Gå til innhold

tråden for historiske spill


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Da det er seriøs mangel på folk som liker skikkelige historiske spill på spill delen tenkte jeg vi kunne diskurere gode historiske spill her blant hobby historikerne.

 

De fleste som spiller i dag tror Total war er det ultimate historiske spillet som finnes, noe det ikke er.

 

 

Selv er jeg glad i spill som tar for seg ekte historie ikke nødvendig vis hollywood historie

 

Det er mange spill opp gjennom årene som er gode, men vi kan jo ramse gode og mindre gode

 

Lettere historiske spill

 

Alle Total War spillene, de har en from for hollywood type historie, spillene kan bli betydlig bedre med moder, Rome total realisme er en av dem,

Cossacks 1 og 2, igjen litt sånn hollywood action, mye som ikke stemmer med fremdeles ganske gøy

du har jo også standar RTS spill som age of empire og slikt, men det blir litt for tullete når 3 soldater utgjør en hær osv.

 

Tyngre historiske spill

Flere av de eldre Sid Meier's spillene som gettysburg og Waterloo ect.

Take Command 2nd Manassas min favoritt som er ute nå, alle regimenter som finnes i spillet er ekte historiske regimenter med riktige antall menn osv.

 

finnes en mod til spillet som flytte tiden fra ACW til 1750-1815 da får man med seg AWI og Napoleons krigene.

 

i orignal spillet kan man spille alle tenklige deler av slaget 2nd mananssas, alle de hendelsene som skjedde den dagen, og man lærer mye om det.

 

et spill som kommer nå i løpet av sommeren og jeg regner med blir blir mitt nye favoritt spill er HstWar: Les Grognards, opp til 50 000 figurer på et slag, enorme slagmarker briljant Ai og ikke minst MP noe TC mangler,

spillet er noe av det samme som Take Command altså historiske regimenter som beveger seg rundt, bare nå er vi under napoleons krigene, og man kan nå utkjempe slagene i epic skala.

så i stede for 3 kanoner som man har i Total War spillene har man kanskje 600 av dem, tror det blir drit kul å spille 3 vs 3 på nettet, der hver spiller styrer et corps, slagene varer fra et par timer til 16 timer eller selv flere dager så dette blir stort

nettopp kommet en ny video http://www.battlefront.com/discuss/ultimat...c;f=51;t=000585

 

men det er sikkert MANGE spill jeg har glemt, så dere får komme med deres

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HstWar så vannvittig kult ut. Skal se om jeg finner en demo eller noe.

 

ingen demo enda, demo kommer når spillet er ferdig, de holder på med beta test nå og har bare 2 ting igjen å fikse før spillet er ferdig, skaperen av spillet(som har nå brukt 7 år på å lage spillet) sier at spillet kommer ut i løpet av 2 måneder

 

ja paradox sine spill er kjempe fine,

 

noen andre spill, som er laget av han som lagde første Europa Universalis

 

er AGEOD sine spill, da speseiellt birth of america, civil war og Napoleons campaign disse er laget i Europa Universalis stil bare da konsentrerer seg om det militære, flytting av tropper og slikt, slagene er dessverre auto calculated, men fremdeles veldig gode spill, brith of america får man nå for ca. 100kr

 

http://ageod.telechargement.fr/fiche.html?...&REF=653226

Lenke til kommentar

Europa Universalis ble litt for.. stort for meg. Liker bedre å stille opp soldater og gjøre taktiske grep på slagmarken. Liker veldig godt Rise of Nations i enlightment age, men det blir litt enkelt igjen. Føler ikke helt jeg har funnet "mitt" spill enda. Liker realisme, men synes ofte det blir for komplisert og grafikken henger ofte ikke med.

Lenke til kommentar

det kule med Histwar er at du bruker en ekte Chain of command

 

viss du spiller feks. Davout styrer du bare hans 3rd corps, resten av hæren styres av Ai, så du behøver ikke gjøre det overkomplisert, men du kan også styre hele hærem om du vill så i stede for å bare styre med et corps styrer du med 5-10

 

MEN selv om du gjør det behøver du ikke gjøre alt selv, viss du er Napoleon så kan du f.eks si til davout, ta den landsbyen eller gå over den broa, så gjør han det selv du må ikke flytte hver enkelt enhet(det er toss alt over 100 enheter på hver side)

 

så du kan velge, hvilket nivå du vil spille på.

 

du har 3 forskjellige måter å se på det på, 2d kart, 3d kart eller full 3d der du ser alle 3d modelene.

