ThaKladd Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Av de jeg har lest, er mange anbefalt men igjen: Sofies Verden og Kabalmysteriet. Alkymisten. Vidunderlige Nye Verden (Brave New World). Andre: "Høysang" av Ayn Rand som er en god liten bok og forsåvidt også "De som beveger verden" (Atlas Shrugged), men har ikke selv lest hele - den er langt fra liten. 1984 av George Orwell Kristen art: "En Pilgrims Vandring" av John Bunyan - som er en klassiker, lettlest og dyp Narnia bøkene av C.S Lewis - Har supermasse skjult metafysikk og filosofi... og samtidig inn i tiden siden de nye filmene er på kino. Et kapittel fro seg: Bibelen - med tanke på filosofi så har den sine inngjemte høydare som du må finne fram til og som er mye å lese for finne - det være seg i Jobs bok, Salmene, Ordspråkene eller Paulus brev. Det meste kanskje særlig intressant med tanke på metafysikk delen av filosofi. Du kan også finne igjen noe Platon og Aristoteles inne mellom linjene hos Paulus, men da må du jo kunne begge deler godt... Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Andre:"Høysang" av Ayn Rand som er en god liten bok og forsåvidt også "De som beveger verden" (Atlas Shrugged), men har ikke selv lest hele - den er langt fra liten. 1984 av George Orwell Støtter opp om Ayn Rand. Har ikke lest "Høysang" Men kan anbefale "De som beveger verden" og "Kildens utspring" Lenke til kommentar
mnbvcxz Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Syns Jostein Gaarder har skrevet mye bra jeg. Lenke til kommentar
cathped Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Norli sel ei bok som heiter "100 filosofer". Har den, men ikkje fått anledning til å sjå på den så grundig enno. Den er oversiktleg og grei. Aberet med den er at den hoppar elegant bukk over Blaise Pascal, noko som virkar veldig rart då boka er ei Oxford-bok....?! Lenke til kommentar
Sjel Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Forbrytelse og Straff av Fyodor Dostoevsky er å anbefale på det varmeste. Slik talte Zarathustra av Friedrich Nietzsche er kanskje litt for tung visst du ikke har lest noe særlig filosofi før. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 John Stuart Mill er fra min erfaring godt skrevet og lettlest på grunn av det. Filosofer som har sine værk oversatt fra f.eks. tysk (Nietzsche og Kant) kan være tungt og krunglete å lese, så avsett det til nødvendigheter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 deres poster -> mine innlegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå