Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første gang moped, tips takk X)

Anbefalte innlegg

Heihei, jeg holder på å ta mopedlappen, og tenker på å invister i en ny aprilla rally ett eller annet. Det har seg slik at jeg ikke kan moped i det hele tatt, så ikke no profisjonelt språk her. Kom ikke med noe sprøyt som "Du må gnikke på sylindern".

Har engentlig ikke tekt å trimme mopen, men jeg vil få den til å gå så for som mulig. Har hørt at innkjøring er viktig. Så, hvordan innkjører man en moped?

Plz, ikke bruk noen fagutrykk, bruk enkel og god norsk:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måten å kjøre inn en sykkel på er bare å ikke kjøre den på maks turtall før du har kjørt over 5000km med den i vanlig tempo.. ikke skamkjør den.. kosekjør..

Førstegangsmoped.. Honda MT-5 er en utrolig lettkjørt sykkel.. den jeg lærte meg å kjøre på :)

Innkjøring.. sier igjen.. bare kjør pent de første 5000km så kan du skamkjøre den etterpå..

Jeg ville ihvertfall kjørt 5000km

Lenke til kommentar

tror du kanskje skal revurdere den mopedlappen jeg :p Vis du ikke vet hva turtall er engang.. :p Turtall er omdreininger per minutt. Altså hvor fort "motoren" roterer. Jo høyere turtall jo hardere blir motoren kjørt. Kjør på lavt turtall i starten, før du starter og grisekjører den. Grisekjøring menes vel med agressiv kjøring på høyt turtall. Turtelleren ligger vedsiden av speedometeret :p

Lenke til kommentar
Tar ikke akkurat lange stunda å skjønne eller lære dem heller^^

men som sagt.. Honda MT-5 er en lettkjørt sykkel =)

True, Mt-5 kjører selv om du setter deg inn for å ikke få det til.

Motor og bil interesserer meg midt oppi ræva også, ikke si at karen ikke skal ta lappen grunnet dette.

Liker fart,store motorer og fine biler men uttrykkene og "mekaniker"mindset er ikke akkurat der jeg skinner sterkest.

Lenke til kommentar

Motor og bil interesserer meg midt oppi ræva også, ikke si at karen ikke skal ta lappen grunnet dette.

Liker fart,store motorer og fine biler men uttrykkene og "mekaniker"mindset er ikke akkurat der jeg skinner sterkest.

Helt seriøst. Jeg har visst hva turtall var så lenge jeg kan huske. Og jeg har ikke vært spesielt interresert i motor før de siste 4 årene :) Og vis du liker fart, store motorer og fine biler så bør du strengt talt vite hva det er :p Men hva mener du med store motorer? :p Motorer med mye lyd og som går fort? :p En motor trenger ikke å være stor for å være rå :)

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til triplejack, og ikke starte en diskusjon om wankel så trenger du strengt talt ikke vite noe særlig om motor og drivverk når du kjøper en scooter. Regner med alle service blir gjort av butikk. Hvis du vil ha mer fart på scootern tar du og fjerner plomberingen (en slags 'dyse' i eksosanlegget som struper sykkelen), men dette spør du om når du skal kjøpe den. Siden du spør om dette med innkjøring regner jeg med du har tenkt å kjøpe sykkelen ny, og da forklarer selger deg alt du trenger og vite om innkjøringen, funksjoner ved sykkel etc... Men som sagt flere ganger før; "Innkjøring handler bare om å ta det rolig de første 50mila", eller så langt som det står i boken.

Lenke til kommentar

Helt seriøst. Jeg har visst hva turtall var så lenge jeg kan huske. Og jeg har ikke vært spesielt interresert i motor før de siste 4 årene :) Og vis du liker fart, store motorer og fine biler så bør du strengt talt vite hva det er :p Men hva mener du med store motorer? :p Motorer med mye lyd og som går fort? :p En motor trenger ikke å være stor for å være rå :)

Jeg vet hva turtall er, poenget var at man ikke skal si at han burde drite i mopedlappen pga. han ikke vet hva turtall er.

each to its own.

Lenke til kommentar

Heldiggris.. Jeg må vente helt til november på å ta lettlappen..

Skal kjøpe en Hyosung TX 125 og en Hyosung GT 125 R TTC siden jeg har fått meg en rimelig enkel og godt betalt jobb :)

Også finnes det ikke purk i bygda her så jeg følger mine kamerater og kjører ulovlig om muligheten byr seg:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...