holej Skrevet 2. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2003 Det evige sporsmaal, mac eller pc? .Jeg har faatt odelagt en baerbar pc, og skal ha meg ny. Jeg har tittet litt paa mac osv. Spennende, og nydelig design, men er det passende for meg?. Studerer til maskiningenior, og lurer paa om man kan kjore alle programmer paa mac. Da tenker jeg paa cad-programmer osv. Det er en hovedsak at jeg kan bruke maskinen til autocad, staadpro osv. Hva er i hovedsak forskjellen paa mac og pc?? Vil jeg oppleve mye kompatibilitetsproblemer i forhold til hvis jeg skulle valgt pc? Fint hvis begge brukergrupper gir meg et objektivt svar, og gjerne med anbefalinger...! Takk! Jossi Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg har brukt både MAC og PC, og må si at jeg fortsatt liker PC best. Men begge plattformene har sine fordeler. Det har lenge vært slik at MAC'er er kjent for å være mer stabile enn PC'er og lettere å bruke, men min oppfatning er det motsatte. De Mac'ene jeg har brukt har krasjet i tide og utide, og gjerne så ille at man må dra ut strømkabelen for å få startet opp på nytt. Eksperthjelp hjalp ikke, så vi måtte fortsette å restarte maskinen ett par-tre ganger før den orket å hente e-post fra serveren. PC har heller ikke vært så stabilt, men riktignok mer stabilt enn Mac. Nå har imidlertid OS X kommet for mac, og Win XP for PC, og de operativsystemene er kjent for å være stabile og bra. Jeg og flere jeg kjenner har Win XP og vi er storfornøyd. Jeg kjenner to med Mac OS X. Den ene er storfornøyd, og den andre har ikke hatt annet enn problemer. Du kan få tak i de fleste typen programmer til begge maskinene, men PC har ett litt større utvalg. Mac er også fryktelig dyrt i forhold til det maskinen leverer av kraft. I tester har de rådyre Dual CPU mac'ene på tilsammen 2GHz kommet betydelig dårligere ut enn PC'er på 1,8GHz i blant annet Photoshop tester. Og Mac har alltid vært kjent for å være bedre på Photoshop enn PC. Den tiden er tydeligvis forbi. Og det utsagnet kom fra en tester som alltid har vært pro-mac. En mac er vanligvis ofte dobbelt så dyr som en pc som leverer litt mer enn samme kraft. Men MAC er bedre på design. De har mange fine maskiner. Problemet er at de ofte ikke er særlig oppgraderingsvennlige. iMac foreksempel har små muligheter til oppgraderinger. G4 maskinene har ett glupt design som gjør at man kan dra ut hele bakplata for å komme lettere til for lettere oppgraderinger. Nå kommer imidlertid PC etter med stilige kabinetter og bedre design. PC programmer kan vanligvis ikke brukes på MAC og omvendt, og det er veldig mye hardware som heller ikke kan brukes om hverandre på PC og Mac (det meste er spesielt for enten Mac eller PC, og det er vanligvis dyrere for Mac). Det går ann å kopiere over word dokumenter og filer mellom samme type programmer, men heller ikke det er alltid helt problemfritt. Hva du velger kommer an på hva du har brukt før. Har du brukt PC før er det ett slit å komme i gang med Mac (min erfaring) og omvendt det samme i følge en Mac-gal venn. PC'er er mer utbredt, så det er kanskje lurere å holde PC kunnskapene ved like enn Mac kunnskapene? Ditt valg. Lenke til kommentar
novalis Skrevet 2. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2003 Det tok meg 5 dager å få min nye mac til å gjøre alt det jeg hadde brukt PC til. Det være seg alle film-formater, bildebehandling, office programmer, tegneprogrammer osv. Absolutt alle backup-CD'ene mine med slikt innhold kjørte uten problemer på mac. Jeg hadde aldri tatt i en mac før jeg switchet. Gikk over til mac fordi de uten tvil har de beste bærbare datamaskinene, og jeg ville ikke bruke 20.000,- på en maskin full av nykker og "småfeil", når jeg kunne få en perfekt maskin for 23.000,- Jeg byttet for å få en topp datamaskin. Eventuelle problemer valgte jeg å ta som de kom. Til min store forbauselse tok det altså bare 5 dager. Da skjønte jeg at absolutt alt som har blitt sagt om "vanskelighetene" ved å gå over til mac er ren skremselspropaganda. Problemer er til for å løses. Og Apple løser dem uhyre elegant 8) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2003 Da skjønte jeg at absolutt alt som har blitt sagt om "vanskelighetene" ved å gå over til mac er ren skremselspropaganda. Fint du er fornøyd med din nye MAC, men min erfaring var det komplett motsatte. Dobbelt så mye krasjer, masse dumme løsninger, dokumenter og filer som ikke kunne åpnes i noen programmer til Mac... jeg klarte aldri å føle meg hjemme med en Mac, og samtlige jeg jobbet med var av samme oppfatning. Enden på visa ble at maskinparken ble fornyet med kun PC'er, og nå er det ingen der som har de problemene de hadde masse av når de hadde Mac-maskiner. Men det er min erfaring. Lenke til kommentar
novalis Skrevet 2. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2003 ....og når bedriften JEG jobber for gikk fra mac til PC, så måtte vi ansette en IT ansvarlig på heltid. Før hadde det holdt med et årlig besøk. Gevinsten ved billigere maskiner viste seg å ha sin pris... Til "normalt bruk" ser jeg ikke at noen av de dystre spådommene om vanskeligheter ved bytte fra PC til mac har slått til. Tror få vil støte på noen. Det interessante her er dette spørsmålet: Hvilke oppgaver får man ikke gjort på en mac, og hvilke typer filer er vanskelige/ umulige å konvertere? Det er dette som bekymrer alle som ser hvor bra f.eks. powerbook'en er, men som bare har PC-erfaring. MINE erfaringer er at ABSOLUTT INGEN av mine 3-400 backup-CD'er (Dokumenter, filmer, bilder, etc) har gått tapt/ ikke latt seg konvertere/ spille av etter byttet. Jeg mistet ingenting. Og jeg har funnet programmer som mer enn erstatter alle programmer jeg brukte på PC. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2003 ....og når bedriften JEG jobber for gikk fra mac til PC, så måtte vi ansette en IT ansvarlig på heltid. Før hadde det holdt med et årlig besøk. Gevinsten ved billigere maskiner viste seg å ha sin pris...(...) MINE erfaringer er at ABSOLUTT INGEN av mine 3-400 backup-CD'er (Dokumenter, filmer, bilder, etc) har gått tapt/ ikke latt seg konvertere/ spille av etter byttet. Jeg mistet ingenting. Og jeg har funnet programmer som mer enn erstatter alle programmer jeg brukte på PC. Sier ikke at Mac er dårlig. Jeg har kanskje bare vært uheldig. Men men... når en som har Mac nå skal hente noen dokumenter som vi har skrevet på en av PC'ene så får han ikke gjort det. Vi kan imidlertid åpne dokumenter han har skrevet på Mac'en på våre PC'er. Men for all del... Mac er sikkert bra det hvis man får det til å funke. Jeg var uheldig, og har hatt dårlige erfaringer med det. Han spurte om brukeres erfaringer, og jeg bare refererte mine problemer. Jeg synes også jeg hadde mindre kontroll over Mac-maskinene selv etter halvannet år, men det er sikkert bare en smakssak og kommer ann på hva man har vært vant til før. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 jeg er jo kanskje et fint eksempel. I familien har vi en stasjonær mac og 2 stasjonære PC og en laptop. Stod nettopp ovenfor valget mellom bærbar PC eller MAC. Jeg måtte velge PC, ut ifra grunnene - mobilen støttes ikke av MAC - for dyr pris - Ipoden min måtte ha blitt formatert om den skulle blitt støttet - behov for Frontpage,Notes og diverse andre programmer som etter det jeg fikk vite ikke ble støttet Mac er kjempe fin den. Den stasjonær var utsatt for meg, mens jeg er var ca 12-14. Altså veldig fin tid for å lete etter nye ting, den gikk ned for telling 1 gang. Mot den stasjonære på rommet mitt som røk ca 20 ganger kanskje, men ME er ikke det beste operativ heller? Den bærbare kjører XP home, har ikke gått gal enda. Frøs en gang, men da ba jeg om for mye på en gang. da var det bare å trykke CTRL-ALT-DEl og avslutte den oppgaven som ødela. Enste problem hittils er garfikk kortet og at den er levert med 64mb for lite minne, men det siste tviler jeg på at er PCens feil. Hvilken du burde velge vil jo først og fremst avhenge av lommeboken din. Du burde også sjekke om de programmene du har støttes av MAC, hvis de gjør det så skal det antakligvis gå helt fint å kjøre dem, men dersom de ikke støttes så går alt i vasken. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Tror det hele bunner ut veldig mye i smak og behag, foretrekker selv Macsmaken best, og synes OSX fortjener full score i Michelinguiden. PC-PC gir deg (stort sett) mer rå prosessorkraft per krone en Mac i dag. Apple lager (stort sett) bedre hardware. At Mac er dyrere i innkjøp stemmer som regel også, men synes det er verdt å merke seg at den fysiske kvaliteten på maskinene går utenpå det meste i PC-PC verden. Mac synker dessuten ikke så fort i pris som PC-PC og det er ofte lettere å få igjen noen kroner hvis man ønsker å selge en brukt maskin... (Når vi snakker om luksus bærbare PC-PC blir dessuten prisforskjellen mer eller mindre visket ut også). Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 ....og når bedriften JEG jobber for gikk fra mac til PC, så måtte vi ansette en IT ansvarlig på heltid. Før hadde det holdt med et årlig besøk. Gevinsten ved billigere maskiner viste seg å ha sin pris...