2d kartet brukes før slaget da du velger oppstillingen av enhetene dine, hvor de forkjellige divisioner og brigader skal stå osv. så når slaget starter kan du gi commandoer fra alle 3 måter å se på, store forfyttlinger gjøres best med 2d eller 3d kart, mens mindre små taktiske er best å gjøre på full 3d der man ser helt hvordan landskapet ser ut osv

Lenke til kommentar

ja, styrer du hele hæren kan du ta persjonlig kommando av mindre enheter viss du vil, er det noe veldig viktig som må gjøres kan du gjøre dem selv, men å gjøre det på alle ting hele tiden blir vansklig da det er mye å ha over sikt over.

 

men velger du å spille bare et corps kan du ikke spille andre coprs eller hele hæren, da må du rett og slett sette din lit til at ai kan kordinere med deg og gjøre gode avgjørelser,

 

men som sagt er man army commander kan du ta kontroll over mindre styrker om du vil det. men igjen gjør du det for ofte kan du miste oversikten over resten av slaget og det kan være farlig.

 

Napoleon hadde jo også alltid direkte commando over garden, så bruker man dem vil du jo kunne leke deg.

 

man kan ta kontroll over følgende enheter

 

Battaljon, minste enhet i spillet alt fra 300-1000 man vises som 30-100 figurer

Regiment, består av 2 eller flere battaljoner fa 600-3000 man og 60-300 figurer

Brigade, 2-4 Regimenter fra 3000-6000 mann, opp mot 600 figurer

Division, 2 eller flere brigader, noen ganger med kavaleri og artilleri, opp mot 10 000 soldter eller 1000 figurer

Corps, 2 eller flere divisioner fra 15 000-30 000 soldater opp til 3000 figurer

Hær, vanligvis 3 eller flere corps alt fra 30 000-300 000 soldater og opp mot 30 000 figurer

Lenke til kommentar
Må jo nesten ha med Paradox Interactive sine spill. kan jo nevne noen:
  • Crusader Kings
  • Europa Universalis
  • Victoria
  • Hearts of Iron

Alle spillene til paradox er som regel veldig historisk korrekte.

Eg liker veldig godt Paradox sine spel. Dei har blant anna Europa Universalis: Rome og Europa Universalis III: In Nomine (Expansion Pack) på gang. Rome kjem ut i morgon, eller dvs. i dag sidan me har no passert midnatt.

 

Hearts of Iron II og ein del mod-ar av den har vorte slagarar å spele på fleirspelar på hybelen. Ein av dei betre mod-ane eg har vore borti til HOI2 er Kaiserreich, ein freistnad på å skape ei alternativ røynd der Tyskland vann første verdskrig. Det er ikkje det beste eg var vore borti som seriøs kontrafaktisk teori, men det er artig om ein er lei det vanlege andre verdskrig-scenarioet.

 

Victoria vert nesten øydelagd for meg pga manuelle forsterkningar og dersom eg skal føre større krigar gløymer eg fort ein divisjon her og der, noko som kan vere skilnaden på siger og tap i krig. Spelet er veldig godt, men har aldri fått heilt dreisen på det og heller aldri gjeve det sjansen pga manuelle forsterkningar.

 

Europa Universalis har eg veldig sansen for. Eg har tenkt litt over om eg tykkjer det er bra eller dårleg med lite historiske eventar, i motsetnad til Victoria og Hearts of Iron. Liner med historiske eventar kan vere med å styre spelet i ei spesiell retning, på godt og vondt, noko eg tykkjer er bra på HOI2, men det er eit mykje kortare tidsrom på HOI2 enn EU3 og eg tvilar på om det ville gjort seg med slike historiske evntar over eit så langt tidsrom.

 

Crusaders Kings har eg ikkje noko spesielt forhold til, men ein eg bur med har veldig sansen for det og eg må gje det ein sjanse snart. Det verkar interessant med fokuset på vasallar og lojalitet og ikkje direkte herredøme, slik som var vanleg i tidsrommet CK finn stad i.

 

Dette var berre nokre få tankar om spela, det er seint og eg orkar ikkje gå så mykje i djupna om dei no, men kanskje nokon anna har tankar om dei?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå kommer jo/er kommet (vet ikke helt) Et nytt Total War: spill, som heter "Empire" som er fra 1700 til en gang på 1800 tallet, det inneholder bla. Den franske revulosjonen og den amerikanske revulosjonen, krigen mellom Sverige og russland+ en god del annent.

 

Etter diverse trailere og sånt jeg har sett er det flere kanoner med enn i medevial 2. man kan også kjempe kamper ut i fra skip :).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...