Gå til innhold

Historien om en trist privathandel


Anbefalte innlegg

Det å handle privat kan få kjipe konsekvenser noe undertednede har erfart iløpet av de siste 5-6 månedene. Dersom du skal handle privat med en person som kaller seg Mikjel, "Mini Hell" eller "Peter Pan Man" i nærmeste fremtid BØR DU lese denne beskjeden, selv om den er lang. Det er forøvrig denne personen som driver www.kremmere.no ...

 

I alle markeder finnes det sleipinger, bruktmarkedet er oversvømt av dem. Det hele begynnte med at jeg ønsket å selge min Korg Triton Synthersizer. En hvis Mikjel ringte og sa han var interessert. Han virket som en ok sammenvittighetsfull person og sa han ville gi 11 000 kr for synth'en + litt tileggsutstyr iogmed at han kunne plukke den opp ny for i underkant av 16 000 kr. Dette hørtes fair ut, dessuten virka han som en ok fyr så jeg gikk med på det. Etterhvert "videreutvikla" vi handelen til en byttehandel. Han kunne skaffe meg en el-gitar og en forsterker mot at han fikk synthen for 6000 kr. Gitaren og forsterkeren var visstnok verdt mye mer enn de 5000 kr i avslag, noe jeg trudde på uten større research. Han la også ved en effektpedal. Vi ble enige om å ordne handelen i Oslo. Jeg skulle kjøre inn gratis og se på gitaren før jeg bestemte meg... Handelen var i boks, og alt gikk på skinner.

 

Da jeg kom hjem fikk jeg en mail fra en annen kar som var villig til å gi 16k for synthen. Jeg nevnte dette for Mikjel, og han ønsket kontaktinformasjonen til denne personen da han selvsagt ville selge videre. Til bytte tilbø han meg en gitareffekt som visstnok var verdt 2000 kr. Greit nok, han fikk kontaktinfoen og solgte synthen videre til over nypris.. Jaja, jeg brydde meg lite.

 

Etter mye klabb og babb fikk jeg effekten og her begynnte surret. For det første satt det feil strenger på gitaren noe som hadde forskjøvet hele floydsystemet og jeg måtte justere den for 350 kr og kjøpe nye strenger til 150 kr... Mikjel sa seg dog villig til å dekke dette. Flott tenkte jeg. Deretter fant jeg ut at effekten han sendte meg ikke funka med gitaren, men jeg brydde meg ikke stort. Etter dette fant jeg ut at ifølge karen på den lokale sjappa var utstyret mitt verdt ca. 3000 kr pr. idag... Kjipt tenkte jeg, men handelen var allerede gjort så det nyttet ikke å klage.

 

Pengene Mikjel skyldte meg for reperasjonen forhastet han seg ikke med å gi meg. Jeg fikk de faktisk aldri og ringte derfor å maste i tide og utide. Til slutt fant han ut at han ville kjøpe en pc jeg hadde til salgs og at vi kunne gjøre opp totalt med denne handelen. Jeg skulle få 8000 kr for pc, skjerm, mus og tastatur. Pluss at jeg skulle få to gitareffekter med på kjøpet, den ene hadde visst litt teip på seg, men eller var de fine som nye.

 

