Gå til innhold

International Baccalaureate Opptak

EchoMaker

Anbefalte innlegg

Jaja, på tide med en tråd om IB, tror jeg.

Det er nemlig slik at nå har IB skolene sendt ut brev til de som kom inn. Så.. Få høre! Noen andre enn meg som har søkt på IB? Jeg kom forresten inn på IB på Ås Videregående Skole

Om det er noen som har spørsmål om søknadsprosessen, så er det bare å spørre. Jeg skal svare så godt jeg kan :)

Kan forøvrig lese mer om meg og IB her: http://cjwalle.wordpress.com

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, det valgte jeg på søknaden. Om jeg får det som jeg vil veit jeg ikke ennå (kommer ann på hvor mange andre som har valgt det samme), men jeg har i alle fall valgt følgende fag:

Standard Level:

Norwegian A1

English B

Mathematics

High Level:

Economics

Physics

Chemistry

Gleder meg :)

Det som evt kan skje er at de ikke tilbyr Economics på HL. Da erstatter jeg det med English.

Lenke til kommentar
Ah, anntok at dette opptaket var felles for hele landet. Jaja, lykke til! Håper du kommer inn :)

Takker! Ja man skulle tro det ja. Har fått høre at alle som søker inn kommer inn som regel. Det blir en klasse på max 30, mens det er bare rundt 20 elever i hele Trondheim som søker seg inn.

Lenke til kommentar
Jada, det valgte jeg på søknaden. Om jeg får det som jeg vil veit jeg ikke ennå (kommer ann på hvor mange andre som har valgt det samme), men jeg har i alle fall valgt følgende fag:

Standard Level:

Norwegian A1

English B

Mathematics

High Level:

Economics

Physics

Chemistry

Gleder meg :)

Det som evt kan skje er at de ikke tilbyr Economics på HL. Da erstatter jeg det med English.

Spennende! Ikke den letteste fagkombinasjonen du har valgt, men med din motivasjon tror jeg ikke det blir noe problem! Det eneste som overrasket meg var at du tar engelsk B, og ikke A2 eller A1. Etter å ha lest på bloggen din syns jeg engelsken din virker veldig god med mye bra vokabular. Tror ikke A2 hadde vært noe problem for deg.

Jeg går selv første året IB hvor jeg tar

SL: Norwegian A1 self-thaught, mathematics studies

HL: Economics, History, Biology og Engelsk A2.

Lenke til kommentar

Vel, intrykket jeg har fått er at med A1/A2 Engelsk er det mye mer fokus på litteratur og andre sånne ting som vi nordmenn har i norsken. Jeg har bodd en god del i utlandet hvor jeg har gått på engelsk skole, og får 6'er i engelsk VG1, men er så absolutt ikke interessert i analyse av litteratur og så videre... Ikke mitt fat.

Har fått høre at man lett kan bytte fagkombinasjon den første måneden da.. Så vi får se.

Hvorfor tar du Norwegian A1 som self-taught, forresten?

Lenke til kommentar

Jo, du har vel forsåvet rett i det med engelsken. Jeg tar A2, og det første semesteret jobbet vi med language and culture, som ikke er litterært, men etter det har vi jobbet med sålangt 3 litterære verk. Nå er vi på religion and language, så det er litt mix.

Men ja, det skal være fullt mulig å bytte fag, så du får se. Men jeg tror engelsk B fort kan bli altfor lett for deg. På min skole byttet folk fag så langt som til 5 måneder fra start.

Jeg tar IB i utlandet hvor det ikke er noen norsklærer, så vi har en self-thaugt klasse hvor vi er elever som tar norsk, spansk, indonesisk, thai, og diverse andre språk som self-thaught. Har da en tutor i Norge som veileder, gir oppgaver, og retter oppgavene via epost.

Lenke til kommentar
Jo, du har vel forsåvet rett i det med engelsken. Jeg tar A2, og det første semesteret jobbet vi med language and culture, som ikke er litterært, men etter det har vi jobbet med sålangt 3 litterære verk. Nå er vi på religion and language, så det er litt mix.

