Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Setning i tiltalebeslutning

vesla

Anbefalte innlegg

Hei,

Mandag 06.04.08 var rettslæreklassen vår på besøk i åpen rettsak. På forhånd fikk vi en tiltalebeslutning, og det var en setning der jeg ikke heeelt klarte å skjønne.

"Påstand om erstatning/oppreisning til fornærmede forbeholdes nedlagt".

Tingen er at saken dreier seg om en legemsbeskadigelse, relativt fæl en også, og der kommer det fram at aktor vil at fornærmede skal få erstaning osv. Sånn jeg ser setningen betydde den egentlig at det ikke skulle forekomme, på en måte!

Derfor lurer jeg... Hva betyr egentlig den setningen?

Mvh,

Vesla ! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at det er ordet "nedlagt" som gjør at du oppfatter det som om erstatningen ikke innvilges. Men det betyr jo ikke nødvendigvis det samme som f.eks. å legge ned en bedrift. Det kan også bety å f.eks. legge ned en påstand. Det kan kanskje sammenlignes med fastslått. Men det blir jo bare enda mer komplisert når det står "forbeholdes" fremfor. At noe er forbehold, er når f.eks. en parkeringsplass er reservert til en spesiell person. Så de to siste ordene sier at saken som dreier seg om erstatningen til fornærmede er "fastslått og av retten reservert til han/henne" Hvertfall sånn jeg tolker det. :hmm:

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hei,

Mandag 06.04.08 var rettslæreklassen vår på besøk i åpen rettsak. På forhånd fikk vi en tiltalebeslutning, og det var en setning der jeg ikke heeelt klarte å skjønne.

"Påstand om erstatning/oppreisning til fornærmede forbeholdes nedlagt".

Tingen er at saken dreier seg om en legemsbeskadigelse, relativt fæl en også, og der kommer det fram at aktor vil at fornærmede skal få erstaning osv. Sånn jeg ser setningen betydde den egentlig at det ikke skulle forekomme, på en måte!

Derfor lurer jeg... Hva betyr egentlig den setningen?

Mvh,

Vesla ! =)

Det som menes er at de forbeholder seg retten til å nedlegge påstand om en ikke nærmere spesifisert erstatning/oppreisning når saken kommer opp. Det er rimelig at de på det tidspunkt også vil ha spesifisert et pengebeløp som erstatningen/oppreisningen vil være pålydende. På norsk betyr det at fornærmede, eventuelt representert av påtalemyndigheten, vil kreve erstatning/oppreisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...