Til tross for at jeg allerede visste at Mikjel var en "luring" gikk jeg med på dette da jeg var desperat etter å selge pga. mangel på penger. Min far skulle kjøre til Oslo dagen etter så jeg klargjorde pc'en på kvelden og sendte den med han innover dagen etter. Alt gikk knirkefritt helt til kvelden kom. Da ringte Mikjel og var fly forbanna. Mikjel, som tidligere hadde gitt meg inntrykk av at han hadde peil på gitar (hvilket han ikke hadde), hadde også gitt meg inntrykk av at han var "dataekspert". Dette benektet han nå og han hadde mye å klage på. For det første hadde jeg ikke tilkoblet ekspansjonskortet med USB-porter og lydutganger til hovedkortet. Dette var jeg klar over, jeg hadde ikke tid på kvelden og regnet med at det var en smal sak for Mikjel. I tilegg var baksiden der ekspansjonskortene skulle skrus inn litt deformert. Dette hadde jeg ikke tenkt på, men sa at vi skulle finne en løsning. Ikke nok med dette, men musen var visstnok "ripet opp" og tastaturet hadde blitt tegnet på med blyant. Dette trudde jeg ingen brydde seg om, jeg tenkte ikke engang over det når jeg sendte avgårde pcen, men selvsagt tilbø jeg han å ordne opp i dette også! Noe som var ironisk var at effektene jeg fikk av han var totaltvraket. De ser faen ikke ut, for å sette egne ord på det... Halvveis knust, teipet i sammen, fulle av malingflekker osv. Men lista fortsatte, diskettstasjonen hadde fått litt kosmetiske skader og det manglet en 3,5" plass. Jeg sa jeg skulle ordne opp i dette også.

 

Til tross for at jeg sier at jeg skal ordne opp i alt insisterer Mikjel på å heve kjøpet. Jeg sier nei, jeg trenger pengene og sier derfor at jeg heller skal ordne opp i saken. Da truer han med politianmeldelse, rettsak og værre ting jeg ikke skal nevne. Han var særdeles truende over telefonen og sa at jeg kom til å angre bittert på dette. Det endte med at han ringte mine foreldre som heldigvis taklet denne mannen bra og fikk roet han ned. Etterhvert gikk han med på mitt forslag om å rette opp feilene.

 

Mitt forslag gikk ut på å sende han et nytt kabinett, en annen mus, et nytt tastatur og ny diskettstasjon mot at han sendte det andre i retur. Dette gikk han med på, men han valgte å "gi faen i kabinettet, det blir for mye arbeid". Greit nok, dagen etter sendte jeg han en ny dyrere mus, ny dyrere tastatur og min egen diskettstasjon. Han skulle sende det andre i retur så fort han fikk mine saker.

 

Og her begynner det som gjør meg VIRKELIG forbanna. Jeg kan overleve trusler og mindre "svindler", men nå begynner det å utvikle seg til et forsøk på å loppe meg. Mikjel har fått flere problemer med pcen. Hans egen inkompetanse med pc gjør at han ikke greier å installere XP. Etter timer i telefon får jeg endelig forklart han alt og han sier over telefonen "nå fungerer alt ypperlig! nå venter jeg bare på musa, tastaturet og diskettstasjonen, så sender jeg det andre tilbake til deg". Like etterpå hører jeg et enormt kræsj bak og hører han sier "faen, der datt hele faenskapet i gølvet!". Jeg fikk aldri vite om dette var pcen eller ikke, men noe sier meg at det var det, for etter lang masing om å få mine deler tilbake fikk jeg denne mailen fra Mikjel:

 

"HEHE, appropo det, jeg tenkte vi ikke skulle snakkes mere, men uansett

så er HD'en helt fucked!!!! Jeg har hatt den med til en spesialist. Og det er en fysisk feil på den. Du kan gjerne få han navn og nummer.

 

Og du er en jævel å handle med, så jeg regnet ikke med at du ville gjøre

noe mer opp for deg, dermed sendte jeg deg ikke de tingene, men det er klart, hvis jeg sender deg den disken og du sender meg en ny, skal du få diskettstasjonen, musen, tastaturet og eventuelt det andre...?

* www.kremmere.no * er et nytt nettsted, for kjøp, salg og bytte av det meste."

 

Jeg går selvsagt ikke med på å gi han ny disk. Den fungerte ypperlig når jeg gav den ifra meg, og han har sagt det samme til meg over telefon. Når jeg skriver dette til han får jeg følgende svar:

 

Vel, erling. Du prøvde å lure meg, så jeg annså det som siste mulighet til å

få en kompensasjon for den drittpc'en du solgte meg. Det er flere mangler,

som du unnlot å fortelle meg om, eller kansje du ikke visste bedre, enda

værre.

 

Vel, jeg anser mitt forhold til deg som avsluttet, det burde du også.....

