mm90 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hei : ) ny her i forumet! Trenger sårt noens råd og hjelp.. Er en jente på 18 år, og har hatt mensen 6 år, aldri vært gravid eller født barn. Begynte på Yasmin for 2,5 år siden, men begynte å få mellomblødninger hele tiden etter 1 år, så jeg fikk beskjed fra helsesøster om å prøve et annet merke, så jeg byttet til Symfase, men samme problem, så ble det p-plaster, og Microgynon. Har hatt kraftige mellomblødninger i 7 månder nå, og det har ikke gitt seg, kraftig menstrasjon og smerter. Gikk til legen, som sendte meg til gynekolog, dette var for noen dager siden, hun var veldig vanskelig å forstå siden hun var utendlansk. Hun anbefalte meg kobberspiral selv om jeg sa jeg hadde kraftig menstrasjon og smerter. Men jeg fikk nesten ikke vite noe om hormonspiralen som jeg har lest om mye på nettet nå. Så fikk jeg satt inn en kobberspiral, og det gikk helt greit, men veldig ubehag. Etter en halvtime etterpå fikk jeg kraftige pms lignende smerter og det er det verste jeg har kjent, var like før jeg ringte ambulanse. Tok smertestillende men det gidde seg ikke, lå på sofaen hele dagen og det ble ikke bedre. Nå 2 dager etterpå er det også vondt men ikke så vondt som første dagen og jeg er kvalm og kjempeslapp. Jeg har egentlig bare lyst å ta den ut, hormonspiralen tror jeg er det eneste jeg tenker å velge. Hormonspiralen er også anberfalt til kvinner som ikke har født barn og de med sterk mens og pms smerter. Mens kobberspiralen er motsatt.. og jeg har ikke født barn. Er helt oppgitt og føler jeg har gjort en stor feil. Hjelp?! Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg har ikke helt peiling på det her sjøl. Men dama fikk hvert fall beskjed om at selv om kobberspiral var billigere, var den også mye "dårligere" fordi den kunne føre til kraftigere PMS smerter enn det man hadde hatt før man satte den inn, i tillegg til at det visst var mye mer ubehagelig å sette den inn. Derfor valgte hun selv å sette inn hormonspiral som kan sitte i fem år før man må bytte den ut. Tror hele moroa kom på 1200,- eller noe slikt. Mens, kobberspiral koster 4-500,-? Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Kobberspiralen jeg har i nå kostet meg 230 kr, men når jeg hører om hormonspiralen syns jeg det er verdt pengene. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Nå er jo jeg "godt" voksen, men kan vel komme med min erfaring likevel. Satte selv inn hormonspiral for 4 år siden og har ikke hatt noen form for ubehag av den. Mensen ble borte - men det ser jeg på kun som en klar fordel! Nå var ikke jeg noe særlig plaget hverken av menstrasjonssmerter eller annet ubehag, men hadde brukt p-piller i såpass mange år at jeg ble rådet til annen form for prevensjon av legen min. Er ikke i tvil om at jeg kommer til å sette inn en ny horomonspiral om et år. Du skal ikke gå og ha vondt - så se å kom deg til en annen lege og bytt! Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg har ingen erfaring med spiral. Men er det ikke noe annet du kunne bruke? P-sprøyte, p-ring eller noe? Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Jeg hater sprøyter og p-ring syns jeg ikke høres noe spesielt bra ut, føler meg ikke trygg på det og vil ha langtidsprevensjon. Stikker til gynekolog så fort som jeg får tid å skifter. Har hatt et rent helvete i dag, bare såtte på do og blødd som en foss, og er svimmel og kvalm, holdt på å besvime og har kastet opp, har noe syykt med pms smerter. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg hater sprøyter og p-ring syns jeg ikke høres noe spesielt bra ut, føler meg ikke trygg på det og vil ha langtidsprevensjon. Stikker til gynekolog så fort som jeg får tid å skifter. Har hatt et rent helvete i dag, bare såtte på do og blødd som en foss, og er svimmel og kvalm, holdt på å besvime og har kastet opp, har noe syykt med pms smerter. Hvis du er så dårlig så foreslår jeg heller at du stikker til fastlegen din snarest! Har forresten bare hørt om gode erfaringe med p-ring. