Gå til innhold

Anbefal filosofiske bøker!


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter filosofiske bøker, bøker som gir rom for ettertanke. Det trenger ikke være reinspikket filosofibøker, så lenge bøkene tar opp filosofiske emner... Grunnen til at jeg leter etter denne typen bøker, er hovedsakelig fordi at jeg liker å tenke, dype tanker setter meg i en slags tilstand hvor jeg blir mer kreativ og produktiv. Kanskje det bare er en illusjon, men jeg liker det uansett. Jeg har også lyst til å studere filosofi ved universitetet i Oslo, men om det blir noe av det, det får tiden vise.

 

Sett i gang, anbefal meg dine favoritter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gresk mytologi inneholder vel kanskje de første tekstene som gir rom for slik tenkning, mye "klassisk" filosofi å finne der. Har aldri lest noe om det annet enn på skolen, så jeg er usikker på hvorvidt det direkte stiller spørsmål til ulike ting, og om det oppfordrer til filosofisk tenkning.

 

I tillegg har man jo en del forfattere fra 1800-tallet, som William Blake, Edgard Allan Poe og Johannes Goethe. Mange kloke ord derfra...

Lenke til kommentar

Jens Bjørneboe kan kanskje være av interesse.

"Bestialitetens Historie" kan være et bra sted å starte, ellers er både "Jonas" og diverse novellesamlinger også å anbefale på det varmeste (men det synes jeg forøvrig om det meste som er skrevet av den mannen :wee:).

Endret av ladybug
Lenke til kommentar
Jens Bjørneboe kan kanskje være av interesse.

"Bestialitetens Historie" kan være et bra sted å starte, ellers er både "Jonas" og diverse novellesamlinger også å anbefale på det varmeste (men det synes jeg forøvrig om det meste som er skrevet av den mannen :wee:).

 

Ja, jeg har lest et par bøker av Bjørneboe. Men ingen av de du nevner, så skal sjekke dem ut!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Filosofene har skrevet mange bøker som gir rom for ettertanke. Platon har f.eks. skrevet boken Gorgias. Kjæresten min kjøpte den fordi han er svært interessert i filosofi, og han har ikke klart å legge den fra seg siden.

Lenke til kommentar

pace-: Kanskje litt tungt å anbefale Etikken til Spinoza til en som er så fersk?

 

En bok som faktisk gir en fin introduksjon til en del filosofiske emner er The Philosophy Gym: 25 Short Adventures in Thinking av Stephen Law. Hvis du er mer på jakt etter skjønnlitteratur som inspirerer til ettertanke kan Kafka være en god idé, spesielt vil jeg anbefale de kortere tekstene hans (Forvandlingen). Mest fordi jeg ikke har lest så mye av de andre, men dette kan jeg ihvertfall gå god for. Du kan også satse på en introduksjon til filosofiens historie, da får du et visst overblikk, så kan du velge litt selv hva du vil fordype deg i. Siden alle bygger på hverandre må du nok til Platon uansett =P

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er ikke kristen, men kan likevel vanskelig tenke meg noe vakrere og mer tankevekkende enn Augustins Bekjennelser. Faktisk er den stort sett lettlest også. Dessuten slutter jeg meg til de som har anbefalt Platons dialoger.

 

Av skjønnlitteratur kan jeg anbefale forfattere som Jorge Luis Borges, Fernando Pessoa og Italo Calvino. Og Fjodor Dostojevskij. Korttekstene til Franz Kafka kan også være noe. En del greske tragedier tar dessuten opp temaer som fortsatt føles aktuelle, kanskje særlig Antigone av Sofokles.

 

Of Walking in Ice er en fin meditasjon av Werner Herzog. Og siden jeg først snakker om ham: Herzog on Herzog er bibelen min, det er absolutt mye å hente der. Eksempel på "lettere" ting som kan virke inspirerende, er kanskje Livet for nybegynnere av Sławomir Mrożek, og tegneserieromanen Maus av Art Spiegelman.

 

Jeg kjenner at jeg kunne fortsatt i en halv evighet, men det er det ingen som ønsker, så jeg kutter av her. :p

Lenke til kommentar

Se her, ja! Fint at dere kommer med bøker fra forskjellige "nivå," så jeg har en plass å begynne og samtidig noe å strekke meg etter...

 

Jeg har til nå lest Alkymisten og en del av Jens Bjørneboe, kommer til å jobbe meg vidre gjennom bøkene dere alle har nevnt. Tusen takk skal dere alle ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...