Men ja, det skal være fullt mulig å bytte fag, så du får se. Men jeg tror engelsk B fort kan bli altfor lett for deg. På min skole byttet folk fag så langt som til 5 måneder fra start.

Jeg tar IB i utlandet hvor det ikke er noen norsklærer, så vi har en self-thaugt klasse hvor vi er elever som tar norsk, spansk, indonesisk, thai, og diverse andre språk som self-thaught. Har da en tutor i Norge som veileder, gir oppgaver, og retter oppgavene via epost.

Ah, skjønner. Hvor i utlandet er det du tar IB?

Og det er litt av grunnen til at jeg valgte Engelsk B. Jeg har ikke tenkt til å fokusere så veldig mye på språk fremover utover det å kunne kommunisere (planen er å studere samfunnsøkonomi), så å bruke alt for mye ressurser på et fag jeg ikke er spesielt interessert i blir meningsløst. Vil heller ha mer tid til overs til å jobbe med samfunnsøkonomi (Og så blir det også lettere å få god karakter i Engelsk B)

Lenke til kommentar

I Singapore. Men jeg flytter hjem til Norge i sommer så jeg skal ta det siste året i Stavanger. Ikke veldig praktisk å flytte midt i programmet, men da jeg bor her med familien og de flytter tilbake nå i sommer så har jeg ikke så mye valg. Hadde vært mulig å bo hos såkalt "guardian", men skolen koster 80 000 kroner i året, så det hadde likevel blitt for dyrt.

Forstår deg godt angående engelsken. Og å få god karakter i B kommer ikke til å bli noe problem for deg. I fjor gikk jeg et pre-IB program hvor jeg var i noen IB klasser, deriblandt Engelsk B. Jeg var ny på engelsk skole og hadde ikke egentlig så mye engelsk erfaring, utover det en vanlig norsk skole-elev har, men fikk likevel en 6-er som karakter av skolen. Nå har jeg det samme i A2. Språk er forøvrig noe jeg interesserer meg mye for, og planlegger å ta en ligvistikk utdannelse.

Economics er forresten et krevende fag, men med din interesse for det går det nok veldig greit.

Hvor i utlandet er det du har bodd?

Lenke til kommentar

Forstår godt at Economics er krevende, men jeg skal nok klare det. Har også faren min som ressurs (Samfunnsøkonom og tidligere direktør i Kredittilsynet).

Jeg har bodd i Jordan, Latvia og Namibia i sammenheng med jobben til faren min, og gått deler av IB kurset som er for yngre elever.

Må være utrolig kult å gå på skole i Singapore da :) Om mulig så skal jeg ta det siste året i USA, da søstra mi kanskje flytter dit neste år.

Edit: Planlegger også å skrive min Extended Essay innenfor Economics. Her er det samfunnsøkonomi for alle penga :p

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar

Ja da blir det nok ikke noe stort problem! :) Selv valgte jeg economics kun fordi det ikke var andre alternativer som fristet eller jeg kunne ta (måtte tilrettelegges med tilbudet på skolen jeg skal gå siste året på), så min motivasjon eller interesse er ikke helt på topp, og derfor finner jeg også faget krevende.

Oi, høres spennende ut å ha bodd litt rundt i verden. Har ei norsk venninne her i Singapore som også har bodd i Jordan.

Er veldig kjekt å gå på skole her ja!:) Det internasjonale miljøet er veldig bra, og det er flinke og vennlige lærere. Har inntrykket av at noen lærere på skole i Norge som tilbyr IB ikke snakker like bra engelsk, og at det blir litt type petter solberg - engelsk. Men det varierer kanskje fra skole til skole. Høres spennende ut å gå siste året i USA da. Men du bør sjekke at skolen du da vurderer tilbyr de samme fagene som du nå skal ta. Det var noe av det jeg sleit med, jeg hadde veldig lyst til å velge theatre arts, men kunne ikke da skolen i Stavanger ikke tilbyr det.

