så er det jo bare å hente frem Temple of Elemental Evil ;) Troika Games som stod bak spillet har foresten også laget Arcanum Of Steamworks & Magic Obscura og Vampire: The Masquerade – Bloodlines, de gikk dunken fordi spillene de laget ikke appelerte til mainstream spillerene. RIP :(

Lenke til kommentar
Lurer på om eg skal ta det opp igjen sjølv også. Må berre finne ut om eg har tid nok.

 

Forresten, alltid gøy å sjå at omtrent kvar gong BGII blir nemnt her, så eksploderar forumet i dialog om dette fabelaktige spelet.

Der sa du det. :)

 

Btw, avatar fra Arcanum? :thumbup:

 

Jepp! Har hatt den flotte avataren i fleire år her på forumet. Kall det gjerne snikreklame om du vil.

 

Arcanum er jammen bra. Eit absolutt verdig alternativ om ein går "lei" av BG. :)

 

256px-Arcanumbox.jpg

Endret av huf
Lenke til kommentar

Husker det spillet godt, er en veldig spennende verden med magi/teknologi som 2 store motsetninger, veldig bra implementert system akkurat der, kanskje noe av det aller beste jeg har sett tom. Om du har spilt pure magikarakter, hvordan var det å gå gjennom spillet med en? Vanskelig? Spennende? :new_woot:

 

Gode alternativ for alle som liker BG:

- Planescape: Torment (dialogene og historien her er like bra eller bedre enn i BG)

- Arcanum of Steamworks & Magick Obscura (utrolig spennende setting)

- Fallout/Fallout 2 (Sett Mad Max? Digger den? Da vil du elske dette spillet)

- Icewind Dale/Icewind Dale 2 (i samme spirit som BG, combatmessig, ikke stort mer)

 

Ganske gjennomførte RPG spill hele gjengen, men imo så ligger nok Planescape: Torment ett godt hakk over de aller fleste bortsett fra selveste BG.

Lenke til kommentar

Alle spillene dere nevner over er knallbra! :fun: Jeg blir aldri lei de :love:

 

Noen som har prøvd seg på Divine Divinity og Beyond Divinity da? De skal vist være veldig bra isometriske rollespill. Gamer.no har gitt begge spillene mange godord. Jeg har enda ikke spilt de men må få somlet meg til det også snart.

 

Divine Divinety - 8/10 Svært Godt

http://www.gamer.no/artikler/divine_divinity/2231

Beyond Divinety - 8/10 Svært Godt

http://www.gamer.no/artikler/beyond_divinity/7727/3

Lenke til kommentar
Alle spillene dere nevner over er knallbra! :fun: Jeg blir aldri lei de :love:

 

Noen som har prøvd seg på Divine Divinity og Beyond Divinity da? De skal vist være veldig bra isometriske rollespill. Gamer.no har gitt begge spillene mange godord. Jeg har enda ikke spilt de men må få somlet meg til det også snart.

 

Divine Divinety - 8/10 Svært Godt

http://www.gamer.no/artikler/divine_divinity/2231

Beyond Divinety - 8/10 Svært Godt

http://www.gamer.no/artikler/beyond_divinity/7727/3

 

Divine divinity er knallspill , bortsett fra Baldursgate og Planscape er Divinity det beste rpg spillet jeg har spilt faktisk .Husker det tok meg på senga og jeg satt oppslukt til jeg var ferdig .

 

Jeg slengte inn tutu i dag men finner søren ikke ut hvordan jeg skifter oppløsning? Kan bare velge window mode eller ikke i options - graphics.

 

Sjekk i startmenyen "Configure Tutu options" ;) Der har du alt :D

Lenke til kommentar

Jeg rakker ikke ned på Baldur's Gate, eller det var i hvertfall ikke hensikten, og jeg har ikke snakket om grafikken her heller. Bare det at når man er blitt vant med 3,5 så er det ikke regelsystemet som imponerer med BG spillene lenger. :)

Men atmosfæren, settingen og dialogen, musikken og historien, som du nevnte.

Forsåvidt så er grafikken kjempefin for alderen.

 

Enig også i Divine Divinity. Jeg har spillt det men ikke fullført det. Et Hack 'n Slash RPG med mye mer dybde enn andre H&SRPG'er jeg har sett som feks Diablo og etc. Utrolig morro å fylle øl, vin eller mjød på krus med tønnene, om og om igjen! :p

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle slenge med Divine Divinity også, har tross alt lagt en del timer i det spillet, jeg synes det startet ganske greit, historien er vel som så, men du blir jo litt dratt i den verden da. Etter hvert skjer det litt mer og mer på alle fronter, men det er et par ting jeg synes var litt negativt, og det var nettopp at enkelte handlingselementer i spillet som ikke hang helt sammen, men stort sett en fin opplevelse for den som bestemmer seg å gå gjennom spillet.

 

RogueAlien, yessmann, grafikken er noe av det mest fantastiske jeg har sett.

Dette er også en grunn til at jeg har aldri spilt med BG2-grafikk konversjonen TUTU, foretrekker å bevare grafikken i BG akkurat slik den er, til tross for lavere oppløsning.

 

Selv til dagens standard, blir uansett så og si umulig å sammenligne med det aller meste siden det er Isometric View, de nyeste "RPG's" tar i bruk 3rd person (som fungerer ganske bra) og FPS (noe som jeg synes er bare helt på trynet når det er snakk om et RPG).

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle slenge med Divine Divinity også, har tross alt lagt en del timer i det spillet, jeg synes det startet ganske greit, historien er vel som så, men du blir jo litt dratt i den verden da. Etter hvert skjer det litt mer og mer på alle fronter, men det er et par ting jeg synes var litt negativt, og det var nettopp at enkelte handlingselementer i spillet som ikke hang helt sammen, men stort sett en fin opplevelse for den som bestemmer seg å gå gjennom spillet.

 

RogueAlien, yessmann, grafikken er noe av det mest fantastiske jeg har sett.

Dette er også en grunn til at jeg har aldri spilt med BG2-grafikk konversjonen TUTU, foretrekker å bevare grafikken i BG akkurat slik den er, til tross for lavere oppløsning.

 

Selv til dagens standard, blir uansett så og si umulig å sammenligne med det aller meste siden det er Isometric View, de nyeste "RPG's" tar i bruk 3rd person (som fungerer ganske bra) og FPS (noe som jeg synes er bare helt på trynet når det er snakk om et RPG).

 

jeg må visst kjøre gjennom TUTU fordi det orginale Baldur ikke godtar at jeg har norskt OS.

Baldursgate2 funker visst med norsk windows så det har jeg tenkt å spille orginalt - digger åpnings melodien ;)

 

MEN ! Først skal Baldursgate rundes , jeg sliter litt med en gjeng med magikere som angrep meg rett etter ferdig med mines i Naschkel selv om jeg spiller på normal hehe , så det er utfordring nok for meg ;)

 

Som Minsc sier " GO FOR THE EYES BOO ! GO FOR THE EYES !!! "

 

" YOU POINT , I PUNCH "

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Hehe, jeg skulle til å spørre om gutta boys skal snart til Durlag's, men ser ut som jeg må nok drøye med det spørsmålet en god stund til! :D

 

En gjeng magikere sier du, tror jeg vet hvem du mener, lykke til med de jentene. :) Hvis det går helt til helvette så er det bare å spørre meg på pm, så kanskje jeg kan bidra med litt taktikker og litt annet nyttig. Skal prøve å hjelpe så godt jeg kan uten noe cheese.

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
Hehe, jeg skulle til å spørre om gutta boys skal snart til Durlag's, men ser ut som jeg må nok drøye med det spørsmålet en god stund til! :D

 

En gjeng magikere sier du, tror jeg vet hvem du mener, lykke til med de jentene. :) Hvis det går helt til helvette så er det bare å spørre meg på pm, så kanskje jeg kan bidra med litt taktikker og litt annet nyttig. Skal prøve å hjelpe så godt jeg kan uten noe cheese.

 

 

Det løste seg , hadde en flaske med brennende olje som fiksa biffen hehe !

Lenke til kommentar
Bra bra, av og til så kan en kamp bli avgjort av så lite. Hvordan er økonomien så langt?

 

 

Har rundt 6000G men har ikke solgt eller identifisert alle magiske tinga jeg har i inv enda . Jeg gjorde noen quester nedover men hovedsaklig har jeg redda kjerringa til minsc , vært i gruva ( knerta Xan også , muligens ikke bra at jeg gjorde det ) og nå skal jeg følge et spor jeg fikk i gruva .

Lenke til kommentar
Hahah, hvorfor fortjente Xan å bli slaktet? Stakkaren er litt EMO, det skal han ha, men det der var direkte slemt gjort av deg! :laugh:

 

 

Hmm er ikke helt sikker faktisk , han bare fulgte med i dragsuget da jeg knerta en annen ond fyr der nede. Xans moonblade lå i loothaugen etter all drepingen. Ja jeg fikk litt dårlig samvittighet med orka ikke laste inn en load , hadde brukt så mye tid hehe !''

 

Edit : Baldurs gate er ganske fantastisk , det er 8 år gammelt og alt er perfekt til dags dato , tilmed grafikken !

Jeg har lest endel forum runt om i verden og de er fulle av aktivitet så det er tydlig at spillene lever i beste velgående !

Synd at Black Isle ble lagt ned ( av interplay ? ) og Bioware solgte sin sjel til djevelen ! ( les ms )

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Nå mente ikke jeg grafikken i vanilla Baldur's Gate men med BGT modden og Baldurs Gate 2 grafikk.

 

Jeg er/var i Durlogs Tower men fant ut at jeg ville trekke meg ut litt får å få solgt og kjøpt noen ting og så dra tilbake. Jeg leter nå etter en Bag of Holding men jeg kan ikke huske om det fantes i 1'ern. Noen som vet? Er nå i Baldur's Gate byen og kikker i butikker.

 

Hehe jeg knerta en flokk med rabide høns med en fireball! :p Men en av dem overlevde før jeg tok ham med slynga.

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...