Gå til innhold

2 stk. Creative X-FI i samme maskin - dukker ikke alltid opp etter hver boot

Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8745264

Jeg har 2 stk. Creative Soundblaster X-FI Fatal1ty installert i èn maskin. Funker fint, men ved annenhver eller hver tredje oppstart dukker ett av dem ikke opp i Windows XP. Når det skjer er det bare å boote igjen, så dukker begge opp. Har de nyeste driverne, og alt sitter som det skal. Noen som vet om en fiks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har 2 stk. Creative Soundblaster X-FI Fatal1ty installert i èn maskin. Funker fint, men ved annenhver eller hver tredje oppstart dukker ett av dem ikke opp i Windows XP. Når det skjer er det bare å boote igjen, så dukker begge opp. Har de nyeste driverne, og alt sitter som det skal. Noen som vet om en fiks?

Tja, kan være at windows rett og slett blir forvirret av at det finnes 2 lydkort av samme type, ergo kan være lurt å sjekke enhetsbehandling og se om det finnes noen konflikter der.

Tipper at det er crappy drivere som forårsaker dette, har du sjekket om begge lydkortene fungerer samtidlig?

Lenke til kommentar

Selv om du ikke har hatt problemer så kan det være andre som har - og det kan jeg love deg det er, og det er ikke om vedkommende skal få lov til å "fikse" driverene eller ei - det er holdningen Creative har til sine kunder - de forkrøpler drivere - med vilje - på eldre kort slik at vi som forbrukere nærmest blir tvunget til å kjøpe nye kort for å få de funksjonene vi trenger, noe driverene denne mannen har moddet tydelig viser.

Og sålenge folk ikke har visst om eller brydd seg så har de bare kunne drevet på - men nå blir det værre for dem fremover.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
har bare et logisk spørsmål her... hvorfor to?

og hvorfor creative? drivere fra det selskapet suger

Jeg har to slike i samme maskin fordi jeg har koblet det ene til min forsterker, og det andre bruker jeg kun til hodetelefoner. Onboard-kortet bruker jeg til pc-høyttalere. Hvorfor? Jeg bruker minimale høyttalere på skrivebordet uten noen form for mini-jack-inngang (fordi jeg har alt i stuen, og bruker stort sett forsterkeren), og jeg gidder ikke krype under skrivebordet hver gang jeg vil ha inn hodetelefonene. Dessuten blir det jo noe bedre lyd til hodetelefonene og forsterkeren med X-FI. :)

Hvorfor Creative? Fordi X-FI-serien er meget tilfredsstillende når det kommer til lydkvaliteten. Har aldri hatt problemer med driverne deres heller. Regner med at disse problemene skyldes at Windows ikke skjønner fletta av hvorfor jeg har to like kort inne samtidig.. Men da er det igjen rart at det funker annenhver gang.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

da kanskje det hjelper med to forskjellige lydkort. asus har laget et som heter Sonar DX eller noe som ligner. det har samme chip som Creative, eneste forskjell er at Asus er utvikler og faktisk lager drivere som funker, og lager patcher hvis det ikke fungerer tilfredsstillende.

selg det ene creativekortet og kjøp et asus. da skulle problemet være løst.

Lenke til kommentar

oki, da har jeg lært noe nyt idag også.

men lydkvaliteten er vel ikke sååå horribel på det lydkortet uansett..?

var bare et forslag for å løse problemet fra min side.

men hvis du kobler til forsterker via digital kabel da? støtter creative noe sånt? optisk eller coax. så kan du ha headphones og forsterker på samme lydkort... problem løst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Av en eller annen merkelig grunn har problemet plutselig forsvunnet. Alle 3 lydkort dukker nå opp hver gang jeg booter. Dette skjedde en gang denne uken uten at jeg har gjort noe spesielt.. Merkelig, men bra!

Lenke til kommentar

Det går da vitterlig ann å sette 2/2.0 i Creative sine drivere, som gjør at du får samme signalet på to utganger. Ergo kan du kjøre hodetelefoner+forsterker på Creative-kortet, og pc-høyttalerne på interne. Voilá, du har et lydkort til overs!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Har et valg for 2/2.1, og det kommer lyd ut kun på èn utgang. Dessuten skal jeg ikke ha samme signalet ut på to utganger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...