 

I den siste tiden, har det vist det seg at jeg kjenner flere som kjenner

deg, husk det, og blandt de er ikke du særlig populær.

 

Du skjønner, etter at jeg kjøpte den Pc'en og du begynte å bli vanskelig,

har jeg forhørt meg om deg.

 

Alt, du gjør mot meg, vil bli værre for deg "punktum"

 

Tolk dette som dere vil. Jeg sitter uten skikkelig mus, tastatur og har ingen diskettstasjon for tiden. Og ikke har jeg råd til å kjøpe ny heller, da jeg er blakk. 600 kr for en student er mye penger og det svir hardt. Dessuten nekter jeg å finne meg i slike trusler og sjikane som Mikjel har drevet med.

 

Men dette er ikke eneste grunnen til at jeg velger å poste denne advarselen. En annen grunn er at denne Mikjel personen driver meget med privathandel og han har selv uttalt at han tjener rått på det. Jeg vil derfor anbefale alle om enten å holde seg unna denne personen, eller tenke seg MEGET GODT OM før de handler med han. Han har iallefall loppet meg for mange penger, og i tilegg kommet med gjentatte, ofte grove trusler, som f.eks. "dersom du poster en slik advarsel lover jeg at du kommer til å angre! JEG ADVARER DEG!! *EG HAR HATT PROBLEMER MED VÆRRE FOLK FØR OG KOMMET BEST UT AV DET. DU ER BARE EN LITEN DRITTUNGE, JEG HAR LEVD FLERE ÅR LENGER ENN DEG, DU VET IKKE HVA DU BEGIR DEG UT PÅ! JEG SIER IKKE MER ENN AT DU VIRKELIG KOMMER TIL Å ANGRE!! DU VET IKKE HVEM DU HAR LAGT DEG UT MED"

 

Trenger jeg virkelig å skrive mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skitt! HAn virker som en jævel jeg gjerne ville kommet i bråk med! Hadde nesten vært artig å kjøpe noe dritt av han og så klage som faen etterpå. Blir han sur drar jeg og mætern (ikke alene) :yes: Kan jo være med du oxo Esik, så kan vi ta det fysisk mot han :wink:

 

Får se da, hvem som er tøffest når det kommer til saken

Lenke til kommentar

Dette er så grove trusler du vil lett få politisupport. Dette tolker jeg som direkte drapstrusler egentlig. Gå ned til politistasjonen og fortell du føler deg drapstruet av en agressiv person pga. av en brukthandel. Referer til de agressive "Du skal angre" og si du er redd for konsekvensene...

Lenke til kommentar
Og nok en gang sier jeg: Hvorfor driver folk med slike privathandler i det hele tatt. Folk burde ha lært (for 50 år siden) at slikt må man holde seg unna. Overgår min fatteevne.........

Og han Mikkjel synes nok sjøl han er tøffest av alle.........pyse sier nå jeg!

 

Jeg har gjort mange (!) privathandler og aldri hatt problemer. Dette på grunn av karaktersystemet på den web-auksjonen jeg bruker. Hvis noen ikke gjør opp for seg, sender feil/defekte varer osv..., så kan de få minuskarakterer, noe som betyr slutten for den brukeren ettersom ingen flere da vil handle med han/henne. De kan ikke registrere seg på nytt heller ettersom man blir sjekket opp mot folkeregisteret når man registrerer seg. Genialt system. Jeg har gjort minst 50 handler der, både salg og kjøp, og aldri hatt noe som helst problemer, bortsett fra en som jeg måtte purre på i ett par uker før han sendte varene som jeg hadde forhåndsbetalt for :-)

Lenke til kommentar

Bittert.

 

Jeg solgte min Athlon 1,4 T-bird til en og fikk aldri pengene(det kostet meg 21 kr i frakt). Den var helt plenty og flott når jeg sendte den i orginalpakningen; men kjøperen mente den var ødelagt og kortsluttet på grunn av min overklokking. Jeg fikk aldri pengene, han begynte å true meg med å betale tilbake pengene jeg aldri fikk(jeg skrev ut kontoutskrift etter kontoutskrift). Den var pakket i orginalempalasje i 30 cm bobleplast med antistatisk boks. Jeg skulle bare ha 400 kr for den også.

 

Jeg kan også nevne at det er en skribent for disse sidene, derfor stolte jeg på ham, han lot jeg ham betale etterpå. Til slutt sendte jeg mange mailer, men enten ignorerte han meg eller så sendte han mailer så ørene flagret. Jeg nevnte ham i forumet en gang, og jeg ble kastet ut fra disse forumene siden han var "ansatt". Hva han fortalte dem vet jeg ikke. Uansett, jeg som lenge var interessert i data ødela nå interessen. De usle 379 kronene i fortjeneste er mye for meg. Legg ned bruktmarked. Det foregår mye svindel der!

 

En annen gang(før) handlet jeg en hub derfra der strømforsyningen til huben var svidd innvendig. Jeg fikk heldigvis fikset det ved å koble den på +5 dcv på en psu jeg hadde. Hva jeg nå gjorde betydde her heller ingenting.

 

 

Jeg mener det er utrolig dumt å handle eller selge privat siden rettighetene dine ikke finnes. Større firma kan ødelegge mye hvis de får en hissig kunde på nakken og er derfor livredde for det. En privat person tror at det han gjør over internett er uformelt, og betyr altså ingenting, selv kriminell virksomhet som jeg mener dette er.

 

Det finnes også eksempler på at folk har solgt harddisker med "gigabit"(Gb) istedet for "gigabite"(GB). 1 Byte=8 bit

Hvem har ansvaret for at det ikke foregår ulovligheter som salg av tyvgods og svindelvarer? Hvilke rettigheter har man hvis noe galt skulle skje?

 

Legg om hele bruktmarked eller legg det ned!

Lenke til kommentar

gud jeg fikk vondt i magen av å lese posten din... sånne som michel burde blitt avlivet :woot:

 

Du har to alternativ...

 

1. du tar et balltre eller lignende gjenstand og banker på døren hans. du har sett ham... er han større en deg? eventuelt ta med litt flere folk :yes: vær her dog oppmerksom på at slikt kan smelle imot deg (han kan politianmelde deg og få erstatning... blir med andre ord dyrt for deg. og han vinner til slutt...) etter det jeg leste så er han en slik person....

 

2. Har du tatt vare på all form for mail og dokumentasjon.... som blant annet de trusselmailene (sendt fra hans adresse) i så fall kan du gå til politiet med det. det er ulovlig å true folk, spesielt i så sterk dose. om han er uheldig så mister han lisensen sin til å driver foretning og må i tillegg betale kompensasjon for at du har fått "sammebrudd" av truslene osv :D

 

vær oppmerksom på at ved nr 2 så kan det hende du ikke får noe form for penger tilbake, men du får tatt en SØØØØT!!! hevn...

 

personlig ville jeg kombinert dem.... først ville jeg oppsøkt ham.... når han var alene i et mørkt smug.... KABOM! :woot: fått en eller annen kompis... gjerne fler til å dekke over meg at jeg ikke har vært der men sett film la med dem hele kvelden :wink: for deretter å politianmeld ham du har bevis han har ikke :yes:

Lenke til kommentar
Bittert.

 

Jeg kan også nevne at det er en skribent for disse sidene, derfor stolte jeg på ham, han lot jeg ham betale etterpå. Til slutt sendte jeg mange mailer, men enten ignorerte han meg eller så sendte han mailer så ørene flagret. Jeg nevnte ham i forumet en gang, og jeg ble kastet ut fra disse forumene siden han var "ansatt".

 

 

En sak har alltid to sider, men hvis du kastes ut fra en offentlig webb fordi den andre part jobber der, så er det slettes ikke bra... hverken for forumet eller sponsor.

Nå skriver du ikke hva som ble sagt den gang du ble "kastet" ut, men nettiketten må jo self. følges. Kanskje ble du kastet ut pga av språket?

 

Noen i forumet som har kommentarer til denne?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...