p0ker Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Er på jakt etter et par ide-kontroller, og siden jeg har skiftet totalt over til linux tenkte jeg like godt at jeg kan kjøpe meg ide-kontroller som er best støttet i linux. Problemet nå er at jeg ikke har sjangs til å bestemme meg. Jeg kjører Debian og gidder absoult ikke skifte til redhat fordi promis har ferdig pakket drivere til redhat. Dette er de valgene jeg har; HighPoint Rocket 133 HighPoint Rocket 133SB eventuelt uten bios.. Promise Ultra100TX2 eventuelt 133 versjonen.. Etter som jeg har sett skal deg egentlig ganske greit å lage drivere til Highpoint chipset rocketS eller og highpoint rocketSB , jeg sliter bare med å finne hvordan jeg skal kompiere inn sb_mod inn i kernel (som module) finne ikke ut hva dette skal være for. Promis sine kort har fine patch til 2.4.18 og 2.4.19, latterlig at det ikke har til 2.4.20. titte i kernel2.4.20, da har jeg module som støtter promiskort PDC-202XX (Ultra33, Ultra66, Ultra100, ikke ultra133) men hvordan skal jeg vite om de promis kortene jeg har valget mellom bruker noen av disse driverene? det står verken noe under komplett. (slik det gjør på HighPoint sine) eller på selve promis siden selv. Så nå lurer jeg om noen har erfaring med noen av disse kortene under debian med 2.4.20 kernel. eventuelt hva folk kan abefale. takk på forhånd.. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg tipper debian-kernelen er rimelig vanilla - da burde det gå fint å kompilere inn highpoints kvasi-opensource-driver. Last ned fra http://www.highpoint-tech.com/370drivers_down.htm pakk ut og les readme-filene, så får du et bilde av hva som skjer. Jeg har kt7 med innebygd hpt370. Mandrake klarte å få tilgang til disker på den kontrolleren som ikke sto i raid, men det fungerte ikke glatt. Jeg tror Linux generelt har modul-støtte for highpoint-raidkontrollere, men bare som single disker uten raid. Mandrake-kernelen var forandra akkurat på det stedet der highpoint-driveren krever modifikasjon. FreeBSD kjører fint på hpt370-kontrolleren uten problemer uten driver fra highpoint. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Quad.no selger Promise Ultra100TX2 ATA/100-kontrollkort. Ville nok godt for et av de. muligens ATA133-versjonen hvis du trenger støtte for disker opp til 137GB. Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Har du i det hele tatt giddet å sjekke i kjernen? Promise kortene er fint støttet i 2.4.20, bare kompiler inn støtte for den. (Ligger under ATA Controllers) Ja, jeg har gjort dette selv, med Utrla100TX2 og TX3 Forøvrig LasseAndreK, ATA133 er 48bit lba, altså disker STØRRE enn 137 GB. -- Dozer Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Funker denne med TX2000 også?Har noen maskiner 2.4.18 kjerne og dette kortet som jeg sleit en dag med for å installere pga binary only drivere fra Promise, men ikke for Debian. Problemet er at jeg har ikke tid til å "forske" på dette da serverene er i produksjon nå... PROMISE PDC202{46|62|65|67|68|69|70} support Dersom TX2000 bruker en av disse, så skal det ikke være noe problem. (dette er tall hentet fra 2.4.19 kjernen, men i følge changelog på 2.4.20 er det ikke støttet flere kort der, bare litt bugfix) etter litt kjapp googling, så virker det som om TX2000 bruker PDC20271 chipset'et... mao, ville ikke satset på at det fungerer med 2.4.19 i alle fall. Uansett, 2.4.x treet er vel freeze på, så kanskje det er på tide å ta skrittet til 2.5 ? Lenke til kommentar
p0ker Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Har du i det hele tatt giddet å sjekke i kjernen? Promise kortene er fint støttet i 2.4.20, bare kompiler inn støtte for den. (Ligger under ATA Controllers) Ja, jeg har gjort dette selv, med Utrla100TX2 og TX3 Forøvrig LasseAndreK, ATA133 er 48bit lba, altså disker STØRRE enn 137 GB. -- Dozer hmm, har sjekket frem og tilbake ja jeg har det. og sitere fra "hjelp" du får under make xconfig .. Ultra33 or PDC20246 Ultra66 or PDC20262 Ultra100 or PDC20265/PDC20267/PDC20268 Hvor ble det av Ultra133.. for hva PDC202XX står for , er jo umulig å finne ut av vis ingen vet da? har lett og lett, regner med det er chipsettet. for de forskjellige kortene... *Rette seg selv* Måtte lese pdc202xx.c for å fine ut at det faktisk støtter alt, men hvorfor har de ikke oppdatert det i den andre "hjelpen" da.. jaja Nå ser det ut som det blir en romise Ultra133TX2 U-ATA/133Kontroller PCI Retail takker for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå