Gå til innhold

Feriepenger OG lønn, eller bare feriepenger?

Anbefalte innlegg

Når man tar ut ferie får man feriepenger regnet ut fra feriegrunnlaget. Får man også lønn for den mnd man tar ferie? Hvis man f.eks. har 4 uker ferie, blir årslønn = 11 månedslønninger + feriepenger eller 12 x mnd lønn + feriepenger? Altså dobbelt opp for feriemnd. Hadde en diskusjon om dette på skolen uten å komme til enighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et eksempel. Man har jobbet et fullt år (2007) og tjent opp full ferie (5.uker).

Års lønnen for 2008 vil bli 11.mnd + feriepenger.

I juni får man kun feriepenger (10-12% av feriepengegrunnlaget fra 2007) fordi juni lønnen blir brukt til å betale de 5 ferie ukeene du kan bruke i løpet av året.

Lenke til kommentar

Skattefritt?

du betaler skatt av feriepengene det året du opptjener de.

Så de er ferdig skattet når du får de utbetalt året etter, er vel en vanlig missoppfatning at de er skattefrie tror jeg.

Husker ikke riktig hvordan det var hos oss, men får feriepengene jeg har opparbeid fra året før - 5 dager mener jeg det er.

Ettersom du har 11 måneder med opparbeidet feriepenger og 1 uke mere ferie enn du har opparbeidet feriepenger for, så blir du trekt for de dagene.

Kan være jeg er på jordet her, så kan sende mere utdypende i juni :p

Lenke til kommentar
Skattefritt?

du betaler skatt av feriepengene det året du opptjener de.

Så de er ferdig skattet når du får de utbetalt året etter, er vel en vanlig missoppfatning at de er skattefrie tror jeg.

du betaler jo ikke skatt to ganger så når du har betalt skatten din allerede betaler du jo ikke skatt på de feriepengene som kommer i juni.

Lenke til kommentar

Man vet vel allerede hva man får utbetalt i feriepenger (står på siste lønnslipp for fjoråre)

Deretter tar man månedslønn (før skattetrekk) , deler denne på 30 , og ganger det beløpet med 26

eks 25000/30 = 833,33

833,33 * 26 = 21666

Feriepengetrekk blir da 21666 kroner.

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...