Gå til innhold

diskolys som batterivarsler?

Anbefalte innlegg

hei!

jeg installerte for kort tid siden (ca en uke) ubuntu 6.10, så jeg er ikke helt inne i det enda, men jeg tror noe er som det ikke skal være: det lille lyset som skallyse rødt når det er lite batteri og grønt når det er ok oppfører seg som et diskolys!! (ah, forresten laptop: hp inspiron 510m)

--tre ganger rødt lys, så en gang grønt, så tre ganger rødt osv...

dette begynte for noen dager siden da strømkabelen var halvveis kobla i da jeg starta maskina, og fikk opp en beskjed om at noe var galt med batteriet/batterimålinga. jeg husker ikke nøyaktig hva det sto, men iallfall kunne jeg "trykke en knapp for å fortsette" så det gjorde jeg og tenkte det var greit, for jeg satte selvfølgelig kabelen riktig i da jeg oppdaga det.

diskolyset er på alltid når dataen er på, uansett om den bruker batteri eller strøm. (batteriet funker forsåvidt helt normalt..)

jeg har prøvd å lade ut batteriet helt, lade det helt opp, eh, koble fra og til kabelen osv, men ikke noe får lyset til å slutte å blinke. og det er ganske irriterende!

så, noen forslag til åssen jeg kan fikse dette??? ..lurer på om det har noe med ubuntu eller dataen i seg selv å gjøre--

Endret av hjelp_jeanette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

7.10 er den siste stabile Ubuntu versjonen, og er et år nyere enn 6.10.

Ubuntu 8.04 er rett rundt hjørnet, fortsatt i betastadiet men fullt brukbar for de aller fleste.

Så jeg ville først og frems anbefalt deg å bytte til en nyere versjon, og se om problemene vedvarer.

Lenke til kommentar
hei!

jeg installerte for kort tid siden (ca en uke) ubuntu 6.10, så jeg er ikke helt inne i det enda, men jeg tror noe er som det ikke skal være: det lille lyset som skallyse rødt når det er lite batteri og grønt når det er ok oppfører seg som et diskolys!! (ah, forresten laptop: hp inspiron 510m)

--tre ganger rødt lys, så en gang grønt, så tre ganger rødt osv...

dette begynte for noen dager siden da strømkabelen var halvveis kobla i da jeg starta maskina, og fikk opp en beskjed om at noe var galt med batteriet/batterimålinga. jeg husker ikke nøyaktig hva det sto, men iallfall kunne jeg "trykke en knapp for å fortsette" så det gjorde jeg og tenkte det var greit, for jeg satte selvfølgelig kabelen riktig i da jeg oppdaga det.

diskolyset er på alltid når dataen er på, uansett om den bruker batteri eller strøm. (batteriet funker forsåvidt helt normalt..)

jeg har prøvd å lade ut batteriet helt, lade det helt opp, eh, koble fra og til kabelen osv, men ikke noe får lyset til å slutte å blinke. og det er ganske irriterende!

så, noen forslag til åssen jeg kan fikse dette??? ..lurer på om det har noe med ubuntu eller dataen i seg selv å gjøre--

Det høres ut som et maskinvareproblem. Jeg ville forsøkt å ringe Dell, være veldig klar og tydelig på den meldingen som kom under oppstart (før boot, kjenner til hva du mener. Hender jeg får sånne om jeg har nesten-tømt batteriet og bare skal legge over den ene lille fila på USB...). Det med "løs kabel" ville jeg ikke mast så veldig mye med...

"Blinking med lys" er ofte maskinens måte å fortelle deg at noe er skikkelig skikkelig galt...

Lenke til kommentar

oi, "skikkelig galt", jeg hadde håpt det bare skulle være en feil instilling eller noe.. t-t.t-

dessverre veit jeg ikke hva den meldinga jeg fikk opp var, syns ikke det virka veldig faretruende og tror faktisk jeg har fått sånn melding før, uten at noe har begynt å blinke..

...må jeg ringe dell altså..?? uff. dataen er jo sikkert for gammel nå, til å ha noen garanti uansett. (men det er ny-formatert og funker ellers bra)

det med den løse kabelen: altså ingenting er galt med kabelen, jeg mente at den satt litt løst i, sånn halvveis.

..finnes det batteri-instillinger man kan gå inn på før grub /linux starter opp?

north-wave: jeg valgte 6,10 fordi det sto den var 100% gjennomtesta, da burde jo ikke sånt noe skje...? om jeg hadde prøvd 7.noe (eller 8.beta) hadde jeg kanskje skjønt det...

Lenke til kommentar

Beklager, jeg la ikke merke til at systemet hadde fungert vanlig en stund. Antok derfor at det kanskje kunne skyldes manglende hw-støtte for deler av laptoppen din (noe som kunne vært bedre i nyere versjoner).

Siden fenomenet har oppstått etter en stund kan dette godt være hardwarefeil på batteri eller sensor. Dersom lyset oppfører seg likt når du ikke har lastet Linux (bare står i grub feks) så er det nesten helt sikkert det.

Se forøvrig siste posten i denne linken:

http://www.motherboardpoint.com/t39919-re-...d-blinking.html

Lenke til kommentar

Bare sånn til info ang. versjoner;

6.10 er fra oktober 2006, og dermed ganske gammel. 6.10 mister i tillegg support fra april (denne mnd.), og vil ikke lenger være mulig å holde oppdatert.

7.10 er siste stabile release, men 8.04 er rett rundt hjørnet (Kommer denne måneden). Dette er i tillegg en LTS (Long term support) release, som vil holdes oppdatert i 3 år (5 år for server-versjonen)

Lenke til kommentar
oi, "skikkelig galt", jeg hadde håpt det bare skulle være en feil instilling eller noe.. t-t.t-

dessverre veit jeg ikke hva den meldinga jeg fikk opp var, syns ikke det virka veldig faretruende og tror faktisk jeg har fått sånn melding før, uten at noe har begynt å blinke..

...må jeg ringe dell altså..?? uff. dataen er jo sikkert for gammel nå, til å ha noen garanti uansett. (men det er ny-formatert og funker ellers bra)

det med den løse kabelen: altså ingenting er galt med kabelen, jeg mente at den satt litt løst i, sånn halvveis.

..finnes det batteri-instillinger man kan gå inn på før grub /linux starter opp?

north-wave: jeg valgte 6,10 fordi det sto den var 100% gjennomtesta, da burde jo ikke sånt noe skje...? om jeg hadde prøvd 7.noe (eller 8.beta) hadde jeg kanskje skjønt det...

Ja, du kan ofte trykke F10 eller noe sånt når det står "DELL" over hele skjermen for å komme inn i Bios. Men som sagt, det der høres ikke ut som en programvarefeil. Om du ringer dell og sier hva slags maskin du har, så kanskje de kan (ut i fra en litt vag beskrivelse av det som stod på skjermen) finne ut hva slags feil det var?

Ser det ut som om lysene blinker i et mønster, eller er det "tilfeldig blinking"?

Som sagt høyere opp - dersom blinkingen begynner FØR du laster Linux (dvs. før du har valgt ubuntu i oppstarts-menyen), så er det ikke softwarefeil.

Lenke til kommentar

ah, forresten blinker lyset tilogmed når dataen ikke er på, om kabelen står i!

..så da er det vel en hardware-feil da!

og ja, lyset blinker i rytme; tre ganger fort rødt, så lang grønn, så rødt osv.

(kanskje noen inni dataen prøver å sende s.o.s. til meg??? øøhm)

skal sjekke dette ut med dell da, men siden dataen er så gammel gidder de vel ikke gjøre noe, jeg mener garantien er sikkert gått ut.

..og jeg føler meg litt dum ved valg av ubuntu-versjon nå, jeg trodde 7'ern fremdeles var ganske ny, det er jo kjipt at 6.10 ikke blir støtta lengre. men jeg kan kanskje oppgradere??

..vel det er jo en helt annen diskusjon egentlig.. kremt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...