Dewil Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Bildet er hentet rett fra kamera. Teknikken med å få det til var vel kanskje mindre teknisk av seg. Har brukt multiple exposure, eksponerte himmelen først og holdt hånda foran øvre del av bilet etterpå. (jepp, du leste riktig ja. Hadde ikke noe annet for hånden ) Bildet i seg selv ble vel egentlig ganske flatt men har ikke brukt lange tidet på å få det til heller... La slaktingen begynne Håper på noe konstruktiv kritikk også da... exif: Første eksponering: f/22 4 sek andre: f/22 20 sek Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Bildet er hentet rett fra kamera. Teknikken med å få det til var vel kanskje mindre teknisk av seg. Har brukt multiple exposure, eksponerte himmelen først og holdt hånda foran øvre del av bilet etterpå. (jepp, du leste riktig ja. Hadde ikke noe annet for hånden ) Bildet i seg selv ble vel egentlig ganske flatt men har ikke brukt lange tidet på å få det til heller... La slaktingen begynne Håper på noe konstruktiv kritikk også da... exif: Første eksponering: f/22 4 sek andre: f/22 20 sek artig. eg er først ute. ærlig mening coming up. Hadde du ikkje sagt at det var et HDR bilde hadde eg ikkje reagerte. Altfor lite smell i fargene og forskjeller til at jeg vil kalle dette et HDR bilde. Itilegg var valg av sted veldig håpløst, trærene slår mot meg, og noe rot helt inderst i bilde. Finn heller et mer spennende sted, og på dager med bedre vær, dvs større kontraster. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Will do. Fikk et sånn infall og måtte bare prøve. Ble det enkleste motivet siden det er rett ut fra verandaen.. ser ut som jeg bor midt i skauen Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Synes ikke motivet var brukbart i det hele tatt, dessverre. Kan vel egentlig ikke kall det for HDR heller, men stemmer at du har tatt bildet ved hjelp av flere eksponeringer. Definisjonen på HDR er vel undereksponert, normaleksponert og overeksponert merge sammen. Det har du jo ikke gjort her. Synes som sagt dette ikke ble noe særlig. Morsomt å leke seg med, men ikke noe å legge ut. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 (endret) HDR står for high dynamic range. det er en beskrivelse av hvor mye informasjon det er i bildet ikke hvordan man gjør det.. men enig i at motivet er skikkelig kjedelig ja.. kanskje sette fyr på heile skauen så man ser litt lenger.. Endret 13. april 2008 av Dewil Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Will do. Fikk et sånn infall og måtte bare prøve. Ble det enkleste motivet siden det er rett ut fra verandaen.. ser ut som jeg bor midt i skauen var vel ikkje meningen å være kjip eller noe, men eg lærer i alle fall mest av slakt og begrunnelser på hvorfor det er dårlig. bruk google og søk frem HDR bilder. Første gang jeg så HDR bilder ble jeg slått i bakken. Det var en eventyr stemmning over dem. Like hardt som jeg ble slått i baken når jeg oppdaget hill effekten. Lykke til, og gi deg aldri! Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Er med på den ja... man lærer ikke av at ting er perfekt.. Har fått noe av samme førsteinntrykket av hdr som du beskriver her. Er en skikkelig spennende måte å ta bilder på.. Takker for alle kommentarer Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Skjønner ikke helt hvorfor du har tatt bildene med blenderåpning f.22? Skal du ha smell i fargene og stor dynamikk er det vel en fordel med mer lys, ergo langt større blender. Har ikke peil på HDR selv, da jeg ikke har prøvd det enda -men tror nok mer lys er et must også til det. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Høy blender = stor dybdeskarphet. Kjekt når det gjelder landskap o.l. Dessuten var dette et forsøk som ble en smule mislykket.. skal prøve meg på nytt litt senere med samme motiv med en annen fremgangsmåte.. Lar denne ligge nå. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Høy blender = stor dybdeskarphet. Kjekt når det gjelder landskap o.l. Det er så, men ikke mer enn f/16 hvis du kan unngå det. Mindre blender enn det gir så mye diffraksjon at det går ut over bildekvaliteten. Tom Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Hey.. Takker for tips.. Har ikke fått satt meg så mye mer om dette med blender enn akkurat dybdeskarphet... Rimelig fersk i gamet når det gjelder speilrefleks for å si det sånn. Skaffet meg en nikon d80 24. januar. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Det finnes vel ingen objektiver som tåler mer enn f/11 før diffraksjon inntreffer på cropsensor. Det betyr at etter f/11 blir bildene stadig mer uskarpe igjen. Min nye 28mm er skarpest opp til f/8. Etter det setter diffraksjon inn. Ikke alvorlig ved f/11, men for meg blir det en nødblender når dybdeskarpheten blir for liten, eller det er for lyst. Endret 14. april 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det er forskjell på objektiver - jeg testet mitt Sigma 50mm f/2.8 macro som går til f/45 (hvis jeg husker rett). Der er både f/11 og f/16 brukbare; men etter det så ble det ille. Jeg vet ikke om denne forskjellen har med konstruksjonen av blenderen - som antall lameller og formen på de ? Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Det er mulig at macro er laget for å kunne gå et lite stykke lenger ned på blenderskalaen. Nå er jo f/11 "brukbart" på min 28 også, og f/16 på mine andre objektiver. Det er likevel klart synlig, så jeg unngår det. Endret 14. april 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) HDR er forkortelsen for High Dynamic Range. Bildene er en kombinasjon av flere eksponeringer så man får med seg fargene i både de mørke partiene og de lyse. mange hdr bilder kan se ganske syke ut. Link til et hdr her: bilde Sn0dig her på forumet har også noen fete HDR bilder: 932571 Endret 14. april 2008 av Dewil Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) HDR er forkortelsen for High Dynamic Range. Bildene er en kombinasjon av flere eksponeringer så man får med seg fargene i både de mørke partiene og de lyse. mange hdr bilder kan se ganske syke ut. Ikke helt presist det du sier her. HDR-bilder kan like gjerne være svart/hvitt som fulle av farger. Ofte når man tar et bilde der det er stor forskjell på de lyseste og mørkeste områdene, så må man velge mellom detaljer i enten de lyse eller de mørke da sensorene i dagens kameraer ikke er istand til å fange et tilstrekkelig dynamisk omfang til å få begge deler. For å bøte på dette setter man gjerne sammen 3, 5, 7, 9 eller flere forskjellige eksponeringer (f.eks -4EV, 3EV, -2EV, -1EV, 0, 1Ev, 2Ev, 3EV, 4EV) slik at man totalt sett ser detaljer både i de lyse og mørke områdene. Dermed har man et HDR-bilde. Dette må så igjennom en tonemappingprosess der histogrammet blir komprimert slik at bildet er mulig å vise på våre LDR skjermer eller skrives ut på papir (som har enda smalere dynamisk omfang). Enkelt forklart er et HDR-bilde et bilde som viser et større dynamisk omfang enn hva som er mulig å fange med vanlige sensorer idag (begrepet er dermed dynamisk og hva som kvalifiserer til HDR vil dermed også endre seg med tiden) Mer info og masse eksempler her Mitt HDR-sett her Endret 15. april 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Enkelt forklart er et HDR-bilde et bilde som viser et større dynamisk omfang Der er ordene jeg lette etter.. Mange som lurer på dette "fenomenet" med slike kule bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå