Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista 64 - Skjerm mister signal

Anbefalte innlegg

Dette problemet er så merkelig. Umulig å finne feilkilde.

Alt fungerer med Vista 32 eller XP 32. Men når jeg installerer Vista 64, da kommer det et rart problem.

Når jeg installerer skjermdriverne, får jeg hvite, stygge streker i nedre del av bildet. Etter en stund mister skjermen signalet, men det virker som operativsystemet fortsetter å kjøre.

*Ingen beskjed i hendelsesloggen om at noe er galt.

*Det samme skjer om jeg bruker ondboard-kortet, eller to forskjellige skjermkort.

Onboard er ATI Radeon X1250. Dedikert er XFX GeForce 8500GT. Har også prøvd med et 8800GTS-kort.

*Kun i Windows Vista 64 etter at skjermdriver (ati så vel som nvidia) er installert

• Antec Fusion V2 430w
  • Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI
  • XFX GeForce 8500GT 500M 512MB DDR2
  • AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg brukte Vista 64bit,på mitt 8800gts kort ble skjermen min svart.Maskinen startet opp helt vanlig,hørte windows lyden under oppstart.Det viste seg att jeg måtte sette ned Hertzen på skjermen,har crt skjerm,Hvis du har lcd,tror jeg ikke det er problemet.

Lenke til kommentar
Jeg har LCD (med vga), men har også samme problem på s-video.

Hjelper sikkert ikke,men har du muligheten til å kjøre DVI.

Edit:Så du har bare vga på skjermen?

Endret av TAS
Lenke til kommentar

Nei, har ikke det. Men det er så rart at problemet bare er gjeldende i Vista 64, og kun når skjermdriverne er installert. Både for ati og nvidia...

Nå tester jeg onboardkortet (som forøvrig suger) igjen, og fikk masse hvite streker på halve skjermen. Endret til lavere oppløsning, og tilbake til høy igjen, og nå er dem borte og maskinen virker for øyeblikket.

Kan det være CPU sammen med Vista 64 som skjærer seg? (den lager høyfrekvent lyd når idle)...

Lurer forresten på om jeg skal oppdatere Bios bare for å ha sjekket det.

Lenke til kommentar

Biosoppgradering fullført, og ingen stygge streker.

Men så begynte jeg å tenke litt mer reflketert:

1: Hva forårsaker problemet?

-Svar: Windows Vista 64

2: Hva er forskjellen når jeg kjører Vista 32 kontra 64 på min maskin?

-Svar: Vista 32 leser bruker bare 3 GB av RAM-brikkene

Det integrerte skjermkortet bruker delt minne med hovedkortet, og en av biosfixene gikk nettopp på minneproblem. Jeg så også at Vista 64 ikke leste all ram, men det fordi skjermkortet kaprer en del av det.

Faktisk så tror jeg dette var problemet. Videre kommer jeg nå på at selv om jeg brukte det dedikerte skjermkortet i PCIE-porten, så hadde jeg ikke deaktivert det integrerte kortet, og feilkilden må da hele tiden ha vært minnedelingen og manglet støtte for 4 GB ram.

Siden Vista 32 bare leser 3 GB, var problemet fraværende da.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Merkelig nok så viser Vista fortsatt bare 3,5 GB ram. Ingen muligheter til å deaktivere onboard-grafikkort i Bios, men kunne velge PCIE som prioritert. Regner med at det onboard-kortet da ikke er aktivt. Men hvorfor i huleste ser Vista bare 3,5 GB? Er dette en fiks i SP1 kanskje? For nesten forsøke å installere SP1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...