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Har fått time nå halv 5 er kjempeglad, endelig skal jeg få ut den kobberspiralen og få hormonspiral! Men en ting, jeg har mensen nå, litt mye, tror dere det går bra å dra til gynekolog da?? Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Har fått time nå halv 5 er kjempeglad, endelig skal jeg få ut den kobberspiralen og få hormonspiral! Men en ting, jeg har mensen nå, litt mye, tror dere det går bra å dra til gynekolog da?? Lykke til! Hadde det ikke vært en ide med å sette inn ny spiral til ting har fått roet seg litt? Virker som det har vært en stor påkjenning for kroppen dette. Men nå er jeg ingen ekspert og legen din kan helt sikkert gi deg et bedre svar. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Hadde det ikke vært en ide med å sette inn ny spiral til ting har fått roet seg litt? Virker som det har vært en stor påkjenning for kroppen dette. Men nå er jeg ingen ekspert og legen din kan helt sikkert gi deg et bedre svar. Kobberspiral gjør at eg får sterkere blødninger og smerter(noe jeg har nå), og det står på nettet at det gjør ingenting å sette inn ny sammtidig som du tar ut. Så nå vil jeg bare få satt inn hormonspiralen så fort så mulig for å stoppe dette vonde greiene! Men jeg har mensen, og lurte på om det gikk bra og gå til gynekolog likevell? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Da var spiralen fjernet og det var deilig! Men det gjorde fryktelig vondt å ta den ut, han gynekologen sa den satt godt fast og var helt forskrekka over at jeg hadde fått satt inn spiral. Han anbefalte meg faktisk bare å gå uten prevensjon og holde meg til kondom. Og hvis ikke mellomblødningene gir seg skulle vi snakkes mer om det. Er kjempeletta! :D Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Da var spiralen fjernet og det var deilig!Men det gjorde fryktelig vondt å ta den ut, han gynekologen sa den satt godt fast og var helt forskrekka over at jeg hadde fått satt inn spiral. Han anbefalte meg faktisk bare å gå uten prevensjon og holde meg til kondom. Og hvis ikke mellomblødningene gir seg skulle vi snakkes mer om det. Er kjempeletta! :D Så bra. Da hadde jeg litt rett lell da. *Søke på jobb som lege* Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Da var spiralen fjernet og det var deilig!Men det gjorde fryktelig vondt å ta den ut, han gynekologen sa den satt godt fast og var helt forskrekka over at jeg hadde fått satt inn spiral. Han anbefalte meg faktisk bare å gå uten prevensjon og holde meg til kondom. Og hvis ikke mellomblødningene gir seg skulle vi snakkes mer om det. Er kjempeletta! :D Så bra. Da hadde jeg litt rett lell da. *Søke på jobb som lege* Ja, det hadde du visst Men har et problem, kjæresten er sur fordi han må bruke kondom og kjøpe det og sånn. Blir skikkelig irritert, det er da ikke min feil at jeg ikke kan bruke p-piller og andre prevensjonsmiddler for øyeblikket. Han sa han heller ville være uten sex. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ja, det hadde du visst Men har et problem, kjæresten er sur fordi han må bruke kondom og kjøpe det og sånn. Blir skikkelig irritert, det er da ikke min feil at jeg ikke kan bruke p-piller og andre prevensjonsmiddler for øyeblikket. Han sa han heller ville være uten sex. Det var dårlig gjort. Greit nok at det er kjipt med kondom etc., men det er jo en grunn til at du ikke kan bruke noe annet akkurat nå. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Ja, det hadde du visst Men har et problem, kjæresten er sur fordi han må bruke kondom og kjøpe det og sånn. Blir skikkelig irritert, det er da ikke min feil at jeg ikke kan bruke p-piller og andre prevensjonsmiddler for øyeblikket. Han sa han heller ville være uten sex. Det var dårlig gjort. Greit nok at det er kjipt med kondom etc., men det er jo en grunn til at du ikke kan bruke noe annet akkurat nå. Vet, føler meg ikke spesielt trygg på kondom jeg heller, men nå er det bare sånn at jeg ikke har noe valg. Syns han kunne prøvd og forså enn å bli sur på meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå