wil Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 hei, det har et lite problem her. som alle vet så kjører jeg red hat 8.0, i dag så sjikket jeg litt på nettet og på andre forum, om mounting av windows partisjon. jeg så også litt på dette forumet, og jeg fant veldig mye tøft, men når jeg skulle prøve å mounte windows partisjonen min så gikk det ikke, fikk også et tips om å gjøre det igjennom fstab, men når jeg går inn på fstab, så for jeg ikke til å skrive i den, greit nok, jeg så på egenskapene for fstab og fant ut at jeg ikke kunne skrive til fstab, og at jeg måtte være root. så det jeg lurer på er hvordan jeg for skriver rettigheter på en fil? jeg forstår det sånn at det er enklere å mounte en partisjon hvis man har Fat/Fat 32 partisjon enn om man har NTFS partisjon. jeg for heller ikke til å lage en ny mappe i mappen mnt. hvordan lager jeg ny mappe da? når jeg skriver MKDIR så kommer den med commandoen finnes ikke. Håper noen vil hjelpe meg. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 1. Skriv 'su' i et skall. Tast inn rot-passordet. Sim-salabim, du er root! 2. Les 'man chmod' 3. Du skriver vel mkdir og ikke MKDIR? Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 ja, jeg skrev det mkdir med små bokstaver. men jeg skal prøve litt senere. takk for hjelpen. jeg må jo få til noe snart håper jeg. jeg har funnet veldig mye om mounting av windows partisjon, men ingenting ser ut til å virke hos meg. det skal ikke ha noe å si hvilken windows manager man bruker nei? dvs. om det er noe forskjell på om man bruker GNOME eller KDE når man skal holde på med det. Personlig bruker jeg GNOME, prrøvde KDE også, men det var litt rart, så jeg gikk over til GNOME, da så det meste bra ut. Lenke til kommentar
p0ker Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det har ikke noe å si om du bruker gnome eller kde, disser to er bare to windowsmanager. når du mounter windows partisjoner så bruker det mount -t vfat /dev/hdXX /mnt/et_navn. Der /dev/hdXX står for hvilken partisjon du skal mounte første X'en står for (a,b,c,d.....) dvs /dev/hda er master på ide0 og /dev/hdd er slave på ide1.. siste X'en er hvilken partisjon det er på hardisken. 1 er første etc... logical partisjoner starter som regel på 5.... mkdir katalog skal funke, men sjekk at du har skriverettigheter på katelogen du prøver å lage en ny katalog. men alt av mounting og slik bør gjøres som 'root' .. bare bruk 'su' i et shell for å bli superuser som er det samme som root. rettigheter etc, se 'man chmod' og 'man chown' Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 jepp skal sjekke det jeg. håper det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå