Dryper Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Hei jeg driver med å lage et quest system som jeg skal ha til Skole oppgaven min, men problemet er at jeg ikke får det helt til Jeg har to databaser den ene heter Computer og den andre heter Quests i computer så er det 10 quest kolonner (quest1 - quest 10) det skriver jeg id'en på questen og da skal den hente ut questen fra Quests så om jeg feks skriver på quest1 : 1 så skal den hente ut id 1 fra "Quests tabellen Hvordan gjøres dette? Takker for svar hehe, jeg bruker mysql Endret 13. april 2008 av Dryper Lenke til kommentar
___ Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hei jeg driver med å lage et quest system som jeg skal ha til Skole oppgaven min, men problemet er at jeg ikke får det helt til Jeg har to databaser To tabeller, mener du kanskje? den ene heter Computer og den andre heter Quests i computer så er det 10 quest kolonner (quest1 - quest 10) det skriver jeg id'en på questen og da skal den hente ut questen fra Quests så om jeg feks skriver på quest1 : 1 så skal den hente ut id 1 fra "Quests tabellen Hvordan gjøres dette? Takker for svar hehe, jeg bruker mysql Interessant databasedesign. Jeg har prøvd å vri hjernen min etpar ganger nå for å prøve å forstå hva du skriver / mener men jeg gir opp. Jeg tror du skal prøve å definere nøyaktig _hva_ du skal gjøre, litt tydeligere. Både for deg selv og for oss andre som du ber om hjelp fra. Noe sier meg at du kanskje hadde hatt godt av å lese litt om databaser før du går i gang med en slik oppgave. Hilsen Werner Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg tror det skal være mulig å hjelpe deg her, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Når du skal forklare noe for å stille et spørsmål er det viktig å være presis: -Har du to databaser eller to tabeller? (Jeg tror du har 2 tabeller) -Du sier du har 10 questkolonner? Hva er egentlig en questkolonne? -"det skriver jeg id'en på questen og da skal den hente ut questen fra Quests" <-Denne setningen er ikke lett å skjønne -Du skriver id. Hvilken kolonne er dette og i hvilkent tabell finnes den Jeg foreslår at du legger ut tabellene dine og gir eksempler på hva de kan inneholde. Kjør en select * from computer limit 10 og select * from quests limit 10 og lim resutatet inn her. Deretter sier du på nytt hva du egentlgi er ute etter. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Hei jeg driver med å lage et quest system som jeg skal ha til Skole oppgaven min, men problemet er at jeg ikke får det helt til Jeg har to databaser To tabeller, mener du kanskje? den ene heter Computer og den andre heter Quests i computer så er det 10 quest kolonner (quest1 - quest 10) det skriver jeg id'en på questen og da skal den hente ut questen fra Quests så om jeg feks skriver på quest1 : 1 så skal den hente ut id 1 fra "Quests tabellen Hvordan gjøres dette? Takker for svar hehe, jeg bruker mysql Interessant databasedesign. Jeg har prøvd å vri hjernen min etpar ganger nå for å prøve å forstå hva du skriver / mener men jeg gir opp. Jeg tror du skal prøve å definere nøyaktig _hva_ du skal gjøre, litt tydeligere. Både for deg selv og for oss andre som du ber om hjelp fra. Noe sier meg at du kanskje hadde hatt godt av å lese litt om databaser før du går i gang med en slik oppgave. Hilsen Werner OK beklager det skal prøve på ny: Tabell: Computer id, quest1, quest2, quest3, quest4, quest5, quest6, quest7, quest8, quest9, quest10 Tabell2: Quests id, navn, description --------------------------------------------------------------------- Ok det begynner med at en bruker trykker på en Computer(NPC). om en bruker trykker på en NPC med id 1 så vil det stå index.php?id=questgiver&npc=1 i adresselinjen . på ID 2 i Computer er disse tallene i quest1, quest2, quest3, quest4, quest5 quest1: 4 quest2: 6 quest3: 7 quest4: 8 quest5: 10 ------------------------------------------------------------------- og i Quest tabellen står dette: id: 4, navn: Quest4, descrption: Dette er quest 4 id: 6, navn: Quest6, descrption: Dette er quest 6 id: 7, navn: Quest7, descrption: Dette er quest 7 id: 8, navn: Quest8, descrption: Dette er quest 8 id: 10, navn: Quest10, descrption: Dette er quest 10 -------------------------------------------------------------------- Og da quest kolonnene i Computer skal linke til id'ene i Computer slik at jeg får opp all informasjonen om disse id'ene / questene Håper dette er mer utfyllende Takker for hjelp! Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Designet ditt er mest sannsynlig feil. Np vet ikke jeg hva denne Quest definerer data om, men uansett så virker det som om du skal ha en mange-til-mange relasjon mellom Computers og Quests. Dette gjør du ved å definere en koblingstabell, f.eks. ComputerQuests. Denne inneholder to kolonner; ComputerId og QuestId som til sammen utgjør primærnøkkelen for denne tabellen. Du definerer deretter en-til-mange relasjon mellom Computer og ComputerQuests og Quest og ComputerQuests. Alt blir MYE enklere med et slikt design. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Designet ditt er mest sannsynlig feil. Np vet ikke jeg hva denne Quest definerer data om, men uansett så virker det som om du skal ha en mange-til-mange relasjon mellom Computers og Quests. Dette gjør du ved å definere en koblingstabell, f.eks. ComputerQuests. Denne inneholder to kolonner; ComputerId og QuestId som til sammen utgjør primærnøkkelen for denne tabellen. Du definerer deretter en-til-mange relasjon mellom Computer og ComputerQuests og Quest og ComputerQuests. Alt blir MYE enklere med et slikt design. Er ikke helt med på hvordan du mener.. er ny med database mener du at jeg skal ha 1 tabell med alle tingene i? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Nei, du skal ha tre tabeller - de to du har nå, men i tillegg én som kobler disse sammen, kalt entitetisering. Denne ekstra tabllen inneholder kun to felt som til sammen er primærnøkkelen, slik kaffenils skriver, og gjør at du lettere henter ut data mellom "hovedtabellene" (de du har nå). Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Nei, du skal ha tre tabeller - de to du har nå, men i tillegg én som kobler disse sammen, kalt entitetisering. Denne ekstra tabllen inneholder kun to felt som til sammen er primærnøkkelen, slik kaffenils skriver, og gjør at du lettere henter ut data mellom "hovedtabellene" (de du har nå). Jeg har nå lagt den nye datbasen men sitter fast der jeg sjønner ikke helt tenkemåten så er det mulig å få et eksempel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå