Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 hva slags temp har du under load med prime95 (helst versjon 25.6)? Kjør Prime956 med small FFT i noen minutter. HK låg på 41 heile tida. Gjekk opp til 42 i slutten. CPUen hoppa mellom 42-45 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Mens du kjører Prime? Overklokket med standard kjøling? Det høres ikke riktig ut - men nå er det lenge siden jeg har kjørt AMD X2 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Mens du kjører Prime? Overklokket med standard kjøling? Det høres ikke riktig ut - men nå er det lenge siden jeg har kjørt AMD X2 Kva meiner du med "ikkje riktig"? For høgt eller for lavt? No har den forresten roa seg ned til 32C Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 For lav cpu temp overklokket med prime95, men som sagt - AMD X2 er ikke min sterke side, har en Phenom 9850 som IKKE går på rundt 45 grader under load, ellers er det Intel her i huset ;-) Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 For lav cpu temp overklokket med prime95, men som sagt - AMD X2 er ikke min sterke side, har en Phenom 9850 som IKKE går på rundt 45 grader under load, ellers er det Intel her i huset ;-) Er tempen på din CPU høgare eller lavare enn min? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Phenom´en ligger på 40-42 idle og rundt 65 med prime95, den er ikke overklokket. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Phenom´en ligger på 40-42 idle og rundt 65 med prime95, den er ikke overklokket. øhh... veit det høyrest dumt ut, men likevel... Kva er idle? har skjønt at det har noke med temperaturmåling å gjere, men kva vil det seie? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Idle betyr ledig/uvirksom, altså pcen bare står i Windows Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Idle betyr ledig/uvirksom, altså pcen bare står i Windows Ok, var det eg trudde. Lura fresten på noke anna og... (No kjem eg til å spore denne tråden heilt av:P) Har du overklokka CPU før? Eg finn ikkje noken plass å justere opp Vcore. Det trengs for å kunne klokke den litt til. Skal det gjerast i BIOS eller i eit program i windows? Har leita overalt i BIOS, men finn ikkje noken plass å sette det opp... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg overklokket min første cpu på midten av 80 tallet - så ja, har prøvd det såvidt Kjenner ikke hovedkortet ditt, men vcore økes som regel på samme sted som du skrur opp fsb/frekvens for å klokke cpu i biosen din. Men siden du har et AMD690 kort, så vil jeg anta det har veldig begrensede overklokkingsmuligheter, ikke sikkert du får skrudd opp vcore i det hele tatt. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg overklokket min første cpu på midten av 80 tallet - så ja, har prøvd det såvidt Kjenner ikke hovedkortet ditt, men vcore økes som regel på samme sted som du skrur opp fsb/frekvens for å klokke cpu i biosen din. Men siden du har et AMD690 kort, så vil jeg anta det har veldig begrensede overklokkingsmuligheter, ikke sikkert du får skrudd opp vcore i det hele tatt. Hehe, korleis skal eg vite kor gammal du er? :!: Er berre 15 sjøl:p Der står noke om Vcore og DIMM og noke styr (huska ikkje heilt skikkelig...), men der er berre fire alternativ: 0,5V, 1,0V eller 1,5V. Den siste er "normal". Veit ikkje heilt kva som er meint med det i den sammenhengen. Den står på 1,0V frå før. Har det noke med det å gjere? Det var det einaste eg egentli trudde kunne ha noke med det å gjer, men har ikkje turt å justere på det enda... I HWMonitor står det CPU = 1,34V Så det passar jo ikkje saman med noke av det som står i BIOS... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hehe, korleis skal eg vite kor gammal du er? :!: Er berre 15 sjøl:p Der står noke om Vcore og DIMM og noke styr (huska ikkje heilt skikkelig...), men der er berre fire alternativ: 0,5V, 1,0V eller 1,5V. Den siste er "normal". Veit ikkje heilt kva som er meint med det i den sammenhengen. Den står på 1,0V frå før. Har det noke med det å gjere? Det var det einaste eg egentli trudde kunne ha noke med det å gjer, men har ikkje turt å justere på det enda... I HWMonitor står det CPU = 1,34V Så det passar jo ikkje saman med noke av det som står i BIOS... He he, var bare en annen måte å si at jeg har prøvd litt overklokking Står det ikke + 0,05, +0,10 og 0,15? Det ville gitt mening da det ville være å legge til f.eks 0.10v til standard vcore. Å legge til 1,0 volt er altfor mye Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hehe, korleis skal eg vite kor gammal du er? :!: Er berre 15 sjøl:p Der står noke om Vcore og DIMM og noke styr (huska ikkje heilt skikkelig...), men der er berre fire alternativ: 0,5V, 1,0V eller 