Gå til innhold

BK: Mitt første HDR


Dewil

Anbefalte innlegg

Bildet er hentet rett fra kamera. Teknikken med å få det til var vel kanskje mindre teknisk av seg. Har brukt multiple exposure, eksponerte himmelen først og holdt hånda foran øvre del av bilet etterpå. (jepp, du leste riktig ja. Hadde ikke noe annet for hånden :p )

 

Bildet i seg selv ble vel egentlig ganske flatt men har ikke brukt lange tidet på å få det til heller...

 

La slaktingen begynne ;)

 

Håper på noe konstruktiv kritikk også da...

 

post-26623-1208112819_thumb.jpg

 

exif:

Første eksponering:

f/22

4 sek

 

andre:

f/22

20 sek

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildet er hentet rett fra kamera. Teknikken med å få det til var vel kanskje mindre teknisk av seg. Har brukt multiple exposure, eksponerte himmelen først og holdt hånda foran øvre del av bilet etterpå. (jepp, du leste riktig ja. Hadde ikke noe annet for hånden :p )

 

Bildet i seg selv ble vel egentlig ganske flatt men har ikke brukt lange tidet på å få det til heller...

 

La slaktingen begynne ;)

 

Håper på noe konstruktiv kritikk også da...

 

post-26623-1208112819_thumb.jpg

 

exif:

Første eksponering:

f/22

4 sek

 

andre:

f/22

20 sek

 

artig. eg er først ute. ærlig mening coming up.

 

Hadde du ikkje sagt at det var et HDR bilde hadde eg ikkje reagerte. Altfor lite smell i fargene og forskjeller til at jeg vil kalle dette et HDR bilde.

 

Itilegg var valg av sted veldig håpløst, trærene slår mot meg, og noe rot helt inderst i bilde.

 

Finn heller et mer spennende sted, og på dager med bedre vær, dvs større kontraster.

Lenke til kommentar

Synes ikke motivet var brukbart i det hele tatt, dessverre. Kan vel egentlig ikke kall det for HDR heller, men stemmer at du har tatt bildet ved hjelp av flere eksponeringer. Definisjonen på HDR er vel undereksponert, normaleksponert og overeksponert merge sammen. Det har du jo ikke gjort her. Synes som sagt dette ikke ble noe særlig. Morsomt å leke seg med, men ikke noe å legge ut.

Lenke til kommentar

HDR står for high dynamic range. det er en beskrivelse av hvor mye informasjon det er i bildet ikke hvordan man gjør det..

 

men enig i at motivet er skikkelig kjedelig ja.. kanskje sette fyr på heile skauen så man ser litt lenger.. ;)

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Will do.

Fikk et sånn infall og måtte bare prøve. Ble det enkleste motivet siden det er rett ut fra verandaen.. ser ut som jeg bor midt i skauen ;)

 

var vel ikkje meningen å være kjip eller noe, men eg lærer i alle fall mest av slakt og begrunnelser på hvorfor det er dårlig. bruk google og søk frem HDR bilder.

 

Første gang jeg så HDR bilder ble jeg slått i bakken. Det var en eventyr stemmning over dem. Like hardt som jeg ble slått i baken når jeg oppdaget hill effekten.

 

Lykke til, og gi deg aldri!

Lenke til kommentar

Det finnes vel ingen objektiver som tåler mer enn f/11 før diffraksjon inntreffer på cropsensor. Det betyr at etter f/11 blir bildene stadig mer uskarpe igjen. Min nye 28mm er skarpest opp til f/8. Etter det setter diffraksjon inn. Ikke alvorlig ved f/11, men for meg blir det en nødblender når dybdeskarpheten blir for liten, eller det er for lyst.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det er forskjell på objektiver - jeg testet mitt Sigma 50mm f/2.8 macro som går til f/45 (hvis jeg husker rett). Der er både f/11 og f/16 brukbare; men etter det så ble det ille.

 

Jeg vet ikke om denne forskjellen har med konstruksjonen av blenderen - som antall lameller og formen på de ?

 

Tom

Lenke til kommentar

HDR er forkortelsen for High Dynamic Range. Bildene er en kombinasjon av flere eksponeringer så man får med seg fargene i både de mørke partiene og de lyse. mange hdr bilder kan se ganske syke ut.

Link til et hdr her: bilde

 

Sn0dig her på forumet har også noen fete HDR bilder: 932571

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
HDR er forkortelsen for High Dynamic Range. Bildene er en kombinasjon av flere eksponeringer så man får med seg fargene i både de mørke partiene og de lyse. mange hdr bilder kan se ganske syke ut.

 

Ikke helt presist det du sier her.

 

HDR-bilder kan like gjerne være svart/hvitt som fulle av farger.

 

Ofte når man tar et bilde der det er stor forskjell på de lyseste og mørkeste områdene, så må man velge mellom detaljer i enten de lyse eller de mørke da sensorene i dagens kameraer ikke er istand til å fange et tilstrekkelig dynamisk omfang til å få begge deler.

 

For å bøte på dette setter man gjerne sammen 3, 5, 7, 9 eller flere forskjellige eksponeringer (f.eks -4EV, 3EV, -2EV, -1EV, 0, 1Ev, 2Ev, 3EV, 4EV) slik at man totalt sett ser detaljer både i de lyse og mørke områdene.

 

Dermed har man et HDR-bilde. Dette må så igjennom en tonemappingprosess der histogrammet blir komprimert slik at bildet er mulig å vise på våre LDR skjermer eller skrives ut på papir (som har enda smalere dynamisk omfang).

 

Enkelt forklart er et HDR-bilde et bilde som viser et større dynamisk omfang enn hva som er mulig å fange med vanlige sensorer idag (begrepet er dermed dynamisk og hva som kvalifiserer til HDR vil dermed også endre seg med tiden)

 

Mer info og masse eksempler her

 

Mitt HDR-sett her

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...