Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppgave om arbeidsrett/oppsigelse.

mathos

Anbefalte innlegg

Hei! Har tentamen i rettslære neste uke, og sitter og jobber med en oppgave i arbeidsrett. Har drøftet det meste, men det er fremdeles en del punkter jeg er usikker på.

Forkortet og aktuell informasjon:

Oppgaven omhandler en tvist mellom Ludwig Karstensen og flyselskapet Oscar Air. Tvisten ligger i om Oscar Air har gjort riktig i å oppsi Karstensen.

Ludwig Karstensen jobber som flyvert i Oscar Air. Han jobber med å servere passasjerer, og må jobbe raskt siden flyturen er kort. Like før han kommer til Gro Bru, mister han en brusboks på golvet. Denne boksen setter han tilbake på trallen, og ved en feiltakelse gir han denne til Bru. Boksen eksploderer, og mesteparten av innholdet treffer den fornærmede, Siw Hjort. Karstensen prøver så å tørke brusen bort fra fanget hennes, men gjør ting vondt verre. Hjort ble rasende og beskyldte Karstensen for beføling og sjikanisme. Hjort må kjøpe ny kjole. 3 uker senere mottar Karstensen oppsigelse fra Oscar Air. De grunnlegger den med at oppførselen hans var utilgivelig og at de risikerer å miste den trofaste kunden Siw Hjort (hun har sagt at dersom Karstensen ikke mister jobben, vil hun aldri sette seg på deres fly igjen).

Formkravene etter § 15-4 er fylt.

Oppgaven var grei nok, men det er som sagt noen småting.. Nuvel! La meg fortsette.

• Jeg har hatt en del problemer med å hjemle sjikaneringen, bladd fram og tilbake i min lille røde i evigheter uten å finne noe jeg er fornøyd med. Etter å ha kikket på diskrimineringslovens §§ 4 1l, 5 og straffeloven § 390a, har jeg kommet fram til at likestillingsloven § 8a er mest aktuell. Om den i det hele tatt er relevant her, that is.. Limer inn det jeg har skrevet under her, og håper noen kan påpeke det som er feil :-)

I likestillingsloven § 8a 2l vises det til at med seksuell trakassering mener loven uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer. I tredje ledd vises det til at arbeidsgiver og ledelsen har ansvar for å forebygge og hindre at trakassering i strid med bestemmelser i denne loven skjer innenfor sitt ansvarsområde. Trakassering er i utgangspunktet ulovlig etter likestillingsloven § 8a og straffbart etter strl. § 390a ”for ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd å ha krenket en annens fred”. Da Karstensen prøvde å tørke Hjort, kan hun nok ha oppfattet dette som sjikanering, men mye tyder på at dette ble gjort med god hensikt. Jeg skal drøfte videre ut i fra denne forutsetningen. Det er ingen vektige grunner på at Karstensens forsøk på å tørke vekk brusen, kan regnes som beføling og sjikane.

• Siw Hjort er en svært viktig kunde for Oscar Air, og flyr ca. 50 ganger med de i året. Hun krever som tidligere nevnt at Karstensen får sparken, dersom de vil beholde henne. I utgangspunktet ville jeg trodd at beskyttelsesvernet i § 15-7 ville hindret dette, men da hun er en viktig kunde vil de gå glipp av store inntekter. Vil dette kunne ha noe å si? Jeg er forholdsvis sikker på at det er en ugyldig grunn, men kunne trengt litt hjelp med å utforme dette punktet.

Surrer veldig på det nevnte, og ville satt stor pris på litt hjelp!

Hilsen Mathias.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...