1,5V. Den siste er "normal". Veit ikkje heilt kva som er meint med det i den sammenhengen. Den står på 1,0V frå før. Har det noke med det å gjere? Det var det einaste eg egentli trudde kunne ha noke med det å gjer, men har ikkje turt å justere på det enda... I HWMonitor står det CPU = 1,34V Så det passar jo ikkje saman med noke av det som står i BIOS... He he, var bare en annen måte å si at jeg har prøvd litt overklokking Står det ikke + 0,05, +0,10 og 0,15? Det ville gitt mening da det ville være å legge til f.eks 0.10v til standard vcore. Å legge til 1,0 volt er altfor mye Ok Ja, det er veldig godt mulig at det står 0,05, 0,10 og 0,15 der Men vil det seie at eg kan sette legge til f. eks. 0,15 volt om det trengs? Og kan eg gjere det meir enn ein gong? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Du kan bytte verdi så mange ganger du vil i biosen, men følg med temperatur. Uansett er ett AMD690 kort ikke noe ideelt kort å overklokke med, ett 790FX, f.eks Gigabyte GA-MA790FX-DS5 ville være helt perfekt - men det koster jo en del mer.... Er kortet ditt ett ECS kort forresten? Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Du kan bytte verdi så mange ganger du vil i biosen, men følg med temperatur. Uansett er ett AMD690 kort ikke noe ideelt kort å overklokke med, ett 790FX, f.eks Gigabyte GA-MA790FX-DS5 ville være helt perfekt - men det koster jo en del mer.... Er kortet ditt ett ECS kort forresten? Ja, ECS ELITEGROUP Men no står den jo på 0,10V (iBIOS seff) og dersom eg regulerar den til 0,15, vil det då bli 0,15V meir, eller berre 0,05? (sidan den står på 0,10V frå før) kjem nok ikkje til å bytte kort med det første... Ekje så veldi lenge sida eg kjøpte den, og har ikkje utømmelig med pengar Men etter det du slreiv for ei stund sidan, er tempen min mindre enn den "burde". (det er vel selvfølgelig berre bra) I så fall burde eg vel kunne regulere Vcore litt? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hvis du velger 0,15 vil den gi 0,15v mer enn standard vcore, 0.10v vil gi 0.10v mer enn standard, osv. Hvis standard vcore er 1.30 vil + 0.15 gi 1.45v og + 0.10 vil gi 1.40v for eksempel. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hvis du velger 0,15 vil den gi 0,15v mer enn standard vcore, 0.10v vil gi 0.10v mer enn standard, osv. Hvis standard vcore er 1.30 vil + 0.15 gi 1.45v og + 0.10 vil gi 1.40v for eksempel. Det var litt rart, for (som sagt) ligg CPUen på 1,344V i følge CPU-Zog i BIOS er det "merka av", viss eg kan kalle det det, på 0,10V. Dvs. at standard Vcore er 1,244. Er ikkje det ein litt rar standard? Men det kan eg vel finne ut av dersom eg går inn i BIOS igjen og sett den på vanlig, startar windows igjen og ser etter då. Forresten ein annan ting som ikkje har med det å gjere i det heile tatt, men som eg berre kom på no. Når ein trykker på Ctrl + Alt + Delete, skal jo vanlegvis "oppgavebehandling" komme opp. Men med meg står det berre at det er blitt deaktivert av datamaskinadministratoren. Men det er berre eg som bruker maskina, og eg har ikkje gjort noke. Finn ikkje ut korleis eg kan aktivere det igjen... Kanskje du kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hva slags vcore som blir vist i CPU-Z kan variere litt, tror 1.35 er standard på 6000+, se hva bios viser. har ctrl+alt+del virket tidligere? har det bare plutselig sluttet å virke? Hva slags antivirus har du? Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hva slags vcore som blir vist i CPU-Z kan variere litt, tror 1.35 er standard på 6000+, se hva bios viser. har ctrl+alt+del virket tidligere? har det bare plutselig sluttet å virke? Hva slags antivirus har du? Dersom 1,35 er standard er det godt mulig at det står 1,344 og at det berre ei ein liten "feil", eller kva eg skal kalle det. Ja, Ctrl + Alt + Delete virka før. Det går ikkje an å starte oppgavebehandling på andre måtar heller. Har "Avast! antivirus", men berre den 2-måners versjonen. snart gått ut på dato Skal prøve et søk og sjå om eg finn ut av noke... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Ikke ta dette ille opp, men jeg har kikket litt på hovedkortet ditt (ikke akkurat ditt da men...), det er ikke egnet for noe særlig overklokking - særlig ikke av noe såpass strømsultent som en 6000+, kortet ditt har bare en trefaset strømstyringssystem (vrm) uten kjøling av mosfets, det gjør at hovedkortet sliter med å levere nok, jevn strøm til prosessoren under høy belastning. Hvis du tar på en mosfet under belastning vil du brenne deg tipper jeg. Har prøvd å markere mosfet´ene med rød pil på bilde ;-) ECS bruker også som regel kondensatorer av dårlig kvalitet. Endret 20. april 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå