Gå til innhold

NHH - er det verdt det?

castorxx

Anbefalte innlegg

Jeg har nå snart fullført ett år på økonomi og administrasjon bachelor på Høyskolen i Oslo, men vurderer å bytte over til NHH fra høsten av. Dette delvis fordi jeg ikke trives i Oslo på grunn av et ikke-eksisterende studentmiljø, og fordi NHH har et så bra rykte osv. Men så lurer jeg på om det virkelig er verdt å gå "et år om igjen" ved NHH? Den andre muligheten er jo å fortsette ut bacheloren her i Oslo, og ta masteren på NHH. Men frister jo endel å begynne på NHH, siden man hører så mye bra. På den andre side, "mister" jeg et år..

.. Så er det verdt å bytte over til NHH? Lever det opp til ryktet sitt, med tanke på faglig nivå, muligheter for jobb, sosialt miljø osv. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å i første omgang søke NHH så muligheten er der. Så burde du snakke med studieavdelingen der, og oversende fagdokumentasjon på det du har hatt førsteåret på HiO. Da skal de kunne svare på hva du kan få fritak i. Forhåpentligvis det meste siden det bare er snakk om førsteåret.

Lenke til kommentar
Jeg har nå snart fullført ett år på økonomi og administrasjon bachelor på Høyskolen i Oslo, men vurderer å bytte over til NHH fra høsten av. Dette delvis fordi jeg ikke trives i Oslo på grunn av et ikke-eksisterende studentmiljø, og fordi NHH har et så bra rykte osv. Men så lurer jeg på om det virkelig er verdt å gå "et år om igjen" ved NHH? Den andre muligheten er jo å fortsette ut bacheloren her i Oslo, og ta masteren på NHH. Men frister jo endel å begynne på NHH, siden man hører så mye bra. På den andre side, "mister" jeg et år..

.. Så er det verdt å bytte over til NHH? Lever det opp til ryktet sitt, med tanke på faglig nivå, muligheter for jobb, sosialt miljø osv. ?

Hvor du går før du tar masteren på NHH har sjelden noe å si, jeg har iallfall til gode å høre om at noen arbeidsgivere gjør slike prioriteringer.

Faglig nivå: Ja, du kan regne med det er høyere enn på HiO. Hva du gjør ut av det er opp til deg.

Muligheter for jobb: Uendret ift bachelor HiO+master NHH

Sosialt miljø: Definitivt, studentforeningen er en av de mest aktive i forhold til antall studenter.

Du kan sannsynligvis få fritak for noen av fagene du har tatt siste året, dermed er det ikke et helt år som går til spille. Dessuten trenger du ikke å leve med risikoen for at du ikke kvalifiserer deg til masteren etter fullført bachelor.

Lenke til kommentar

Har sjekket opp det med å få fritak.. Virker som om det er veldig få fag man får godkjent, siden omfanget av pensum er mye større ved NHH selv om fagene er like. Så får kanskje fritak i et par fag, men resten må tas om igjen. På den andre siden, har man jo bedre grunnlag til å oppnå de beste karakterene når man har gjort det før.. Vanskelig valg det her asså.. :hmm: Men studentmiljøet har også mye å si, og har jo hørt mye bra om Bergen som studentby. Noen som studerer i Bergen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg studert i Bergen, eller vært så mye der, men jeg har også hørt mye bra om Bergen som studentby (og mye dårlig om Oslo...). Men husk, det er ikke bare Bergen du drar til, men NHH, og de skal jo visstnok også ha et utrolig bra og aktivt studiemiljø. Kjenner selv en som er i ferd med å fullføre masteren sin der, og han er strålende fornøyd, og jeg vurderer NHH selv..:)

Siden du faktisk i det hele tatt gidder å vurdere det syns jeg du burde gå for det!! Du får et bedre studiemiljø, OG du får en mer anerkjent utdanning. Mye bedre det enn å kaste bort enda noen år på kjipt studiemiljø... ;)

Lenke til kommentar
Har sjekket opp det med å få fritak.. Virker som om det er veldig få fag man får godkjent, siden omfanget av pensum er mye større ved NHH selv om fagene er like.

Og det som gjør deg en bedre økonom!

Har sammenlignet litt mellom ulike skoler, og tendensen er at andre skoler har mindre pensum men mer poeng.

Samtidig er det litt begrenset hvor uttømmende faginnholdet er beskrevet på nettet, så det kan vel kanskje kun brukes som en pekepinne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja.. da er det bare å vente på opptaket i juli da. Hva tror dere opptaksgrensene vil ligge på i år? Jeg har et snitt på 59,0 iberegnet alderspoeng osv. (altså i ordinær kvote). Mener å huske at opptakgrensen ifjor lå på 58,7, så det er vel mest sannsynlig at jeg akkurat ikke kommer inn, noe som er jævli kjipt..

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...