Jeg har hørt fra lærere at det er lurt å skrive extended essay på noe du vurderer videre i utdannelse, så er nok lurt å skrive det i economics!:) Selv planlegger jeg å skrive det i engelsk, med fokus på det engelske språkets innflytelse på det norske språket. Skal bli spennende!:)

Har startet med Internal Assessments i forskjellige fag også nå. Har hatt første commentary i economics for et par uker siden, world literature essay i norsk, og har startet planleggingen av IA essay i historie. Travle tider, og jeg hører fra venner som går siste året at det bare bli verre!;P

Lenke til kommentar
Ja da blir det nok ikke noe stort problem! :) Selv valgte jeg economics kun fordi det ikke var andre alternativer som fristet eller jeg kunne ta (måtte tilrettelegges med tilbudet på skolen jeg skal gå siste året på), så min motivasjon eller interesse er ikke helt på topp, og derfor finner jeg også faget krevende.

Oi, høres spennende ut å ha bodd litt rundt i verden. Har ei norsk venninne her i Singapore som også har bodd i Jordan.

Er veldig kjekt å gå på skole her ja!:) Det internasjonale miljøet er veldig bra, og det er flinke og vennlige lærere. Har inntrykket av at noen lærere på skole i Norge som tilbyr IB ikke snakker like bra engelsk, og at det blir litt type petter solberg - engelsk. Men det varierer kanskje fra skole til skole. Høres spennende ut å gå siste året i USA da. Men du bør sjekke at skolen du da vurderer tilbyr de samme fagene som du nå skal ta. Det var noe av det jeg sleit med, jeg hadde veldig lyst til å velge theatre arts, men kunne ikke da skolen i Stavanger ikke tilbyr det.

Jeg har hørt fra lærere at det er lurt å skrive extended essay på noe du vurderer videre i utdannelse, så er nok lurt å skrive det i economics!:) Selv planlegger jeg å skrive det i engelsk, med fokus på det engelske språkets innflytelse på det norske språket. Skal bli spennende!:)

Har startet med Internal Assessments i forskjellige fag også nå. Har hatt første commentary i economics for et par uker siden, world literature essay i norsk, og har startet planleggingen av IA essay i historie. Travle tider, og jeg hører fra venner som går siste året at det bare bli verre!;P

Takk for tipset, jeg skal sjekke mer hvilke fag som tilbys i Ogden, Utah (hvor det tydeligvis er lov å ha med våpen på skolen.. ehh..).

Jeg har også fått det inntrykket, ja. IB Co-ordinatoren ved Ås VGS snakker ordentlig Engelsk (Vel, nå regner ikke jeg britisk som ordentlig engelsk da :p ), men de andre lærerne jeg snakka med, blant annet Economics læreren og mattelæreren, de imponerte ikke med språkkunnskapene sine, for å si det sånn ;)

Og ja da, har vært heldig som har fått bodd en del i utlandet. Vi flytta til Namibia når jeg var knapt to år gammel, så jeg lærte engelsk meget tidlig :) Har fått med meg en del andre kulturer og lignende også, utelukkende positivt. Men det har dessverre ført til at jeg ikke har no særlig til overs for Norge, så jeg ender nok opp med å flytte så snart som mulig.

Du får ha lykke til med IA! Det blir nok bare verre, ja. Jeg får nyte slappheten i norsk skole mens jeg kan :p

Lenke til kommentar
Det med HL og SL fag. Har hørt at alle skal ha SL det første året også HL det siste året. Er det slik det?

Nei, man velger minst 3 fag på HL og de resterende på SL, og dette gjelder begge årene. De fagene man velger som HL har man noen timer mer i uka enn SL. Noen lærere velger imidlertid gjerne å vente med HL topicene, slik at SL gjerne komme det første året og HL det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...