Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første gang moped, tips takk X)

Anbefalte innlegg

Før du innkjører bør du fjerne alle plomberinger. Dette så motoren kan yte det den er laget for. Kjører du inn mopeden med plombene vil du ikke klare å hente ut mest mulig hk når plombene taes. Derfor ta plombene med en gang.

Ikke vær så nøye med dette med innkjøring. Er ikke tatt ut så mye hk ut av nye mopeder, så skjære seg gjør den neppe. Men husk for alle del å VARME opp motoren før du kjører av sted! Dette er veldig viktig når man innkjører.

Prøv også å la vær å kjøre der du merker scooteren sliter med å komme seg fram. Og helst ikke hold den på bånn gass veldig lenge. Det er om å gjøre at motoren skal gå så lett som mulig, så det er derfor også fint om du kjører mest mulig på flat mark de første 10 mila. Og ikke med 2 på.

lykke til med kjøp. selv hadde jeg heller valgt en ditech, men ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale deg å prøvekjøre en Piaggio Zip, hadde en slik før jeg fikk meg bil. Er lite kluss med de, og de er behagelige å kjøre, får du tak i 2T-versjonen, så er den tålig spræk også.

Det er to versjoner 2T og 4T, 2T har totakts-motor og produseres ikke lengre, og er betydelig sprekere enn 4T versjonen med firetakts-motor.

Lenke til kommentar
Før du innkjører bør du fjerne alle plomberinger. Dette så motoren kan yte det den er laget for. Kjører du inn mopeden med plombene vil du ikke klare å hente ut mest mulig hk når plombene taes. Derfor ta plombene med en gang.

Ikke vær så nøye med dette med innkjøring. Er ikke tatt ut så mye hk ut av nye mopeder, så skjære seg gjør den neppe. Men husk for alle del å VARME opp motoren før du kjører av sted! Dette er veldig viktig når man innkjører.

Prøv også å la vær å kjøre der du merker scooteren sliter med å komme seg fram. Og helst ikke hold den på bånn gass veldig lenge. Det er om å gjøre at motoren skal gå så lett som mulig, så det er derfor også fint om du kjører mest mulig på flat mark de første 10 mila. Og ikke med 2 på.

Det er viktig å ALLTID la motoren varme seg opp litt før man kjører av sted, og spesielt om man gir full gass med kald motor, det må du IKKE gjøre, for det sliter veldig på motoren.

Et spørsmål; Det med innkjøring, skal man kjøre i 30-35 eller skader det å kjøre i 40 så lenge det er flatt? Litt slitsomt å kjøre 50 mil i 30 km/t.

EN TING TIL:

Trådstarter, var jeg deg hadde jeg gitt faen i å fjerne noenslags plomber, å bare la den gå slik den går, tenk på det; kjører du på noen eller er innblandet i en ulykke med en trimmet moped eller en moped uten plombering så har du INGEN rettigheter. Skader du en person for livet, så er du gjeldsslave så lenge du lever. Dessuten får du 4200,- i bot hvis du blir tatt.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Ja, det er meget synd. Hadde vært mye bedre hvis motoren fikk yte sitt maksimale opp til maksfarten istedenfor å være plombert ned slik at den ikke klarer mer. Noe ala. det lastebilene/bussene har, som bare slakker ned motorene når du når maksfarten hadde vært mye bedre.

Uansett, å trimme eller fjerne plombe er like ulovlig det.

Lenke til kommentar

Det er viktig å ALLTID la motoren varme seg opp litt før man kjører av sted, og spesielt om man gir full gass med kald motor, det må du IKKE gjøre, for det sliter veldig på motoren.

Et spørsmål; Det med innkjøring, skal man kjøre i 30-35 eller skader det å kjøre i 40 så lenge det er flatt? Litt slitsomt å kjøre 50 mil i 30 km/t.

EN TING TIL:

Trådstarter, var jeg deg hadde jeg gitt faen i å fjerne noenslags plomber, å bare la den gå slik den går, tenk på det; kjører du på noen eller er innblandet i en ulykke med en trimmet moped eller en moped uten plombering så har du INGEN rettigheter. Skader du en person for livet, så er du gjeldsslave så lenge du lever. Dessuten får du 4200,- i bot hvis du blir tatt.

Vi er på samme bølgelengde vi to^^

Men du nevnte å varme opp motoren, så hvordan gjør jeg det, shocken? eller bare kjøre i 20 en stund før jeg gasser opp?

Lenke til kommentar

EN TING TIL:

Vi er på samme bølgelengde vi to^^

Men du nevnte å varme opp motoren, så hvordan gjør jeg det, shocken? eller bare kjøre i 20 en stund før jeg gasser opp?

Det er ikke hastigheten det kommer an på, men hvor mye du presser motoren, altså ikke akselerer hardt eller gi bånn gass når motoren er kald. Når du har kjørt en kilometer, så kan du begynne å gnu på.

Lenke til kommentar

Ja, ligg i 30-35 og IKKE PRESS mopeden. Halv gass i motbakker.

Det var det forhandleren sa til meg.

Gratulerer med Apriliaen :thumbs:

Edit: Du må gjerne la den stå og gå i et par minutter før du kjører av sted når den er KALD. Ikke begynn å kjør når mens den ryker mye.

Hvor mye gav du for den? Er den helt ny? :)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Det er en ny 2007 modell som jeg ga 14900 for, tilbud vistnok^^

Håper dette var et bra kjøp XD

Fulgte med hjelm til ca 1000 spenn, så sparte de pengene i alle fall.

Planen er å ikke trimme den, kjøre pent og selge den for mest mulig når den tid næremer seg...

Noen som har en erfaring med min nyinkjøpte scooter?

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å angre på kjøpet, Aprilia leverer godt :)

Tar du godt vare på den, ha den sånn som den er nå, gi faen i å ta bort plomberinger eller trimme, og prøv å ikke velte, så får du mye av pengene den dag den skal selges :)

Selv kjøpte jeg en TGB r50x Jetfighter

Kjøpte den for 2 dager siden, og har lagt bak meg 20 mil i 30/km /t, men jeg må si dette har vert 20 HERLIGE mil, denne er god å kjøre :)

Lenke til kommentar

Finfin sak denne scooter du kjøpte her^^ Du sparte ikke på noe ser jeg =P Rett og slett pure beauty XD Selv har jeg ikke lappen i boks før slutten av denne mnd, men kan vel alltids kjøre den inn før jeg har lappen, så det blir full rulle når jeg kan kjøre ut av nobolaget XP

Men BTW, er det en japse du har kjøpt deg? Kan ikke merker skjønner du =P

Lenke til kommentar

Er fra et selskap som heter Taiwan Golden Bee. (TGB)

De produserer deler til scooteren til blant annet Peugeot.

Hadde noe søppel av en Generic Ideo som hadde samme problemet hele tiden, og selgeren gav meg et tilbud med å bytte min gamle problem av en scooter til denne. Jeg betalte 5000,- i mellomlegg, og det var satan meg verdt det =)

Vær forsiktig med å kjøre ulovlig, surt om man får sperrefrist :no:

Lenke til kommentar

Oioi, bra deal du kom borti ja, som du sa, skal holde meg på matta.

Ser på moped som et enkelt og greit fremkomstmiddel som jeg ikke skal kødde så mye med.

Like morsoimt hver gang når kompisene mine sier " Faen, nå er klokka ni, nå kommer snuten..."

"Eller når de forteller hva de skal gjøre hvis snuten kjører etter dem^^, villere historier hører jeg ikke..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...