Clerion Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Hei! Nå har jeg for andre gang på 3 mnd fått bluescreen fra helvete! UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME!!! Hva KAN jeg gjøre? Kan jeg kjøre backup av disken før jeg formaterer? Kan det løses? Eventuelt HVORDAN? Det er en IMB Thinkpad, om det skulle ha noe å si... Det er også Xp Pro på den. Og gidd gjør et kort søk på google og post en ubrukelig tysk link, vil ha et beskrivende svar. Mvh. Clerion Endret 13. april 2008 av Clerion Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) HVIS HARDDISKEN ER OK, MEN WINDOWS ER KLIKK: Du kan bruke en live-linux cd som du putter inn i CD-ROM. Så kan du kopiere alle viktige data over til USB-pinne/ekstern harddisk/brenne ut/laste opp/overføre på LAN. Damn Small Linux er raskt å laste ned. 50MB. Men litt vanskelig å bruke. Spesielt hvis du ikke har vært borti linux før. Nedlastningsside for DSL. Ellers kan du bruke Xubuntu/Ubuntu. Noen andre forslag ang dette? DERSOM DISKEN IKKE ER OK: Sitter den i ordentlig? Kan være dårlig kontakt.... Kan også være at disken synger på siste værset. Spinrite fra www.grc.com er et veldig bra verktøy til å reparere skadde sektorer. Men koster ca 480kr... Angående live cd-er. Du laster ned en .iso fil og brenner den, ikke som en fil men som et "bilde" på CD-en. Et gratis verktøy for dette er imgburn. Endret 13. april 2008 av JAPCU Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 HVIS HARDDISKEN ER OK, MEN WINDOWS ER KLIKK:Du kan bruke en live-linux cd som du putter inn i CD-ROM. Så kan du kopiere alle viktige data over til USB-pinne/ekstern harddisk/brenne ut/laste opp/overføre på LAN. Damn Small Linux er raskt å laste ned. 50MB. Men litt vanskelig å bruke. Spesielt hvis du ikke har vært borti linux før. Ellers kan du bruke Xubuntu/Ubuntu. Noen andre forslag ang dette? DERSOM DISKEN IKKE ER OK: Sitter den i ordentlig? Kan være dårlig kontakt.... Kan også være at disken synger på siste værset. Spinrite fra www.grc.com er et veldig bra verktøy til å reparere skadde sektorer. Men koster ca 480kr... Det er en bærbar pc, så aner ikke om disken sitter. Men prøver live linux og formaterer driten om det funker. Har Mandrake også, men ikke som live. Men kjører på med Ubuntu og ser om det hjelper. Men, setter jeg i cd`n også kommer det valget "Sikkerhetskopierharddisk" (som jeg tviler på) eller hvordan går man frem? Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Det er enkelt å komme til disken på en laptop. Den sitter vanligvis nederst tilhøyre for tastaturet. Bare 2-4 skruer på undersiden. Tvilsom på at dette er problemet. Hvor har du "Sikkerhets kopier harddisk" alternativet fra? Ubuntu livecd? Eller uten? Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Ta ut disken, inn i eksternt kabinett (evt adapter), kobl til annen pc, kopier ut. Eller bruk livecd som nevnt over. Det forutsetter at filene er leselige. Hvis ikke må det nok et kjapt google-søk og noen tyske lenker til. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Sitter nå med maingreia for ubuntu før oppstart. Hvordan går jeg fram? Det står: This is the Ubuntu Live CD Press F1 for help and advanced options. For the default live system, press ENTER boot: _ Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Skal du bruke live cd så last ned insert herfra http://www.inside-security.de/insert_en.html. så er det bare å boote den og flytte alt du trenger over på usblagring. masse morsomme verktøy på insert også. edit: der du er nå, trykk ENTER Endret 13. april 2008 av Hugbees Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Buffer I/0 error on device dm-2, logical block 6296940 får jeg. Noen som vet hva det betyr og vil si? Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Når menyen kommer opp velg F6 og legg til "irqpoll" uten quotes til listen over argumenter. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=220703 Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Skal du bruke live cd så last ned insert herfra http://www.inside-security.de/insert_en.html. så er det bare å boote den og flytte alt du trenger over på usblagring. masse morsomme verktøy på insert også. edit: der du er nå, trykk ENTER Okei okei, nå er jeg inne i Inside Sec, hvordan flytter jeg data? Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Når menyen kommer opp velg F6 og legg til "irqpoll" uten quotes til listen over argumenter. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=220703 Det er nå prøvd og jeg får akkurat samme feilen. Bare MÅ ha de bildene som er på den, er så utrolig frustrerende. Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Prøv å boote ubuntu CD-en og trykke f6 som sist og fjern ordene quiet og splash. så enter. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Prøv å boote ubuntu CD-en og trykke f6 som sist og fjern ordene quiet og splash. så enter. Hvordan går jeg inn og fjerner noe sånnt? Skjønner meg ikke en skit på detta Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Når du kommer til menyen hvor de står intaller eller start ubuntu trykker du f6. Da kommer det en tekstlinje fram nederst den har en aktiv markør, flytt markøren bort til ordene og slett med bakovertast. Hvis ikke det hjelper må du prøve igjen og legge til ordene nolapic acpi=off irqpoll der quiet og splash sto hvis ingenting av dette fungerer må du prøve insert igjen. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Tror kanskje min versjon er for gammel. Skal laste ned den nye og prøve nå så får vi se. For når jeg trykker F6 kommer det opp en liste over parametere, der er det verken aktiv peker eller de ordene du nevner. Har versjon 5.04 på cd, laster ned 7.10 nå så får vi se. Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) For insert: har ikke så mye erfaring med fluxbox, men jeg vet såpass at du må montere diskene dette gjør du ved å høyreklikke på desktop og lete fram xterm eller term eller lignende Når du er i en terminal skriver du inn "mkdir /mnt/disk1" og "mkdir /mnt/disk2" Dette lager to mapper i /mnt som heter disk1 og disk2. Nå må du montere disken/partisjonen du vil hente filer fra i disk 1 For å montere den første partisjonen på den første disken som regel c: Skriver du i terminalen "mount ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/disk1" enter sda2 blir da den andre partisjonen på den første disken, og sdb1 den første parisjonen på den andre disken. Gjenta for å montere disken du vil ta backup til f.eks "mount ntfs-3g /dev/sda2 /mnt/disk2" mulig du må bytte ut "sda" med hda osv. Når alle diskene du skal bruke er montert kan du åpne fil behandleren den finner du sikkert ved å høyreklikke på desktop og lete i menyen der. edit: leif Endret 13. april 2008 av hello(win) Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Okei, nå ble det veldig avansert for en med min erfaring her.. Hmmm, desktop? aka, skrivebord? Jeg kommer jo ikke inn i noe som helst, er det som er problemet, når jeg prøver å starte ender det med en laaaang liste med errors. Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hva skjer når listen er ferdig da? Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Hva skjer når listen er ferdig da? Ingen verdens ting, bare legger til et siffer på error`n på nytt og ¨på nytt Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hvorfor gjøre det vanskelig? Skaff deg Acronis True Image Home (acronis.com), brenn en bootbar plate, start maskinen på nytt med platen i og begynn å ta backup ved hjelp av det grafiske grensesnittet. Som en bonus kan du med samme programvare også lage et image av maskinen etter du har formatert og lagt inn drivere o.l, slik at neste gang den går i dass kan du gjenoprette den slik den var fra imaget du har laget. Tar bare et par museklikk og noen minutter så er du back on track; i motsetning til et par timers arbeid med full formatering og driverinstallering. Bare et lite tips.. Det vil spare deg for mye fremtidig arbeid. Brukergrensesnitt når du kjører fra CD-en. (Uavhengig av operativsystem.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå