Gå til innhold

Skatte eller frikort?


Anbefalte innlegg

I sommer skal jeg ha sommerjobb som vanlig. men lurer på hva jeg burde valgt av skatte eller frikort. Frikortet er ca 40.000 kr men hva skjer om jeg jobber mer enn 40.oookr. og hva om jeg tjener mindre enn 40.ooo kr med skattekort, osv

 

Lager liste jeg, litt lettere å lese

 

1: hva skjer dersom jeg tjener mer enn 40.oo med frikort

2: hva skjer om jeg tjener 35.000 en plass og 10.000 en annen?

3: hva om jeg skaffer skattekort men tjener mindre enn 40.000kr

osv osv. Kan noen som VET dette fortelle meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Du betaler skatt på alt du tener over 40 000, har høyrt 50% ein plass.

2: Du betaler skatt på 5000,-

 

Sitat Skatteetaten:

I 2008 er fribeløpet 39 997 kroner. Kommer du til å tjene mer kan du enten bruke frikortet først og deretter trekke skatt av det overskytende, eller du kan skaffe deg et vanlig skattekort med en gang.

Om du må betale meir skatt av å ha skattekort heile året trur eg ikkje, du får det nok tilbake på sjølvmeldinga, men kan ikkje sei noko sikkert her.

 

Edit: Har prøvd kalkulatoren og kom fram til følgande:

Inntekt 40 000: Skatt = 0

Inntekt 45 000: Skatt = 1350,- (27% av dei 5000, du må ikkje betale skatt på dei første 40 000 sjølv om du overstig det beløpet.

Inntekt 50 000: Skatt = 2600,- (26%)

 

Du kan rekne på det sjølv her: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_12032008.htm

Eg har ikkje tatt med eventuelle sparebeløp, forume, renter og sånt.

 

Har ikkje funnet ut kva du må betale i % på overskytande inntekt med frikort.

Edit 2: Fant det.

Fra året du fyller 13 år må du ha skattekort hvis du har egen inntekt. Du klarer deg med frikort hvis du ikke har inntekt over frikortgrensen. I dette beløpet skal all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger og fri kost og losji regnes med. Husk å regne med annen inntekt du får utbetalt - både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år. Kommer du til å tjene mer enn fribeløpet, må du skaffe deg et vanlig skattekort. Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som er over fribeløpet.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...;epslanguage=NO

 

Du kan altså enten få skattekort og betale skatt heile året og få igjen skatt neste år, få frikort og ikkje betale skatt opp til 40 000, få deg eit skattekort og betale 25-27% på dei tusen du eventuelt tenar over 40 000 eller gå på frikort heile året og antageligvis få igjen det du betalte for mykje i skatt på sjølvmeldinga.

 

Du kan sjølvsagt setje skatteprosenten svært lågt, tener du 50 000 skal du betale 2600,- det er 5,6% av heile årsløna og gjer ikkje noko stort utslag på lønnslippen. Set du den til 10% får du meir igjen neste år. Uansett kan du ikkje betale meir enn du skal, det får du eventuelt igjen året etterpå.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

50 % av det overskytende går til skatt hvis du går over frikortgrensa. Hvis du tjener 50 000,–, vil altså 5000,– gå til skatt.

Kjem du til å tene meir enn fribeløpet , må du skaffe deg eit vanleg skattekort. Viss du ikkje leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgivaren trekkje 50 prosent skatt av inntekt som er over fribeløpet.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...;epslanguage=NO

 

 

Hvis du får delt frikort, antar jeg at det virker på samme måte, bare med mindre beløp: du får to frikort, for eksempel på 25 000,– og 15 000,–. Hvis du tjener 30 000,– hos arbeidsgiveren som sitter med 25 000,–-kortet, trekker han da 2500,– av de overskytende 5000,–, uavhengig av hvor mye du har brukt av det andre skattekortet.

Her kan det godt hende jeg tar feil.

 

Hvis du betaler for mye skatt, får du den tilbake neste vår.

Lenke til kommentar

Du betaler 500 i skatt det året og får igjen det du har betalt for mykje (ca. halvparten) på sjølvmeldinga neste år. Den får du i april og skal leverast innan slutten av april. Der står det om du har betalt for lite eller for mykje skatt og om du får igjen eller må betale. Om du tener 50 000 og betaler 50% skatt på dei siste 10 000 vil du få igjen ca 2400 kroner ut frå kalkulatoren til skatteetaten. Når du får det hugsar eg ikkje heilt, men det er ein plass mellom vår og sommar meiner eg.

 

Edit: Tråden flyttes forresten til Økonomi. Antar du ikkje skal utdanne det til å jobbe i Skatteetaten. :)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det har ingenting å si hvor mye skatt du forhåndsbetaler. Ved skatteoppgjøret får du beskjed om hvor mye skatt du skylder. Har du året før betalt riktig beløp, skjer ingenting. Om du har betalt for lite, må du betale mellomlegget. Har du betalt for mye, får du mellomlegget tilbake, så fremt dette er større enn 200,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...