(...) MINE erfaringer er at ABSOLUTT INGEN av mine 3-400 backup-CD'er (Dokumenter, filmer, bilder, etc) har gått tapt/ ikke latt seg konvertere/ spille av etter byttet. Jeg mistet ingenting. Og jeg har funnet programmer som mer enn erstatter alle programmer jeg brukte på PC. Sier ikke at Mac er dårlig. Jeg har kanskje bare vært uheldig. Men men... når en som har Mac nå skal hente noen dokumenter som vi har skrevet på en av PC'ene så får han ikke gjort det. Vi kan imidlertid åpne dokumenter han har skrevet på Mac'en på våre PC'er. Men for all del... Mac er sikkert bra det hvis man får det til å funke. Jeg var uheldig, og har hatt dårlige erfaringer med det. Han spurte om brukeres erfaringer, og jeg bare refererte mine problemer. Jeg synes også jeg hadde mindre kontroll over Mac-maskinene selv etter halvannet år, men det er sikkert bare en smakssak og kommer ann på hva man har vært vant til før. Hva slags dokumenter var dette da? Hvilket operativsystem kjörer du? Hva var det som ikke funka? Hvis man hoder igjen på PC pga frontpage så tror jeg nok det er Frontpage man bör vurdere å kaste i söpla! Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Frontpage?.......huff :x Skal man ha et webdesign program så vil jeg anbefale Dreamweaver på det sterkeste og det programmet får man både for win og mac. Frontpage..........HUFF !! Kanskje ikke veldig kostruktiv post, men HUFF Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 ja, men er 16år og har IKKE tid til å konfigurere dreamweaver hehe. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 tar ikke mer tid å konfigurere dreamweaver enn frontpage da, når du har gjort det så blirr alle oppdateringer av websiden faktiske mye enklere og du sparer tid Lenke til kommentar
macrules Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 ja, men er 16år og har IKKE tid til å konfigurere dreamweaver hehe. Hallo? :o Snakker om dustesvar. Du har ikke snøring på hvor lang tid det tar å "konfigurere" dreamweaver! Du var faktisk ikke interressert i mac i det hele tatt! Det ser vi ut fra måten du skriver på. Hold det til frontpage og pcén din du. Da blir ivertfall jeg fornøyd. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har faktisk prøvd dreamweaver. Satt med den og prøvde å konfigurere mot serveren til hosten min. Hvorvidt du kan si at jeg noen gang har vært intressert i MAc, tror jeg er ganske vansklig å bedømme ut ifra et svar. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har faktisk prøvd dreamweaver. Satt med den og prøvde å konfigurere mot serveren til hosten min. Hvorvidt du kan si at jeg noen gang har vært intressert i MAc, tror jeg er ganske vansklig å bedømme ut ifra et svar. Edit sites/New Site/Remote Info/ Skriv inn brukernavn, passord og www.dinweb.com Da skal konfigureringa di väre i orden Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 da greide du tydligvis mer enn supporten til hosten min. Takk, da får jeg endlig mer ut av Dreamweaver Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 et annet tips his du har problemer med å kontakte webhotellet ditt for å oppdatere sidene med DW.... prøv å huke av for passiv ftp Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 takk for hjelpen med det=) Hadde tenkt å bruke en av feriene som kommer til web design, så vi får se. Btw, noen som vet hvordan man setter opp nettverk mellom en XP prof og en XP home? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Hva slags dokumenter var dette da? Hvilket operativsystem kjörer du? Hva var det som ikke funka? Hvis man hoder igjen på PC pga frontpage så tror jeg nok det er Frontpage man bör vurdere å kaste i söpla! Typen dokumenter? En del helt vanlige word dokumenter blant annet. Prøvde å åpne standard word dokumenter vi fikk fra pc-eiere, men fikk masse firkanter og tok en evighet å fjerne alle de før vi kunne bruke dokumentene. Mac'ene kjørte OS 9, pc'ene windows 98 og oppover tror jeg. Det som ikke funka? Koble seg til nettet funka 50% av gangene, og halvparten av gangene vi ble koblet opp så krasja mac'en fullstendig. Når vi endelig fikk til surfingen, så gikk det mye tregere med ISDN linja enn min vanlige modemlinje som jeg hadde i begynnelsen jeg brukte de mac'ene. Skulle vi hente mail så hendte det vi fikk til det på en god dag. Å åpne litt store tunge dokumenter var rimelig risikabelt selv om maskinene skulle være mer enn bra nok til det. Vi hadde til og med to mac eksperter (en jobbet der) som prøvde å ordne problemet. Men det ble ikke mye bedre da. Orker ikke skrive alt vi hadde problemer med. Kanskje vi var uheldige med de mac'ene vi brukte, men jeg styrer unna mac heretter. Bruker foresten ikke Frontpage... liker ikke Frontpage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå