Gjest Snuskallen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Ok, folkens. Nå er det slutt på snusinga. Jeg har aldri prøvd å slutte å snuse før...Til dere som har prøvd/klart det: Hvor vanskelig er det? Klarer en gjennomsnittsperson det på egen hånd?? Snuskallen. Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 nikotin er sykisk avhengihetsskapende, så om du finner no annet du kan erstatte det med (tyggegummi) så skal det gå fint det med litt vilje Lenke til kommentar
Gjest Snuskallen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 nikotin er sykisk avhengihetsskapende, så om du finner no annet du kan erstatte det med (tyggegummi) så skal det gå fint det med litt vilje Jeg har hørt og lest at det er både fysisk og psykisk. Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 stemmer det Kroppen blir både fysisk og psykisk avhengig. For å slutte å røyke må mennesket komme over begge disse avhengighetsformene. Når røyken dras inn, blir nikotinet dratt dypt ned i lungene der den raskt blir tatt opp i blodet og sendt videre til hjerte og hjerne. Nikotin påvirker store deler av kroppen; hjertet, blodårer, hormonsystem, forbrenning og hjerne. Nikotinet gjør til at en føler seg bra, og at en vil røyke mer. Men det virker nedslående ved at det forstyrrer strømmen av informasjon mellom nerveceller. Etter hvert som nervesystemet venner seg til nikotinet vil røykeren øke antall sigaretter pr. dag, noe som fører til økt nikotininnhold i blodet. Etter en stund vil røykeren utvikle økt toleranse for stoffet, noe som fører til at røyke- forbruket vil øke over tid. Til slutt vil røykeren ha nådd et visst "nikotin- nivå", og røyker for å opprettholde dette nivået. Når røykere prøver å slutte eller bare trappe ned, vil tilstedeværelsen av nikotin forsvinne. Dette merkes både fysisk og psykisk. Fysisk vil kroppen reagere på mangel av nikotin i kroppen. Psykisk ved at røykeren må innse at han/hun skal slutte med en uvane. Begge disse 2 faktorene må håndteres om man skal kunne klare å slutte. Man vil merke ulike symptomer etter at man har sluttet å røyke. De vanligste er: depresjon, frustrasjon, sinne, irritabilitet, sovevansker, konsentrasjonsproblemer, rastløshet, hodepine, tretthet og økende appetitt. Den økende appetitten er veldig vanlig blant folk som slutter å røyke. Og i den forbindelse er det vanlig at man legger på seg mellom 1-4 kg. på kort tid. Men etter hvert blir vekten normal igjen. Derfor er det viktig å spise faste måltider og samtidig holde seg så godt i form som man kan. Aktiviteter kan i tillegg hjelpe til med å få tankene vekk fra røyken, og dermed gjøre til at du klarer å slutte! Men siden man kan få så mange ulike symptomer, er det ikke uvanlig at en begynner å røyke igjen. En vil da gjerne røyke nok til at en ikke merker noen av symptomene. Når en person som har røykt regelmessig noen uker eller mer velger å slutte eller trappe ned, vil han/hun merke mangel på tilførsel av nikotin. Personen vil merke symptomene innen få timer etter siste draget, og det vil toppe seg 48-72 timer seinere. Symptomene kan vare fra noen få dager til flere uker! Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg merker ikke noe fysisk med røyking, kan fint gå et par dager uten røyk uten at det bryr meg noe, men på fest feks blir jeg sugen ganske ofte.. så er nok mest psykisk her. Men går jeg uten både snus og røyk er det helvete... Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 det er lett å slutte å snuse for et par uker av gangen, men jeg har nå slutta for godt, og grunnen til at jeg greide det var at en tanke begynte å dukke opp i hodet mitt hver gang jeg får lyst på en. nemlig hvor mye penger jeg sparer på å la være =) er ganske gjerrig... men tror trikset er å ha en eller flere grunner som du synes er viktige klare hver gang du får lyst. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Har lagt ved et bilde som viser innsiden av overleppa der det har blitt lagt inn snus flere ganger daglig. Hvis ikke det får deg til å slutte å snuse, så er det lite håp for deg (Advarsel: Ikke for de som tåler lite) Lenke til kommentar
Gjest gunnild Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 e da normalt å få kvalme/diare av snus? Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Mer om snus og dens virkninger her: Kunnskapssenteret Endret 14. april 2008 av Q-tip Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg hadde som nyttårsforsett å slutte i 2007. Startet igjen etter noen måneder, rett og slett fordi jeg ble sjuk (sår hals, feber, rennende nese) og trengte noe jeg kunne få nytelse av oppi all elendigheten. Tenkte at et par poser ikke ville få avhengigheten tilbake. Har planer om å gjøre det igjen og da skal jeg bruke samme metode. Det jeg gjorde var å trappe sakte ned. Fra å ha snusen oppi i en time om gangen, trappet jeg ned til 5 minutter og la den fra meg i topprommet i boksen. Etter en stund tar jeg den samme og legger oppi (pose) for så å ta den ut etter noen minutter. På skolen prøvde jeg å unngå å snuse, neo som var hardt siden 10 folk i klassen snuser, men jeg følte etterhvert at lysen ble kraftig redusert. Til slutt var den så kraftig redusert at det ikke fristet i det hele tatt, selv på filmkvelder med høy snusfaktor blandt kompisene. Regelen er: færre snus om dagen, kortere perioder med snus under leppa, nedtrappingsperioden burde vare minst en til to uker. Jeg starter fra i dag, faktisk, så får vi se hvordan det går Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hva er normalt? I dette tilfelle: Noe som ikke er uvanlig for handlingen. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sier bare en ting. Onico. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå