Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installasjon av DVD

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Samsung SH-S203P. Begge kontakter på baksiden er SATA-kontakter. Satte DVD-brenneren opp som PRI SATA1. Strømforsyning er ok(skuffa åpner seg) Men maskinen oppdager ikke den nye enheten. Hva er feil? Må man installere SATA drivere til hovedkortet før en tar i bruk SATA-kontaktene eller? Hovedkort er: ASUS A7N8X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan det være at jumperen står feil? Jeg opplevde ihvertfall noen slikt da jeg innstallert en samsung IDE-spiller.

Jumper???

Det er ikke bruk av jumper på Sata.

Hvis du oppgir korrekt HK-betegnelse, er vel dette kortet så gammelt at det ikke har

innebygd Sata på HK. Da har du eventuelt et eget PCI-kort eller noe annet system for Sata?

I såfall må du installere driver for dette "kortet" og event. aktivere Sata i Bios.

Lenke til kommentar

er en liten sak som pleier å være bakpå spillere og hardisker som forbinder 2 og 2 pinner og kan flytter på. jeg har ikke dette på sata-hardiskene mine, men spillerne mine er IDE, og da kan ikke jumpere stå på samme sted for at begge de to skal funke.

Det kan jo hende du har jumperen på spilleren på samme sted som hardisken, og at det blir noe tull, men jeg tviler jeg er rett mann til uttale meg om dette, da jeg aldri har vært borti SATA-spillere.

EDIT: Nå skrev jo han over at det ikke er jumpere så never mind

Endret av mamobr
Lenke til kommentar

A7N8X er litt "gammalt" og trenger drivere til SATA, det har og en jumper på hovedkortet som har med en controller og gjøre ang. SATA mulig det var for og ha IDE og SATA disker i Raid - hadde et slikt hovedkort med en XP2600 på for tre maskiner siden...

Her er en Google på A7N8X

Du trenger en driver og har vel XP eller "bedre"....

Her er ei "samling" av drivere til A7N8X.

SATA disker og CD/DVD har ikke jumpere

Lenke til kommentar

Jumperen på HK er nå satt til SATA enable. Og nye drivere til kontrollere er installert. Det som nå skjer er at stasjonen vises som F. Men hvis jeg legger i ei plate så går det ei stund så kommer det beskjed på skjermen: legg skive i stasjon F!! Drivere i enhetsbehandling ser ut til å være ok. Heller ingen konflikter. Hva nå?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du har kjøpt sata optisk drev til det hovedkortet.

Det har vært kjent lenge at det er få sata kontrollere som takler optisk sata.

Har du Silicon 3112 porter kan du sette det opp som på Abit Nf7

etter plextors compabilitets testing

se:

http://www.plextor.com/English/support/media_712SA.htm

Er det nForce sata porter må du bruke std. microsoft ide driver.

Da er det muligens en liten sjanse for å få det til.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...